Myklebust89 Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Ja, hvordan mekke en playlist som funker? har begynt på et mp3spiller-prosjekt, og da er playlist et pluss! Lenke til kommentar
Legion Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 tja, du kan jo åpne en .m3u en en teksteditor fil og se hvordan den er bygd opp. skal jo ikke stort mer til enn en referanse til mp3-fila Lenke til kommentar
tasle Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Spilleren din får programmeres til å fylle en listboks med MP3-filer når du angir et directory, og spille de av en etter en. Bruk FindFirst og FindNext.... Lenke til kommentar
Myklebust89 Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 ok, dette fører til tre spørsmål.... 1: hvordan får jeg en opendialog til å sette et directory istedenfor en fil? 2: er en listview brukbar til playlist? 3: hvordan får jeg spilleren til å spille av filene i listviewen, istedenfor å åpne de som vanlig? Lenke til kommentar
tasle Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 1: Bruk en directorylistbox for å navigere til navnet på en mappe/directory. Og så FindFirst / Findnext for å fylle en listboks / listview. 2: Det kan du godt bruke. 3. Bruk metoden Play for å spille av musikkfilene, i ei løkke fra første til siste fil (Listviev.Items.Count) Lenke til kommentar
Myklebust89 Skrevet 6. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2004 jeg er på skolen nå, og jeg skal på komfleir litt etter jeg kommer hjem... men når jeg kommer hjem på søndag skal jeg prøve det... men det FindFirst/FintNext-opplegget forstår jeg ikke... hadde du orket å forklare, tasle? Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 eksempel på bruk av FindFirst/FindNext: var mp3dir: string; mp3file: string; sRec: TSearchRec begin mp3dir := GetMP3Dir; //Hent fra en directorylistbox eller en en 'browseforfolder'-dialog etc. res := FindFirst(mp3dir + '\*.mp3', faAnyFile, sRec); while res = 0 do begin playlist.add(mp3dir + '\' + sRec.Filename); FindNext(sRec); end; end; evnt. kan du bruke BuildFileList( ) fra jclFileutils.pas som enkelt og greit fyller opp en stringliste med filnavn fra en gitt katalog. -Vegar Lenke til kommentar
tasle Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 eksempel på bruk av FindFirst/FindNext: var mp3dir: string; mp3file: string; sRec: TSearchRec begin mp3dir := GetMP3Dir; //Hent fra en directorylistbox eller en en 'browseforfolder'-dialog etc. res := FindFirst(mp3dir + '\*.mp3', faAnyFile, sRec); while res = 0 do begin playlist.add(mp3dir + '\' + sRec.Filename); FindNext(sRec); end; FindClose (sRec); // <--- end; evnt. kan du bruke BuildFileList( ) fra jclFileutils.pas som enkelt og greit fyller opp en stringliste med filnavn fra en gitt katalog. -Vegar Pluss en FindClose (sRec) som den siste instruksjonen i prosedyra. Lenke til kommentar
tasle Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Fort gjort å glemme... Ofte merker man det ikke for programmet begynner å lekke RAM. Lenke til kommentar
Myklebust89 Skrevet 8. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2004 finnes det en annen måte enn å bruke directorylistbox som playlist da? vil helst bruke den filelistbox... men jeg må finne en måte å adde mapper på! så kan jeg begynne å prøve meg fra med det Find-opplegget... Lenke til kommentar
tasle Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Mappen åpner du med en directorylistbox. Denne kopler du til en filelistboks via egenskapen FileList i objektoversikta. Disse to vil dermed virke som en enhet tilsammen. I fall du gjør dette trenger du ikke en vanlig listbox og FindFirst osv. For å vise alle musikkfiler i filelistboksen setter du et filter i filelistboksen Mask. Den vil da vise kun eksempelvis *.MP3, *.WAV osv. Setter du i tillegg Multiselect til True kan du merke av et utvalg av filer som skal spilles av. Lenke til kommentar
Myklebust89 Skrevet 8. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2004 jeg er temmelig ny på delphi da, så jeg forsto egentlig ikke så mye av det der... kan du vennligst forklare litt nærmere? Lenke til kommentar
Myklebust89 Skrevet 8. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2004 (endret) fikk det til... men ikke det med MultiSelect, det gikk ikke... men hvordan kan jeg få directorylistboxen til å starte i samme katalogen som ble åpnet forrige gang? [har løst selv!] Endret 8. februar 2004 av Burner89 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå