Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL-deling


Anbefalte innlegg

Naboen min har ADSL, og jeg skal nå kople meg opp på hans linje... :thumbs:
Spørsmålet er: Hvordan gjøres dette på beste (og billigste) måte? Har hørt at hvis jeg kjøper en switch, kan vi kople oss inn i hver vår port og kople modemet inn i UpLink porten på switchen. Fungerer dette? ADSL er levert av Telenor og vi kjører WinXp og WinME (hvis det er nødvendig å vite) :p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har hørt at hvis jeg kjøper en switch, kan vi kople oss inn i hver vår port og kople modemet inn i UpLink porten på switchen. Fungerer dette? ADSL er levert av Telenor og vi kjører WinXp og WinME (hvis det er nødvendig å vite) :p

Kjøp dere en router med innebyggd switch, det er den enkleste og rimelige løsningen, jeg anbefaler 3com sine routere.

Lenke til kommentar

siden naboen din har telenor. kan du ikke bare koble en switch til modemet.

For han naboen din. han må ringe opp med et bruker navn og passord.

 

Så det billigste hadde vel vært at naboen din har 2 nettverkskort i pc'en. Det ene kortet er koblet til modemet. og det andre rett hjem til deg.

Men problemet med dette blir at du får telenor "offline" adsl hver gang han skrur av dataen sin.

 

Det enkleste hadde vært å kjøpt en router. De er ikke så dyre lenger. Og det holder sikkert med en til 3-400,- viss dere skal dele internetten.

 

Det smarteste hadde vært å kjøpt en wireless router. Men da må du kjøpe et trådløst nettverkskort til deg selv. Og da blir det fort dyrt=)

 

Håper du fikk svar her.

Lenke til kommentar

Anbefaler på det sterkest en router. Crosslink fra pc til pc med deling av internett er ganske ustabilt. Jeg ville også gått for en router. Hva med denne her fra Hardwarebutikken. Ved siden av å være router har den også en trådløs basestasjon, og det følger med et trådløst nettverkskort man kobler i USB-porten.

 

Uansett hvilken løsning du velger ville jeg tatt avstand fra nettverkskabel-løsningen. For mange ulemper og liten forskjell i pris. Er det forresten langt fra deg til naboen?

 

Edit: Trykkleif

Endret av burugla
Lenke til kommentar

Takk for mange, og raske(!) svar...som jeg skjønner på de fleste av dere er det beste anternativet å kjøpe en router, og så et nytt spm: :dontgetit:

Hvis jeg kjøper en router med 4 porter, kan denne da også brukes som switch, eller kun til å dele internett. Vet jo at den ogsaå fungerer som switch, men kan jeg f. eks bruke den på en vanlig LAN uten at det er internett inne bildet? Og hvis vi bruker en router, kan ha da skru av pc`n uten at jeg detter ut??

Endret av knothing
Lenke til kommentar

Ja, men den burde være dhcp på da..? Og så muligens aktivere NATìng på den.. :)

Kjøp deg en dsl gateway router...

Jeg kjøpte meg foresten nettopp en Wlan dsl gateway router (for å være nøyaktig) D burde jo funke helt fint med mindre d er massiv betong mellom dere :p

Dette utstyret kostet meg : 2500 tror jeg, da kjøpte jeg ; 1 stk wlan pcmcia kort for bærbar pc, 2 stk wlan nettverkskort og en router.. Ekke så dyrt, men så trenger vel ikke du mer en router hvis jeg ikke har forstått feil ;)

WIFI duger fint d :thumbs:

Endret av MetiCx
Lenke til kommentar
Har aldri vært borti routere før, så de har jeg 0 peiling på...tror jeg kjører på den løsningen med 2 nettverkskort i pc`n til nabo`n, budskjettet er rimelig stramt på dette :( , så det får bare holde... :thumbup: Men hvis jeg får brukernavn/passord av han, kan vel jeg logge meg inn? Eller kan det kun gjøres fra hans pc? :dontgetit:

Da er du helt avhengig av naboen og hans PC, kjøp en router selv den billigste fillerouter er laaaangt bedre enn dette du tenker på her.

Lenke til kommentar

Adsl-routeren tar seg av innloggingen inn til telenor. Naboen din trenger bare legge det inn i routeren og så er du oppe og kjører. I tillegg er det mange adsl-routere som har innebygd dhcp-tjeneste, slik at det bare er å sette maskinen til å motta ip-adresse automatisk, så er du på nett.

 

Kan jo til slutt nevne at det også er mulig å bruke en gammel disk-løs pc til samme oppgaven. Stapp to nettverkskort i den, napp ut alt som er av vifter (trenger ikke mer enn en gammel pentium I eller II) og last ned en eller annen firewall on floppy:

http://www.jimweller.net/jim/lfw/

http://www.zelow.no/floppyfw/

http://lrp.kioss.com/

 

Dette var noen av de jeg fant ved å gooogle etter "linux firewall on floppy". Det krever litt kunskap om nett og litt mindre kunskap om linux (dokumentasjonene er ofte meget detaljerte) men fungerer til gjengjeld meget bra. Og for de av oss med flere gamle maskiner som står og samler støv er det mer eller mindre gratis..

Lenke til kommentar
Har aldri vært borti routere før, så de har jeg 0 peiling på...tror jeg kjører på den løsningen med 2 nettverkskort i pc`n til nabo`n, budskjettet er rimelig stramt på dette  :( , så det får bare holde... :thumbup: Men hvis jeg får brukernavn/passord av han, kan vel jeg logge meg inn? Eller kan det kun gjøres fra hans pc?  :dontgetit:

Da må jo den maskinen stå på hver gang du skal bruke nettet, men du trenger ikke hans passord. Xp har noe som heter internet connection sharing. Det vil si at det som er av tilgjengelig internet deles til alle som vil ha (på samme subnet i utgangspunktet). Mao gjør du hans 8000 kroners maskin om til en 500 koners ruter.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...