Gå til innhold

Celeron vs Pentium/AMD

Sigmoideus

Anbefalte innlegg

Prøvde å søke litt her inne på det jeg lurte på men ble egentlig ikke noe særlig klokere...

Kan noen med et objektiv syn forteller meg hvor mye for eksempel en Celeron 2,2 Ghz er på en Pentiumprossesor? Jeg regner med at en Pentium er raskere, men hvor mye egentlig? Er det mulig å si noe eksakt tall for dette, eller blir det mye synsing og en del ting å ta hensyn til?

Det gjelder en stasjonær PC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Celeron er så dårlig at det er skremmende. Det er uforståelig at den i det hele tatt blir solgt. Hvertfall når man tar i betraktning at det ikke lenger er ustabilitet eller inkompatibilitet å spore hos "konkurrenten" duron. Konkurrenten i "" fordi celeron kan knappest kalles en konkurrent til noen prosessorer som selges nå.

Den er rett og slett ikke verd pengene.

(Jeg sier ikke at den er ubrukelig, men jeg sier at du kunne fått samme ytelse for mindre penger, eller om du vil, mere ytelse for samme summen)

Poster en oversikt som TomsHardware laget:

(den er ikke helt up to date, men du får en idè)

image036.png

DrErling

Endret av DrErling
Lenke til kommentar

Litt usikker på hvordan jeg skal lese den testen over her, men;

(Tualatin) SDR133 Pentium III-S 1,4 Ghz --> 127

(Northwood) DDR226 Celetron 2,0 Ghz --> 126

Disse to er omtrent like raske? Blir vel ikke 1 Ghz like raskt som 2,2 Celeron da?

Men det er vel litt forskjell her og der?

Lenke til kommentar
Litt usikker på hvordan jeg skal lese den testen over her, men;

(Tualatin) SDR133 Pentium III-S 1,4 Ghz --> 127

(Northwood) DDR226 Celetron 2,0 Ghz --> 126

Disse to er omtrent like raske? Blir vel ikke 1 Ghz like raskt som 2,2 Celeron da?

Men det er vel litt forskjell her og der?

P4C (Pentium 4 med 800fsb) er ikke med i oversikten (er som nevnt en relativt gammel oversikt), og nok bedre pr. MHz enn P3 'en du sammenligner med.

Lenke til kommentar

dere har vel for det meste rett, men jeg må få legge til at jeg fikk 7k i pcmark02 med min celeron det er like mye som A64 fikk i en test. Jeg veit at pcmark er intel vennlig men det er like vel ganske bra.

Jeg må også legge til at celeron er en sykt lett cpu å klokke. Du klokker 1Ghz lett med grei kjøling.

Men jeg må si meg irritert over den lave cachen(håper jeg skreiv det riktig :blush: ) noen ganger, det hender det henger litt med mange programmer oppe

Lenke til kommentar
dere har vel for det meste rett, men jeg må få legge til at jeg fikk 7k i pcmark02 med min celeron det er like mye som A64 fikk i en test. Jeg veit at pcmark er intel vennlig men det er like vel ganske bra.

Du bruker ikke scoren i PcMark2002 for å sammenligne prosessorer, for det blir veldig feil. Når du sier at celeron får like mye i en test som A64 så sier det hvor dårlig PcMark er til å sammenligne forskjellige systemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...