Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

uppload hastighet begrenser download hastighet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har i prinsippet det som Telenor oppgir, altså 384 ned samtidig med 128 opp. Men, i motsetning til f.eks. NextGenTel, tar ikke Telenor høyde for overhead i nettet, noe som i praksis vil si at du nok har 2-5% lavere hastighet i hvert fall når nettet er tungt belastet.

Det som vil påvirke hastigheten en del er at alle overføringsprotokoller på internett har en form for bekreftelse på at pakker faktisk når fram. Så når du laster opp med 128Kb/s vil en del av ned-hastigheten bli spist opp av bekreftelsespakker fra opplastingen. Problemet vil selvsagt være større andre veien da 384 ned vil generere flere bekreftelser som vil spise av den allerede dårligere opp-kapasiteten.

Håper dette ikke ble helt gresk :-)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-15 10:27, pine skrev:

Du kan både downloade med ca. 34 kb/sec og uploade med ca 12 kb/sec.

Vet nå ikke helt jeg. Jeg har Telenor's

704/128.

Hvis jeg laster ned i f.eks 50kb/sec og begynner så å laste opp i 12kb/sec, så faller nedlastingen fra 50kb/sec til ca 15kb/sec sakte,men sikkert!

Utrolig kjedelig!

Lenke til kommentar

Jeg testa min ADSL tilkobling en gang i WinMX (NextGenTel). Fikk tett oppunder 80k/s download, og startet en del uploads, og fikk ca. 45k/s der uten at download datt ned. Kanskje 2-3 k/s, men det kan være forandringer i nettet også, som forårsaker dette.

Jeg har 640/386 i hastighet.

Lenke til kommentar

Hei,

Kort og grovt fortalt:

ADSL: Sende vann begge veie gennem en(1) vannslange!

Også kalt Asynkront

SDSL: Vann gennem 2 vannslanger (1 for ut/1 for inn)

Også kaldt Synkront

Er veldig fornøyt med min 1Mbit SDSL fra Bluecom

PS. Beklageligt at alle dem med ADSL ikke vil dele filer med os andre på Kazaa, Morpheus osv. Det var bedre da alle hadde modem!

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-21 22:28, Kimmer skrev:

Hei,

Kort og grovt fortalt:

ADSL: Sende vann begge veie gennem en(1) vannslange!

Også kalt Asynkront

SDSL: Vann gennem 2 vannslanger (1 for ut/1 for inn)

Også kaldt Synkront

Er veldig fornøyt med min 1Mbit SDSL fra Bluecom

PS. Beklageligt at alle dem med ADSL ikke vil dele filer med os andre på Kazaa, Morpheus osv. Det var bedre da alle hadde modem!

Mvh

Kimmer

Skjønner ikke at dere har problemer. Dere har vel Telehor alle sammen. Jeg kan sende og motta i max hastighet samtidig (NGT ADSL). Og hvorfor var det bedre da alle hadde modem? Sender du en fil med modem så begrenses inn-hastigheten tilsvarende. I tillegg så går det MYE(!!!) tregere. Tror ikke du tenkte helt over det utsagnet.

Uansett... jeg deler så det griner etter på WinMX. Har absolutt ingen problemer eller dropp i inn-hastigheten om ut-linja går på max.

Lenke til kommentar

Her var det mange dårlige svar!

FASIT:

Telenor ADSL er Half-Duplex, dvs. at hvis du uploader med 256kbit/s (1024/256, mitt tilfelle) så mister du i teorien 256kbit/s av de 1024 jeg egentlig skal ha til download. Men hos telenor blir det enda dårligere fordelt, hvis jeg bruker 50% av upload, mister jeg 50% av download.

SDSL er Full-Duplex, dvs. både upload og download samtidig, mens halv-duplex klarer bare enten up elr down, dvs, ikke up og down samtidig, samme som en HUB, i motsetning til en SWITCH som klarer både opp og ned samtidig.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-22 15:03, Dingy skrev:

Her var det mange dårlige svar!

FASIT:

Telenor ADSL er Half-Duplex, dvs. at hvis du uploader med 256kbit/s (1024/256, mitt tilfelle) så mister du i teorien 256kbit/s av de 1024 jeg egentlig skal ha til download. Men hos telenor blir det enda dårligere fordelt, hvis jeg bruker 50% av upload, mister jeg 50% av download.

SDSL er Full-Duplex, dvs. både upload og download samtidig, mens halv-duplex klarer bare enten up elr down, dvs, ikke up og down samtidig, samme som en HUB, i motsetning til en SWITCH som klarer både opp og ned samtidig.

Vet du om NGT er annerledes? Jeg har NGT og kjenner ikke igjen det problemet du beskriver her.

Lenke til kommentar

ADSL / SDSL har ingen ting med duplex å gjøre, dette bestemmer levrandøren. Asynkron / Synkron er to vidt forskjellige tin fra duplex!

Asynkron betyr at til/fra hastighetene er forskjellig, men synkron betyr at den er lik!.

hvis d var slik fler her sier, ville man jo i praksis ha 340+128= 468 kb/s en vei og det har man jo ikke :smile:

Etter det jeg har fått med meg, bruker Telenor halv duplex, men dette har ingen ting med ADSL/SDSL å gjøre fordi NextGenTel bruker full duplex.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke dette kan stemme med at Nextgentel gir full duplex. Jeg er akkurat inne og kikker i Netopia ruteren sitt oppsett. Der står det under Quick View og status, 100Mbps Half Duplex Up: 704/384 Kbps.

Begynner å bli litt forvirret. Har bare hatt det en uke, men mener selv at upload betydelig påvirker download :smile: ?

Lenke til kommentar

Har selv AlfaNett kabel (eid av telenor avidi). Har oppdaget at hvor mye uploaden tar av download er helt tilfeldig. Noen ganger får jeg 30k upload + 30k download, andre ganger 20k upload + 120k download (hvis jeg bare downloader får jeg alltid maks 130k som er det jeg skal ha). Upload og download samtidig ser ut til å fungere best på natten.

Kjenner også folk med NGT, avidi og UPC (spesielt UPC) som mister mye mer download enn det overhead svarer til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...