Gå til innhold

Slave/Master - saiko tregt

finfyr

Anbefalte innlegg

Hei Godtfolk!

En jeg bor sammen med sliter en smule med maskina si. En pentium 2, 333hmhz, med et Abit Bx6 og 128MB ram. Han har en 80GB WD disk, som står som Prim Master, og en 1GB (!) som prim slave. Dette funker helt greit.

Men når han bytter ut 1GB med en 40 GB (som også står som slave) finner maskinen kun 80GB disken... Når 40 gb´n ikke står som slave finner ikke maskinen noen av hd´ene. Har prøvd alle mulige kombinasjoner på 40gb hd´n.

Men når han tar ut cd´rom og setter i 40 GB hd´n der,samtidig som 80 GB og 1 GB står som før, funker alle 3... 40GB som secondary slave med andre ord...

Noen som har noen tips? Nå går ting ifølge han, veldig tregt når han kopierer fra den den 80GB disken til den på 40GB.

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bx støtter ikke disker større enn 32gb. Er faktisk i tvil om den støtter disker over 8gb, men tror 32gb er grensen.

Siden 80gb disken funker har han sansynligvis brukt et disk overlay program. Man trenger også et slikt program på 40gb disken for å få den til å funke. Jeg har aldri prøvd å ha to disker i samme maskin med overlay. Det kan tenkes å bli en konflikt mellom overlay programmene hvis diskene er av forskjellig merke.

Overlay program for disken finner du på websiden til produsenten.

Om du bruker w2k/xp eller linux kan du kanskje klare deg uten overlay. Disse os'ne klarer å overkjøre bios / chipset. Du setter da disken til "not installed" i bios. For w2k/xp må du så kjøre Add Hardware Wizzard for å finne disken. Deretter må du sette den opp / importere den i Disk manager (Høyreklikk på my computer->manage->disk management)

Hvis ingenting funker må kan du tvinge 40gb disken til å være 32gb ved å sette på 32gb clip jumperen på disken. Den vil da ha 8gb plass du ikke får brukt, men det er jo bedre enn ingenting.

Før du gjør noe som helst annet bør du oppgradere bios!

-pg

Lenke til kommentar

Har prøvd med alt, der inkludert CS. Disken var ikke treg når jeg brukte den i et eksternt USB kabinett.... Brutkte den vel som CS da tror jeg.. Må en aktivere DMA på så gamle maskiner, eller noe ?

Hvor finner en BIOS update til slike hovedkort? mothersboards.com kanskje?

Edit: skrivefeil

Endret av and_mit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...