Gå til innhold

P4 og AMD

nor303

Anbefalte innlegg

Lurer på om hvilke kombinasjoner av bra hovedkort og cpu fra intel og amd jeg kan få med kjøling for ca 3000kr og eventuelle grunner til å velge intel eller amd.

skal bygge min første pc snart og gleder meg derfor til å få bestemt meg for hva jeg skal kjøpe :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Abit KV8-MAX3 kr: 1500,-

AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz kr: 1850,-

Det er nok det smarteste og gå for akkurat nå.

Skal du ha AMD 32bit, så ville jeg gått for Abit NF7-S 2.0 og AMD Athlon xp3000 (om du vil bruke 3000) hvis ikke AMD Athlon xp2500 (som er det beste i forrhold til pris/ytelse)

Lenke til kommentar

takk for alle svar så langt :thumbup:

men lurer litt på hovedkortet får litt blandet kritikk på prisguiden, andre bra hovedkort som kan anbefales?

Og savner også noen som har litt peiling på tilbud fra intel og passende hovedkort til.

Lenke til kommentar

hehe...

For 3000kr får du bra prosessor (P4 3Ghz=2000kr på komplett) og ett mere enn brukbart hovedkort med dual channel, S-ATA og mere til ca. 1000kr. (f.eks ASUS P4P800). Da har du en boxed CPU med kjøling som duger til mild overklokking også...

Bare min mening, dere andre kan foreslå AMD så mye dere vil...

Lenke til kommentar
og venter du tre uker til får du 3 Ghz Prescott til samme prisen, med 1MB cache...

ASUS støtter forresten Prescott også...så er det sagt...

Etter hva jeg har lest i tester på diverse sites, gir P4 Prescott faktisk dårligere ytelse i mange tilfeller i forhold til P4 Northwood. Tror ikke det er vits i å kjøpe Prescott-versjonen før den kommer på LGA775-sokkelen, i hvertfall. Men hk er jeg enig i. P4P800 og en 3 GHz P4 høres veldig bra ut. Dette hk har også AGP/PCI-lås, så jeg tror klokkemulighetene på dette hk ser bra ut.

Lenke til kommentar
hehe...

Jeg, derimot, tror ikke på tester, men spesifikasjoner, dermed, 1MB er bedre enn 512kb. Sånn sett så er jeg vel litt naiv, men...det overlever jeg vel...dessuten bruker jeg hardware, jeg tester den ikke (så mye)...

Ja, og Celeron har masse MHz så de er sikkert drit bra... :roll:

Lenke til kommentar

ok, jeg gir meg hehe... ALLE vet at Celeron suger, men nok en gang, trenger ikke kjøre noen tester for å finne ut at Celeron suger...og trenger sikkert ikke kjøre noen test for å finne ut at en Prescott duger heller. Men hvis du vil ha bedre score enn kompisen, DA kan du teste da...

Lenke til kommentar
Tja en A64 3000 + et nforce 3 eller via hk så har du en bra kombinasjon

Enig! Athlon64 er i hvertfall det jeg har mest lyst på for tida. Hovedkort og chipsett er jeg ganske usikker på. Det er mye rart der ute så jeg vil anbefale å lese mye om hovedkortene før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar

Begynner faktisk å vurdere sterkt amd64 :yes:

men er fremdeles ikke noe særlig klokere når det gjelder hovedkort til amd, er det så nytt at ingen har helt oversikten enda?

når det gjelder amd64 vil det lønne seg betraktelig å gå for 3200 siden denne har 1mb cache? og hvor mye mer fremtidsrettet er disse prossesorene kontra intel sine? Hvis jeg kjøper et hovedkort til amd64 kommer dette til å forsvinne etter kort tid, altså bare en mellomfase sokkel?

Huff dette ble mange spørsmål, men dere pleier jo å være flinke :thumbs:

Lenke til kommentar

Det kommer amd cpuer opp til og med 3700 til dette kortet før det fases ut , men kortet vil nok leve en tid etterpå, uansett er dette en cpu som holder i både 2 og tre år frem i tid dessuten kommer jo Intel med ny socet de og . Ytelsesmessig er det liten forskjell mellom 3000 og 3200.

Lenke til kommentar
Det kommer amd cpuer opp til og med 3700 til dette kortet før det fases ut , men kortet vil nok leve en tid etterpå, uansett er dette en cpu som holder i både 2 og tre år frem i tid dessuten kommer jo Intel med ny socet de og . Ytelsesmessig er det liten forskjell mellom 3000 og 3200.

Sansynligvis kommer det også AthlonXP'er senere (Socket 754 med integrert minnebuss, disablet 64-bit modus og 256 KiB L2 cache). Mulig det kommer flere Athlon 64'er enn 3700+'en også, men jeg tenker AMD ser an markedet før de bestemmer seg 100% sikkert om det skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...