Gå til innhold

kjøpe hardware i utlandet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I kuala lumpur kan du spare ca 1/3 av prisen, jeg var der i sommer, og da kostet et Canon Ixus 5.0mp ca 2800,-, mens her kostet det ca 5000,- Så det er en god del å hente på de dyre modellene, men billigmodellene er det heller lite. Så skal du ha deg et fett kamera til samme pris som et middels her hjemme, go for it!

PS: Compact flash brikker er mye billigere også, så allt tilbehør er gunstig å kjøpe der nede.

Endret av stigen1
Lenke til kommentar
Hva med data komponenter da?

Det er vel heller dårlig har jeg hørt. Som sagt hørt, ikke erfart selv. Generelt andre steder, har jeg dårlig erfaring med billige datautstyr i utlandet. Stedene du nevnte har jeg ikke vært i, men syden med omegn er heller dårlig.

Digitalkamera ol. skal derimot ha meget fordelaktige priser ;)

Lenke til kommentar
Hva med data komponenter da?

Generelt andre steder, har jeg dårlig erfaring med billige datautstyr i utlandet. Stedene du nevnte har jeg ikke vært i, men syden med omegn er heller dårlig.

Data kompenenter blir jo oftes laget/produsert i disse landene, så om du kjøper noen super bilige merkevarer der så skal jo de være like bra som de som vi får i sjappa her på berget!

Tror det er noe som ligger mest i normen sin natur å være så skeptisk til slikt...

Har selv handlet mye utenlands og er like bra som noen andre steder. Så sant man går for merkevarer og holder seg borte fra 'pirat'.

Lenke til kommentar

Det er helt riktig at softwaren vil være helt annerledes enn her hjemme, men det kan fikses hvis man har generell datakompetanse. Men vi må faktisk huske på at Norge er ganske langt fremme når det gjelder teknologi, og spesiellt på PC er vi ikke gale i pris heller. Så akkurat hardware kan være en fordel å kjøpe i norge, da du får garantier med, og det er ei heller lite å spare på utelandskjøp.

edit; kanske man kan spare noe på noen komponenter.

Endret av stigen1
Lenke til kommentar

hardwaren kan være dårligere.. husk at folk modifiserer gjerne noen ting før salg liksom.. hvis dem får dem i deler og selv setter sammen 3d kort for eks.. noe som faktisk skjer.. men det er ikke alltid.. jeg synes du ikek skal kjøpe i utlandet som er et "u-land" i den forstand

Lenke til kommentar
hardwaren kan være dårligere.. husk at folk modifiserer gjerne noen ting før salg liksom.. hvis dem får dem i deler og selv setter sammen 3d kort for eks.. noe som faktisk skjer.. men det er ikke alltid.. jeg synes du ikek skal kjøpe i utlandet som er et "u-land" i den forstand

Det er ikke riktig, de selger jo merkevare de som alle andre! Om det er i Asia eller Europa spiller ingen rolle, ingen som modifiserer orginale deler! Det lønner seg i det lange løp å kjøpe i Norge!

Lenke til kommentar

Har en kamerat som bodde i Kuala Lumpur i to år. Han kom hjem med ny PC, ny TV, DVD - spiller pluss sourrond annlegg. Alt var merkevarer og alt funker som bare det ennå, og det er et par år siden han kom hjem. Så utifra min erfaring så kan jeg iallefal si at det er trygt.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Bør være obs på et par små ting:

I pengesvake markeder gjør man mange kunstgrep for å flå PC prisene slik at disse skal kunne oppnå en pris som gjør dem oppnåelig for mennesker i disse områdene. Slike inngrep kan innebære mange ting, så her følger noen eksempler:

1. Prosessorer kjøpes med B kvalitet, noe som er rimeligere, men også betyr at de er av produksjons serier hvor feil har oppstått på noen av prosessorene.

2. Det byttes til billigere varianter av alle kabler og ledninger som brukes. Har i en rekke eksempler sett at dette innebærer at en IDE kabel har bare 4-10 tråder pr leder, noe som igjen gjør kabelen meget sårbar for bevegelse. Bærbare har vært plaget med at plast ledere til skjerm og lignende brekker fort.

3. Harddisker og ram kjøpes også i såkalt B kvalitet.

4. Cache byttes med mindre eller tregere type for å spare penger.

5. Merkevare tilbehør byttes med rimeligere varianter av lokal opprinnelse som gjør at man kan oppleve problemer med drivere osv senere.

6. Serienummer på bærbare identifiserer klart og tydelig opprinnelseslandet så support kan du oftest bare glemme.

7. Du har ikke noen Norsk lisens på medfølgende programvare.

Men uansett så er det viktigste kanskje dette:

Garanti fra slike steder er ofte bare på 6 måneder eller 1 år, og da kan du kun reklamere i butikken du kjøpte dette. I Norge har vi utvidede garanti ordninger på grunn av våre forbukerlover, så en bærbar for eksempel vil i Norge normalt omfattes av hele 5 års garanti uansett hva produsenten selv oppgir. Denne garantien gjelder IKKE ved egenimport, da er det du selv som er ansvarlig. På bærbare kan dette fort bli surt med tanke på feil frekvensen på slike og batteri problemer.

Du har heller ikke tatt med i betraktning følgende:

Du må faktisk betale toll for maskinen til Norge. Dersom du unnlater å gjøre dette kan du oppleve følgende:

1. Din far blir tatt for smugling

2. Dersom du senere selger den så er du ansvarlig i forhold til kjøper og garantivilkår i Norge (utvidet garanti).

3. Dersom den blir stjålet og du vil kreve refusjon på forsikring, så er det bare å glemme uten fortolling.

4. Globale garanti ordninger som noen PC produsenter har gjelder ikke dersom den ikke er lovlig bragt til Norge. De fraskriver seg også i mange tilfeller dette fordi det i opprinnelseslandet IKKE ble gitt noen globale garanti ordninger.

Så dette burde være noen tanker å ha i bakhodet slik at du slipper å gjøre samme feil som mange andre, eller at du ihvertfall er klar over hva du går til, noe som jo kanskje var din ide med å spørre her i forumet.

Lenke til kommentar

Som noen nevner her, er garantien den største ulempen ved å kjøpe i utlandet. I Norge har en forbruker nesten alltid rett. Dette er en så stor fordel med dyre varer, at prisforskjellene skal være meget store før det lønner seg å miste norsk garanti.

Endret av It's me
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...