Gå til innhold

Hvilken måler skal jeg stole på?


Anbefalte innlegg

Har akkurat installert vannkjølingen og et eksternt termometer. Men jeg ble veldig overrasket da jeg så på måleren: den viser mindre enn den innebgygde måleren i hovedkortet! nå, etter en time med spilling med musikk samtidig, så ligger temperaturen på 30,3 grader med måleren, og 40 i den innebygde. Jeg festet termometert et par mm unna core. Kjølesystemet består av:

Evo 360 med en vifte på

Eheim 1048

DangerDen RBX blokk

Aquatube tank

alt med 3/8 slanger og nipler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er den det? Er den ikke litt lav? det er ca 18 grader i rommet.

Jeg vil tro den kan stemme ganske så bra, ikke minst med den radiatoren og den vannblokka. Hva slags vifte har du på raddisen, og går den i så fall for fullt?

 

En liten bønn med det samme; Kan du snart gjøre noe med (den idiotiske!) signaturen din? Justér i det minste fontstørrelsen! :mad:

Lenke til kommentar
Jeg bruker å finne gjennomsnittsverdien jeg. Tar hovedkort tempen og plusser med den eksterne tempen og deler på to.

Da er mann på den sikre siden vil jeg tro.

Hm, blir vel omtrent som å blande epler og pærer, og selge det som appelsiner!

 

Definitivt ikke til å stole på.........

Lenke til kommentar

Hva skal man stole på og hva er riktik. Da kommer vi muligens inn på ISO 9000

standaren og oppfølgingen av den.

 

Er dette så viktig ? Det som er viktig er og senke temperaturen.

 

Les av temp. før du gjør forandringer.

 

Så bytter du vifte eller går for vannkjøling.

Les så av temp. har den gått opp eller ned, så kan du se om du har nådd målet.

 

Om temp måleren i systemet ditt er korekt er ikke så viktig, men den er sansynligvis linjær.

;)

Lenke til kommentar
Hva slags vifte har du på raddisen, og går den i så fall for fullt?

 

En liten bønn med det samme; Kan du snart gjøre noe med (den idiotiske!) signaturen din? Justér i det minste fontstørrelsen!  :mad:

Har en gammel vifte som har stått i en annen maskin, NMB er merket. Den går på 12 volt ja.

 

Hva er så latterlig med signaturen min? Det er vel lov å skrive hva man vil i signaturen så lenge den ikke støter andre? Bare fordi du ikke liker musikktypen eller? Uansett er det OFFTOPIC, og har INGENTING å gjøre i denne tråden. Du kan ta slike ting over PM om det virkelig er nødvendig. Og større tekst gjør vel ikke noe? Plager det deg så mye at jeg bør skifte den? God begrunnelse ventes.

Endret av Fragletrollet
Lenke til kommentar

Ok. Går den på 12v, så underbygger det resultatet ditt. Men det betyr antakelig at den bråker litt også? Var jeg deg, så ville jeg vurdert å kjøre den på 7volt i stedet, du vil ikke tape så mange gradene på det.

 

Har aldri sagt at signaturen din er latterlig.

Men vil fortsatt hevde at den er idiotisk, i den forstand som at det er unødvendig og ikke så lite fjortisspreget, å kjøre ivei med 40pkt(?) font, i grønt. Er det for å bevise noe, eller skjuler det seg et markeringsbehov bak dette?

Håper du tar poenget.....

Btw; Jeg tåler faktisk å høre trance-musikk også, selv om den ikke ligger øverst på favorittlista. Men noe av det går faktisk hjem hos meg også!

Lenke til kommentar

Om det så hadde vært et markeringsbehov, for å bevise noe, så er det vel fremdeles unødvendig av deg å blande deg inn? Det står vel ikke noe i retningslinjene om stor font eller farge i signatur? Om det gjør det så vennligst opplys meg. Plager signaturen deg? Men uansett, denne diskusjonen har ingenting med tema å gjøre, så la oss holde oss til det og ikke krangle. :)

 

Skal kjøpe nye vifter, da disse bråker fælt på 7 volt også. Noen forslag? Har hørt at papst er bra, hvilken av 120mm er å anbefale?

Lenke til kommentar

Er vel slett ikke snakk om å "blande seg inn", om man legger ut sine synspunkter / ønsker? Du burde klare å skille å skille såpass..

Og meningen med mitt innspill var lett ikke å starte en krangel, men greia går vel litt på det samme som at det er lite populært med 10-linjers maskinspec´s i signaturen? Håper du ser paralellen...

 

Umiddelbart kan jeg ikke gi deg noen anbefaling mht til 12v vifter , men som du selv nevner; Pabst er et velrennomért merke, som absolutt kan anbefales.

Sjøl har jeg en hang til å kjøre med 230v vifter med dimensjonene 120x120x 38mm, og er godt fornøyd med SUNON DP201A. (Kan kjøpes hos Cl.Ohlsson)Disse flytter godt med luft selv på lave turtall, og går derfor tilsvarende stille. En ulempe er riktignok at man må trekke inn en regulering av disse også, gjerne i form av en passende lampedimmer.

Lenke til kommentar

Skriften jeg bruker er vel uansett ikke høyere enn 2 linjer med din skrift :) Men forstår hva du mener, men ser fremdeles ingen grunn god nok til at jeg bør gjøre noe med signaturen min. Men en ting må du vel være enig i: dette burde ha foregått over PM?

 

Topic:

Hvordan justerer man 220/230V vifter? Ved å justere volten eller Hz?

Lenke til kommentar

Eg har høyrt rykte om at det kan være lurt med litt kjølepasta mellom sensoren og core i slike tilfeller. Men då må det ikkje komma pasta mellom blokka og sensoren.

 

Sånn som sensoren din kanskje ligg no, er den kanskje meir i kontakt med blokka enn core. Derfor viser den muligens mindre enn planen.

 

Justering av 220 V vifter kan og gjeres ved å koble dei i serie da, volt.

Men du kan og redusere frekvensen vil eg tru. For ein del år sidan brukte mek verksteder frekvensomformere kobla før vinkelsliperene for de skulle få mange nok rpm.

Men eg er enig i at lampedimmer er en god ide.

Lenke til kommentar
Skriften jeg bruker er vel uansett ikke høyere enn 2 linjer med din skrift :) Men forstår hva du mener, men ser fremdeles ingen grunn god nok til at jeg bør gjøre noe med signaturen min. Men en ting må du vel være enig i: dette burde ha foregått over PM?

 

Topic:

Hvordan justerer man 220/230V vifter? Ved å justere volten eller Hz?

Ok, må vel gi deg rett i at en PM hadde vært et bedre valg.

Nok om dette fra min side, jeg har nå sagt hva jeg mener! :-)

 

I prinsippet skal en turtallsregulering foretaes vha en frekvensendring.

Men vi er i den heldige situasjon at de aktuelle viftene har en forholdsvis stor masse (les: svinghjul), og dermed vil en spenningsregulering også kunne fungere.

 

Kan evnt komme tilbake med en forklaring på dette senere.

Vær oppmerksom på at ikke alle vifter takler dette like bra, ved at enkelte av disse vil avgi støy fra motoren som en konsekvens av kutting av sinuskurven. For en lampedimmer regulerer jo spenningen ved å kutte biter av denne, og dette kan altså medføre støy fra enkelte vifter.

Sunonvifta jeg har nevnt, takler imidlertid dette på en utmerket måte.

Lenke til kommentar

Jeg har min Tempmåler montert under core på CPU. Der tror jeg at jeg har en ganske riktig tempavlesning. Tempmåleren min er en Tt hardcano 9 (?).

Temperaturmåleren på hoverdkortet er jeg mer tvilsom til. Den viser 40 grader (asusprobe). I bios har jeg sammtidig ca 35 grader og på hardcanoen har jeg da 45-50 grader. Jeg stoler da mest på hardcanoen. Mener også å ha lest at nye Athlon XP CPUer har innebygget tempmåler.

Lenke til kommentar
Er det noen fordel å bruke 220 volts vifter i forhold til 12 volts?

 

 

 

EDIT: 500 posts :love:

Umiddelbart ligger det en fordel i 230viftene, ved at disse gjennomgående har / har hatt en bedre kvalitet på lagrene, og en mer utspekulert og mer effektiv form på viftebladene. Viftehuset er også høyere (38mm) noe som tilsier en litt bedre virkningsgrad.

Nå har det etterhvert dukket opp gode 12volt´s alternativer fra flere produsenter, så forskjellen / fordelen er vel kanskje i ferd med å utlignes?

Har fortsatt tilgode å prøve 120x120x38mm vifter i 12v utgave, så jeg kan ikke bekrefte disse antagelsene.

Går du for 12v, så velg i alle fall en vifte fra en av de større og kvalitetspregede produsentene.

 

500 posts? Way to go, man! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...