Sigmoideus Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Prøvde å søke litt her inne på det jeg lurte på men ble egentlig ikke noe særlig klokere... Kan noen med et objektiv syn forteller meg hvor mye for eksempel en Celeron 2,2 Ghz er på en Pentiumprossesor? Jeg regner med at en Pentium er raskere, men hvor mye egentlig? Er det mulig å si noe eksakt tall for dette, eller blir det mye synsing og en del ting å ta hensyn til? Det gjelder en stasjonær PC. Lenke til kommentar
pskard Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 P4 Northwood er vel ca dobbelt så rask pr MHz. Athlon 64 3x så rask pr MHz eller noe sånt.. Celeron er ikke en CPU du burde kjøpe.. Duron 1.6 GHz er faktisk raskere enn en 2.6 GHz P4 Celeron! Lenke til kommentar
Snorre123 Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 En 1,6 GHz AMD Duron yter bedre enn en 2,6 GHz Celeron, så tja.. en P4C på rundt 1 GHz ville kanskje ytet ca. som en 2,2GHz Celeron Lenke til kommentar
Sigmoideus Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 Pentium 4 1Ghz er det samme som Celeron 2,2 Ghz? Tuller du? Det er ikke jeg som har kjøpt maskinen, jeg vet bedre enn som så, men er det virkelig så stor forskjell altså? Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 (endret) Celeron er så dårlig at det er skremmende. Det er uforståelig at den i det hele tatt blir solgt. Hvertfall når man tar i betraktning at det ikke lenger er ustabilitet eller inkompatibilitet å spore hos "konkurrenten" duron. Konkurrenten i "" fordi celeron kan knappest kalles en konkurrent til noen prosessorer som selges nå. Den er rett og slett ikke verd pengene. (Jeg sier ikke at den er ubrukelig, men jeg sier at du kunne fått samme ytelse for mindre penger, eller om du vil, mere ytelse for samme summen) Poster en oversikt som TomsHardware laget: (den er ikke helt up to date, men du får en idè) DrErling Endret 5. februar 2004 av DrErling Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Pentium 4 1Ghz er det samme som Celeron 2,2 Ghz? Tuller du? Det er ikke jeg som har kjøpt maskinen, jeg vet bedre enn som så, men er det virkelig så stor forskjell altså? Er nok sant det... Les også denne testen hos Anandtech. Har aldri hatt noen særlig tro på Celeron før, men at det var sååå dårlig som vist her var sjokkerende. I allefall til den prisen... Lenke til kommentar
Sigmoideus Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 Litt usikker på hvordan jeg skal lese den testen over her, men; (Tualatin) SDR133 Pentium III-S 1,4 Ghz --> 127 (Northwood) DDR226 Celetron 2,0 Ghz --> 126 Disse to er omtrent like raske? Blir vel ikke 1 Ghz like raskt som 2,2 Celeron da? Men det er vel litt forskjell her og der? Lenke til kommentar
Snorre123 Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Litt usikker på hvordan jeg skal lese den testen over her, men; (Tualatin) SDR133 Pentium III-S 1,4 Ghz --> 127 (Northwood) DDR226 Celetron 2,0 Ghz --> 126 Disse to er omtrent like raske? Blir vel ikke 1 Ghz like raskt som 2,2 Celeron da? Men det er vel litt forskjell her og der? P4C (Pentium 4 med 800fsb) er ikke med i oversikten (er som nevnt en relativt gammel oversikt), og nok bedre pr. MHz enn P3 'en du sammenligner med. Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 dere har vel for det meste rett, men jeg må få legge til at jeg fikk 7k i pcmark02 med min celeron det er like mye som A64 fikk i en test. Jeg veit at pcmark er intel vennlig men det er like vel ganske bra. Jeg må også legge til at celeron er en sykt lett cpu å klokke. Du klokker 1Ghz lett med grei kjøling. Men jeg må si meg irritert over den lave cachen(håper jeg skreiv det riktig ) noen ganger, det hender det henger litt med mange programmer oppe Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 dere har vel for det meste rett, men jeg må få legge til at jeg fikk 7k i pcmark02 med min celeron det er like mye som A64 fikk i en test. Jeg veit at pcmark er intel vennlig men det er like vel ganske bra. Du bruker ikke scoren i PcMark2002 for å sammenligne prosessorer, for det blir veldig feil. Når du sier at celeron får like mye i en test som A64 så sier det hvor dårlig PcMark er til å sammenligne forskjellige systemer. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 "Det Dvergiske Kaffbord" har jo klokket sin celeron opp til 3,02 GHz, så det er kanskje ikke SÅ rart (i tillegg til at sammenligning med pcmark er "feigt")!! Lenke til kommentar
cwerner Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 celeron har 128kb cache mens pentium4 har 512kb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå