Gå til innhold

Kvalitet på DV tapes?

Anbefalte innlegg

Har et Canon MV5I og benytter Maxell tapes.

Jeg syntes jeg får uvanlig kornete resultat, spesielt når kameraet kjører i auto.

Jeg bruker kun SP mode

Kan dette skyldes tapekvalitet eller er kameraet generelt ikke noe særlig tess?? :thumbdown:

Flyby

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DV - Digital Video, lagrer på tapen det kameraet velger å lagre. Med mindre du har så dårlig tape at du får tilbake ødelagte og korrupte data (som burde vært meget lett synlige) så er det du har lagret på tapen det eksakte bildet kameraet valgte å lagre.

Dermed er det kameraet sin skyld om bildet blir dårlig. Kvaliteten på tapen kan avgjøre hvor stor sjansen er for korrupt data og hvor lenge tapen tåler å lagres, men ikke kvaliteten på bildet utover det.

Lenke til kommentar

Jeg kan rangere tapene sånn som jeg har hørt kanskje 100 forskjellige uttalelser om:

1. Maxell

1. Fuji

3. TDK

4. Panasonic (lages av Fuji)

4. Sony (Lages av Fuji)

6. JVC (Lages av TDK?)

Men ellers støtter jeg Lasse i det han sier: så lenge du ikke ser stygge "dropouts" i bildet eller andre veldig tydelige effekter, så er det stort sett kameraet som har skyld i om det ikke er god bildekvalitet. Når jeg har rangert tapene ovenfor, så er det viktig å ha i bakhodet at det som skiller dem er I PRAKSIS ingen ting. Maxell og Fuji tror jeg gjennomsnittlig du kan overskrive veldig mange fler ganger enn noen av de andre.

Men EN viktig ting som er verdt å få med seg: Panasonic og Sony-taper bør IKKE mikses!! Begge disse blir laget av Fuji, men de får et spesielt belegg fra hver sin fabrikant.Om disse mikses sammen på lesehodet i videokameraet lager de en slags lim, som tetter til lesehodet fortere, og gjør at du må sende inn kameraet til reparasjon veldig fort.

Husk at alt jeg har sagt her i denne posten baserer seg på rykter, og jeg har garantert feil noen plasser her..... Men Maxell går i hvert fall for å være de beste tapene du får her i Norge.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Har ikke problemer med dropouts så da utelukker jeg tapekvalitet helt.

Kan nevne at jeg bruker Pinnacle Studio 8/9 og kjører det ut i AVI format.

Resultatet blir veldig kornete og alt for gult/dunkelt.

Jeg er ikke spesielt dreven i dette enda, men hadde regnet med adskillig bedre resultater, selv i "auto"

Flyby

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...