nippel Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Har en PC med følgende specs: P4 2.53GHz 1 GB RAM 2 stk Matrox DiamondMax Plus 9-disker (UATA 133) på 80GB hver med 8MB cache, som kjører RAID 0 Hovedkort: MSI 845PE MAX2-FIR, S478/533MHz Skjermkort: ASUS V9280 GeForce4 Ti4200-8X 128MB DDR Pinnacle PCTV PRO Tv-kort Windows XP Home Jeg ønsker primært å overføre fra DV til PC for deretter å redigere og lagre tilbake på DV og VHS. Har DV-kamera av typen JVC (DVP-3). Forsøker å kjøre capture fra kameraet via firewire/iLink, men får et forholdsvis stort antall dropped frames, slik at den samplede videoen blir rykkete og ubrukelig. Har forsøkt capture fra programmene MS Moviemaker 2, MGI Video Wave (fulgte med kameraet), Powerdirector og Pinnacle Studio 8 (trial version).Resultatet blir det samme i alle programmer. Har forsøkt å avslutte TSR-programmer som ligger i system tray (antivirus etc), men uten at det hjalp noe. Har kjørt test på overføringshastighet på hardisken(e), og fått resultatet ca 70MB/s ved lesing, 58MB/s ved skriving Det virker som om et eller annet buffer går fullt da, eller at harddiskene er flaskehalsen, men såvidt jeg kan se skulle disse være hurtige nok. Noen som har gode tips? Primær og sekundær IDE-kanal står til UDMA Modus 2, noe som er forholdsvis tregt, men her står det jo bare DVD-brenner og CD-spiller. Dette skulle vel ikke påvirke harddiskytelsen når disse benytter RAID-controller? Såvidt jeg vet har både TV-kortet og grafikkortet analog inngang (S-video el.l.). Er dette et kurant alternativ hvis man ikke får firewire til å fungere? Vil dette ha større sannsynlighet for å fungere, og vil kvaliteten på resultatet bli like bra? Håper noen har god tips, begynner å bli frustrert over dette Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Opplevde dette selv, riktignok på en tregere PC. Problemet var at jeg hadde glemt å legge in chipset- drivere etter en reformatering. Sjekk om driverne er på plass. Videograbbing via analog inngang krever mye mer av PC-en enn firewire, og vil gi mye dårligere kvalitet på videoen. Lenke til kommentar
Praetorian Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Det vil være stor kvalitetsforskjell om du skulle ta via analog inngang, firewire overfører digitalt uten noe som helst tap. Analogt er ikke engang et alternativ spør du meg når kilden nå engang er DV. Merkelig det her mtp utstyret ditt. Sjekk driverne og så bør (etter min erfaring) diskene heller ikke være spesielt fragmenterte... Lenke til kommentar
tet Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Har du koplet harddiskene på hver sin ide kanal ? Jeg hadde litt fingertrøbbel med dette, men etter at jeg koplet video disken på et eget promise pci kort har alt gått som smurt. Det er en fordel å ha en egen disk til bare "video grabbing" gjerne via en egen ide kontroller - slik at den ikke må dele resurser med hoveddisken hvor videoredigeringsprogrammet ligger. Dette kan enten være via en scsi kontroller, et pci ide kort eller via en sata kontroller på hovedkort. Verd et forsøk. Lenke til kommentar
nippel Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 Harddiskene er ikke fragmenterte, og de er vel ikke tilkoblet en IDE-kanal i det hele tatt, i og med at de kjører i RAID? Eller har jeg misforstått dette med RAID? I enhetsoversikten for maskinvare i XP framkommer det ihvertfall en egen RAID/SCSI-controller hvor "Promise" står nevnt, og under "Hardisk" står det "Promise 2 + 0 RAID" eller noe i den dur (sitter ikke på den aktuelle maskinen akkurat nå, får ikke sett den nøyaktige ordlyden) Er lite lysten på å kjøpe nok en disk å sette inn, men det er et godt tips og må vel vurderes hvis problemet ikke løser seg på annet vis. Er det andre formater jeg kan forsøke hvis jeg ønsker å legge resultatet ut på VHS? Er det kanskje andre codec'er jeg bør forsøke? Bruker den standard microsoft DV-saken som ligger inne. Ligger en annen codec tilgjengelg også, men denne heter Pinnacle PCTV og ser ut til å være beregnet for capture fra kabelTV-nettet. Har hørt et tips om at enkelte programmer ikke "skjønner" at det er RAID-disker installert, og derfor "spør" den primære IDE-kanalen om hastigheten den kjører på . Denne kanalen har jo en CD-rom som master hs meg, og intet annet, og kjører derfor på 33 eller 66mbs. Kan dette være problemet? Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 (endret) Har forsøkt å avslutte TSR-programmer som ligger i system tray (antivirus etc), men uten at det hjalp noe. Har kjørt test på overføringshastighet på hardisken(e), og fått resultatet ca 70MB/s ved lesing, 58MB/s ved skriving Hei, Hardwaren er jo bra for videoredigering. Anti-virus og videoredigering spiller ikke sammen. Selvom du slår TSR-programmer av i systemtray ligger programmerne i baggrunden (loaded). Prøv og avinstaller Antivirus programmet helt (bedste antivirus scanner er den du har mellem ørene). Gratis Online Virus Scan her. Som andre nevner må du installere nyeste chipsett drivere for hovedkort og RAId-kontroller. Kanske oppgradere til WinXP Professional med SP1 Prøv og scanne igennem dette videoredigerings-forumet for tips til at trimme winXP og hardwaren: http://forum.hardware.no/index.php?showforum=83 Hvis du har overklokket - prøv da at stille tibake til standard. Mvh Kimmer Endret 5. februar 2004 av Kimmer Lenke til kommentar
Tanguero Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Det er nok ikke optimalt å ha operativsystem på samme disk som du putter video på. Selv om RAID0 skulle være raskt nok til begge er det anbefalt å benytte separat disk til videoformål Lenke til kommentar
nippel Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 OK, mange gode tips her, ser jeg. Har noen forslag til programmer jeg kan bruke til ytelsesmåling for, om mulig, å finne flaskehalsen i systemet? Lenke til kommentar
nippel Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 Beklageligvis har jeg klart å overse det faktum at det er et eget forum for videoredigering m.m. på hardware.no (ja, jeg *er* ny her ). Selv om denne tråden i stor grad berører hardware er det vel mer sannsynlig at den hører hjemme på ovennevnte gruppe. Stiller spørsmået på nytt der jeg, og beklager denne lille forurensingen av dette forumet. Lenke til kommentar
nippel Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 Takker forøvrig for mange fine tips Lenke til kommentar
nippel Skrevet 6. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2004 Fikk løst dette i går kveld, ved å flytte DVD-brenner og CD-ROM over på sekundær IDE-kanal. Forsøkte deretter først å sette en HD på den primære kanalen, og kjøre capture mot den, og dette fungerte fint. Så koblet jeg ut denne disken, og kjørte capture mot RAID-diskene, og dette fungerte like fint. Det ser altså ut til at det er hastigheten på den primære IDE-kanalen som bestemmer hvilken hastighet programmene jeg har brukt bruker mot RAID-diskene. Forstå det den som vil, men det kan jo virke som om ikke alle programmer "ser" RAID-kontrolleren. Men men, jeg fikk ihvertfall kjørt capture på 90 minutter med film uten en eneste tapt frame, så nå er det vel bare å begynne å lære seg redigeringsbiten. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Hurra for nippel, som faktisk forteller hva som løste problemet! Da lærte jeg noe også. Et ekempel til etterfølgelse! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå