Gå til innhold

Fedora/Telenor ADSL

Anbefalte innlegg

OK. Nå føler jeg med som en tulling :blink:

Så langt har jeg kommet: jeg har fått lastet inn Fedora på min nye bærbare, og den ser ut til å virke bra. Men så kommer det med telenor ADSL da... Jeg har skjønt på forumet at de bruker PPPoE som ikke er standard, så jeg har lastet ned Roaring Penguin som vistnok skal hjelpe på det.

Men så sitter jeg her da, men denne hylende pingvinen liggende på en cd, og lurer på hva nå? En ting er å laste ned, en annen ting er å få den til å spille? Jeg prøvde med på root med kommandoen "rpm -Uvh rp-pppoe-3.5-1.i386.rpm" men får bare "finner ikke filen" til svar. Må jeg kanskje kopiere den fra cd til en eller annen katalog først? I tilfelle hvilken?

Er det noen som kan forklare en som føler seg liten og grønn hva som skal gjøres nå? (Gjerne med skje, jeg tror jeg trenger det akkurat nå...) :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan gjøre det tungvindt ved å montere CD-en, cd'e inn i den (i riktig underkatalog) og kjøre den kommandoen du sa. Eller du kan bruke din distros verktøy og gjøre det enkelt.

Som root, skriv 'yum install rp-pppoe'. Om det er første gangen du kjører yum vil den sannsynligvis bruke litt tid på å laste ned header-filer, men det skjer bare første gangen. Poenget er at den laster ned rp-pppoe og installerer den. Når du skal sette den opp må du huske å oppgi [email protected], ikke bare brukernavn slik som i Windows. Har ikke Telenor selv, så mer tips kan jeg ikke gi.

Lenke til kommentar

Puh, ser ikke ut som om det er så lett gitt. Prøvde yum, men fikk beskjed om at den ikke finner redhat-network, som sikkert er riktig siden det er den biten med å koble opp mot nett jeg sliter med.

rpm fører ingen vei, finner ingen filer, og vil ingen ting...

Prøvde å gå inn på cd'n og dobbeltklikke på ikonene, og da kom det opp noen meldinger med instalerer... pakken er allerede instalert. Okey...?

Hjelp! Hva gjør jeg? Det må da gå ann å få Fedora til å kjøre mot telenor på en eller annen menneskelig måte?

(Jeg holder dette mot Telenor, ikke Linux :angry: Kunne de ikke bare kjøre PPP som "alle" andre?)

Jeg er lei meg nå, sitter å gråter her for meg selv... :cry:

Lenke til kommentar

Hvis det ligger inne, ås må du sikkert vare konfigurere det. har du sjekket den gui greia (neat i run eller konsoll)?

SLIK GJØR DU DET:

1. start nettverkskonfigurering (systeminstillinger->nettverk)

1.5 tast root-passord

2. Trykk på "ny" øverst i venstre hjørne

3. velg xDSL fra listen. trykk "neste"

4. fyll inn brukernavn ol. (ta med @online.no sier mange her...)

5. trykk "neste"

6. trykk "fullfør"

har ikke muligheten til å teste, men dette BØR virke

Lenke til kommentar

Vi fortsetter: ok, nå får jeg kjørt rp-pppoe, og adsl-start. Adsl-status sier "up and running", men opera sier kan ikke finne tjener... Hvordan får jeg opera til å finne adsl'en?

Og litt på siden, hvordan starter jeg dette uten å bruke terminal på root? Legge det inn som et ikon eller noe? Hvordan kan man evt gjøre det?

Lenke til kommentar

Nei, ikke helt.

Jeg lastet som sagt ned rp-pppoe som fikk det hele i gang, og fikk satt opp adsl-setup. Når jeg kjørte adsl-setup for n'te gang, la jeg merke til at det sto at man skulle bruke kommandoen "lfup ppp0" og ikke adsl-start som jeg hadde brukt. Da kom det slik det skulle. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...