Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

DHCP-Tjeneste


Anbefalte innlegg

Skal ha et LAN i morgen, og tenkte og benytte DHCP-Tjeneste.

Ut ifra mine erfaringer skal DHCP-verten/serveren ha en IP feks. 192.168.0.1

Er det ikke værre en og sette klientene til "Motta IP adresse" (noe i den duren).

PS:
Har dere noen bra løsning til dette:
DHCP-serveren har jeg tenkt og legge inn en del spill og filer osv. som andre kan laste ned. Men det hadde jo vært fint om de andre også kunne laste filene sine opp på DHCP-serveren.

Er Direct Connect 2 en bra løsning da? :ermm:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg vet så er Direct Connect et p2p program. Dermed ikke noe bra valg.

Dersom du ikke skal ha et lan på 20-30 personer, ser jeg ikke noe poeng i å ha en DHCP-server (Dynamic Host Configuration Protocol). Siden du mest sansynlig ikke vet hvordan du skal sette opp en slik, ville jeg anbefale dere å bare bruke statiske ip-adresser. (sette den manuelt) ((finnes nok enkle "server program", men det tror jeg er mer stress enn å bare sette ip'er selv)) Den serveren du snakker om for fildeling ville være en FTP- (File Transfer Protocol) -server. Men da dette og kan være litt vanskelig (egentlig bare tidkrevende) for en nybegynner, så vil jeg bare anbefale at dere bruker den fildelingen som dere har i windows. Og når du vil at noen skal kunne laste opp filer på maskinen din, så setter du bare lese- og skrivetilgang på en mappe der du vil at folk skal kunne laste opp til deg.

Lenke til kommentar

Har du bulletproofftp så er jo den grei å sette opp, men jeg er enig med at standard windowsgreier er ok. Direct Connect er jo egentlig heller ikke helt på jorde, men der kan man vel ikke upploade

 

Blir vanskelig å upploade gjennom en ftpserver med ftp også

 

Hva med en mirc server eller noe, går sikkert ann å få til det. Går jo ann å sende filer der iallefall

Lenke til kommentar

Hvis du "har litt peil" er det lett å sette opp en fedora maskin (linux) til FTP server. DHCP kan du også lett sette opp på en slik.

 

DHCP-server og ruter som er lett å sette opp kan du få i form av smoothwall, kjører dette selv på en 90Mhz 24 MB ram pc, men vil nok annbefale noe bedre specs. Her er det hovedsakelig snakk om å putte inn en cd, svare "ok" på noen enkle spørsmål, og plugge inn kablene for internett og LAN.

Lenke til kommentar

viss du bare vil ha en knøttliten dhcp server som skal lever ip adresser til deg og vennene dine på det LAN'et så kan jeg annbefale http://www.pscs.co.uk/products/vdhcp/index.html

 

dette er en meget liten og godt fungerende DHCP server program for windows og er ganske enkel å sette opp.

 

for fildeling så vil jeg annbefale en Direct Connect server, http://develop.svamberk.net/ptokax/site/index.php er en god en. readme's annbeflaest men er ingen absolutt nødvendighet for å starte en basic hub for nettverket.

 

 

PS. DHCP står for Dynamic Host Configuration Protocol og har kun en funksjon, det er å tildele ip adresser til maskiner.

Endret av Prelude
Lenke til kommentar

viss du vil at folk skal laste filer fra deg ol. mener jeg personlig at program som dc++ er smarte.

 

Viss hele gjengen bruker windows. er det enkelt å sette opp en server.

 

Når det gjelder dhcpd så er ikke dette vits med få personer. og da tenker jeg på <10

 

Personlig bruker jeg dhcpd og dchub på de nettverka jeg arrangerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...