Quijote Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 (endret) I rusen av å hentet pc-komponentene i posten, åpnet jeg alle pakkene, og såg over min nye datamskin. Litt nysgjerrig var jeg på min boxed P4 2.8 Ghz prosessor (ikke rart med tanke på at min om-litt-pensjonerte CPU var på 200 MHz; ...ja det er helt greit å le litt...). Uansett, så såg jeg litt på vifta som kom med prosessoren, og på nedsida var det et svart "klistremerke", som jeg da trudde kunne være et lite deksel over thermal-paden. "Jeg får ta den vekk og se hva som er under da". *kremt*, ikkje det lureste man kan gjøre vel... Det viste seg at "klistremerket" var thermal-paden... , hva gjør jeg?. No er den bøyd og ruglete, og deler av det svarte tynne laget er litt skrellet av... Hva bør jeg gjøre?. Til grafikkortet mitt (powercolor 9800 pro) kjøpte jeg VGA silencer, og med den kom det litt goop. Bør jeg fjerne thermalpaden fra viften som kom med prosessoren, og bruke litt goop i stedet?. Kan jeg bruke kjølepastaen som kom med grafikkortet?. Alle meninger/erfaringer er sværs ønskte (kannskje med unntaket av hånlige bemerkninger om kor ugjennomtenkt det var....) Endret 5. februar 2004 av Quijote Lenke til kommentar
Umbra Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Hva bør jeg gjøre? Du bør ikke prøve å sette på thermal pad'n igjen. Det er ikke så farlig at du rev den av da den bare er et alternativ til kjølepasta. Det beste du kan gjøre nå er å fjerne restene av thermal pad'n fra heat sink'n (hvis det er noen), smøre et veldig tynt lag med kjølepasta på varmesprederen til prosessoren før du monterer prosessoren og heat sink'n på hovedkortet. Det skal gå helt greit å bruke kjølepastan som fulgte med den dingsen til skjermkortet ditt med mindre det står noe annet en eller annen plass. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Alle gjør en feil iblandt , men bruk den pastaen du nevner funker fint det Gratulerer med ny maskin , vil tro du merker forskjell ja Lenke til kommentar
fAight Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Hehe, gjorde akkurat samme feilen da jeg for ca 1.5 årsiden fikk min p4 2.0GHz. Trodde som deg at den svarte greia var en slags beskyttelse lag over selve Thermal pad'en. Heldigvis tok jeg ikke vekk så mye, så jeg fikk brukt det allikevel (flaks, for jeg hadde ikke goop heller) SKjønte det etterhvert, da jeg måtte begynne å skrape med neglene. "Hmm...dettte føles IKKE riktig!", tenkte jeg... Og som deg, skrev jeg og en post om det her på HW.no.... Lenke til kommentar
AMD-guru #1 Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 vær forsiktig når du smører på pasta'en! ikke ta på for mye.. Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Hehe... der fikk jeg svar på det jeg har lurt på et halvt år nå. Jeg gjorde nemlig akkurat det samme og rev den vekk, tenkte at det var en slags 'beskyttelses-aluminium' eller noe slikt. Nå skulle bare den boxed-kjøleren på lager allikevel, så det gjorde ingenting, men nå fikk jeg svaret ;-) Takk. timtowtdi Lenke til kommentar
notarget Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Hei Akkurat det med thermal pad gjorde jeg også når jeg fikk min p4 Trudde det bare var noe klistermerke som skulle beskytte kjøleren for støv og slikt, at den skulle være blank og fin. Så jeg dro den av. Jeg kjøpte derfor noe slikt billig kjølepasta hos nærmeste pc forhandler. Men nå bruker jeg AC5 og Swiftech kjøler Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 <ironifilter state="on" />Det er en grunn til at det står "only to be installed by professionals" på esken Nå skulle det gå helt greit å bare legge den avrevne "lappen" på plass mellom kjernen og kjøleren. Dersom du ikke har tenkt å ta av kjøleren på noen år kan dette være å foretrekke framfor (billig) kjølepasta. (Tenker da på holdbarhet, ikke temperatur). Med Intels nye kjølere/thermalpad forsvinner dette "problemet". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå