Gå til innhold

Volt til power LED

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-03-15 10:55, Zerpent skrev:

Hvor mange volt er det på kontakten som power led og hdd activity led kobles til?

Det trur jeg varierer. En enkel måte er og bruke et Voltmeter. Hadde jeg hatt et voltmeter så kunne jeg målt det for deg.

Noen som hvet hvor mange mA man kan trekke ut av powerled og D-LED kontakten på hovedkortet? Har bestilt nye LED som trekker 30 mA så jeg håper jeg kan kople dem rett på.

Lenke til kommentar

Quote:

Hvor mange volt er det på kontakten som power led og hdd activity led kobles til?

det varierer nok, men det er ikke noe problem å sette andre leds på. De fleste røde, grønne eller gule er som regel omkring 2V mens blå leds ofte er noe mer (3,6 3,8) men jeg har blå leds på disse kontaktene uten problemer det kan være greit å sette på en liten motsdand for å ha kontroll på strømmen, men jeg har ikke det og det funker fint.

Quote:

Noen som hvet hvor mange mA man kan trekke ut av powerled og D-LED kontakten på hovedkortet? Har bestilt nye LED som trekker 30 mA så jeg håper jeg kan kople dem rett på.

det varierer nok dette også, men jeg må advare deg; ledsa dine tåler nok ikke å trekke 30mA over lengere tid, dette er nok max spec'en. Da er det lurt å eventuelt dimensjonere kretsen (beregne motstand) til halvparten av dette (15-20mA). Som sagt har jeg koblet mine rett på uten problemer, men jeg har jo ikke kontroll på strømtrekket da, det kann hende at diedene vil brenne opp fortere enn normalt/nødvendig.

Lenke til kommentar

det varierer nok dette også, men jeg må advare deg; ledsa dine tåler nok ikke å trekke 30mA over lengere tid, dette er nok max spec'en. Da er det lurt å eventuelt dimensjonere kretsen (beregne motstand) til halvparten av dette (15-20mA). Som sagt har jeg koblet mine rett på uten problemer, men jeg har jo ikke kontroll på strømtrekket da, det kann hende at diedene vil brenne opp fortere enn normalt/nødvendig.

stemme det men vil de trekke 30 mA når jeg setter den rett på hovedkorte da, de er vel noe form for strømbegrensing de den kretsen på hovedkortet?

Lenke til kommentar

Quote:

Bøgge Bakken skrev (2002-03-16 18:25):

stemme det men vil de trekke 30 mA når jeg setter den rett på hovedkorte da, de er vel noe form for strømbegrensing de den kretsen på hovedkortet?

Siden diodene sitter i kabinettet og ikke følger med HK'et vil jeg anta at tilkoblingene på HK'et er dimensjonert til veldige standard grønne eller gule dioder, f.eks. 2V(2.1V)/20(30)mA så di har nok en motstand i serie som gjør at en slik lysdiode trekker i overkant av 10mA. Dersom man setter på en diode som har høyere spenning vil spenningen over motstanden bli mindere og dermed vil strømmen også bli mindere. Men det er jo ikke sikkert at de har fixet strømbegrensningen på denne måten. Har de det er det altså ingen ting å bekymre seg over.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-17 10:35, Xell skrev:

Quote:

Bøgge Bakken skrev (2002-03-16 18:25):

Siden diodene sitter i kabinettet og ikke følger med HK'et vil jeg anta at tilkoblingene på HK'et er dimensjonert til veldige standard grønne eller gule dioder, f.eks. 2V(2.1V)/20(30)mA så di har nok en motstand i serie som gjør at en slik lysdiode trekker i overkant av 10mA. Dersom man setter på en diode som har høyere spenning vil spenningen over motstanden bli mindere og dermed vil strømmen også bli mindere. Men det er jo ikke sikkert at de har fixet strømbegrensningen på denne måten. Har de det er det altså ingen ting å bekymre seg over.

Lysdiodene er bereina på 20 mA. Visten blir jo borte og kjøpe ny lysdioder når dem trekker mindre strøm en dem som er der fra før av. Jeg fant ikke noe i brukermanualen (Ja, jeg skammer meg for og ha lest i den) om hvor mye jeg kunne trekke ut av den.

Lenke til kommentar

Quote:

Bøgge Bakken skrev (2002-03-17 12:29):

Lysdiodene er bereina på 20 mA. Visten blir jo borte og kjøpe ny lysdioder når dem trekker mindre strøm en dem som er der fra før av. Jeg fant ikke noe i brukermanualen (Ja, jeg skammer meg for og ha lest i den) om hvor mye jeg kunne trekke ut av den.

hvorfor er vitsen borte? hvis det er fordi du vil at de skal lyse sterkere så må du se på mcd ikke strømtrekket. Det er liten variasjon på lysstyrken til en diode borsett fra når den trekker så mys strøm at den hloder på å brenne opp, men forskjellige dioder er laget for forskjellige mcd.

Det er jo bedre for HK'et at der trekker mindere strøm enn at det trekker mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...