OneHero Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Vil ha en kjapp og god HD som jeg kun skal kjøre operativsystemet mitt på. Har ikke så veldig peiling, og lurer på hva jeg bør kjøpe? Bør jeg kjøpe en 10000RPM SCSI 68pin eller 10000RPM SCSI 80pin eller 15000RPM SCSI 68pin eller 15000RPM SCSI 80pin eller 10000RPM S-ATA eller 15000RPM S-ATA (finnes det?) Lenke til kommentar
eiriksen Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Har du råd og pcen din støtter det ville jeg gått for 15000rpm SCSI disker, men mest for pengene er SATA disekene. Tror ikke det finnes 15000rpm disker med SATA. Lenke til kommentar
OneHero Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 Skal kjøpe ny pc, hvordan ser jeg om hovedkortet støtter SCSI? Noen som har noen å anbefale? Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Du må nok kjøpe ett SCSI kort i tillegg.. Med mindre du skal bygge en server, støtter ikke hovedkortet SCSI. Lenke til kommentar
OneHero Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 Hva heter disse, og hvor finner jeg de? Lenke til kommentar
Cutler Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Disse heter SCSI Kontrollkort du finner de under kontrollere hos komplett.no f.eks. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 har selv en sata disk (raptor) på 10k rpm, noe jeg er fornøyd med. Men en 15k rpm scsi disk vil nok yte bedre, men koste mye samt bråke en del og kreve mye strøm. Har du penger og ikke er så nøye på støynivå er en 15k rpm scsi disk å foretrekke! Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 2 x WD Raptor SATA disker i Raid 0? Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 to stk raptor i raid0 funker supert, er mye mye raskere enn min gamle 80GB ATA100 2MB cache Lenke til kommentar
Devil-Teddy Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 2 x WD Raptor SATA disker i Raid 0? Kjøpte meg det i dag jeg, hakke satt de inn enda, men gleder meg =) Lenke til kommentar
Cutler Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Har du råd, og synes at det er vært pengene. Så kjøper du 2 stk seagate Cheetah 15k og kjører de i raid0. Dette er helt hinsides hva pris/ytelse gjelder med mindre det er en server. Men hvis du skal ha det beste så Lenke til kommentar
Alte-to Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 2 x WD Raptor SATA disker i Raid 0? Kjøpte meg det i dag jeg, hakke satt de inn enda, men gleder meg =) GLED DEG! Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Hvis du skulle gå for SCSI, så er det 68pins du skal ha. 80 pins er hotswap disker. Ellers er vel Seagate Cheetah 15000RPM noe av det råeste på SCSI siden. Har vel søketid på 3.6ms eller no slikt. Lenke til kommentar
Alte-to Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Hva med dette fra Gigabyte da? Det har jo SCSI kontroller OnBoard og sata, pata Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Hva med dette fra Gigabyte da?Det har jo SCSI kontroller OnBoard og sata, pata Det er jo egentlig et serverhovedkort, men det fungerer jo helt sikkert bra. Spørs om du ikke kan komme litt rimeligere ut hvis du kjøper et separat SCSI kort og "vanlig" hovedkort. Lenke til kommentar
OneHero Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 Skal kun ha et kjapt operativsystem, mulig jeg kommer til å starte en server etter hvert. Bør jeg da gå for SCSI 15000RPM 68pin 36giga? Er dette meget bra? Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Hadde SCSI 'rund baut' i maskinen før, men gikk bort fra det. Årsaken var først og fremst pris. Er heller ikke fornøyd med støynivået på (de fleste) SCSI disker, men så er de jo ikke først og fremst beregnet på arbeidsstasjoner heller... Bruker nå en stk. 36GB Raptor på hjemmemaskinen, hastigheten holder i massevis, og 74GB'en skal visst være ennå raskere. Vurderte RAID-0, men liker ikke at disksystemet blir mer sårbart for kræsj + evt. RAID-kontroller 'issues' som måtte oppstå... Stiller også spørsmålstegn ved nytten man har ved å kjøre to 15k SCSI disker i RAID-0 på en hjemmemaskin? Man får sikkert gode benchmarks, men om det tar f.eks. 1 eller 3 sekunder å laste et spill er iallefall for meg totalt uvesentlig. Men selvfølgelig ... hvis du har alt for mye penger, allerede har hørselsskade og ofte har behov for å brenne 10 CD'er samtidig som du redigerer video og scanner diskene for virus - da vil jeg uten å nøle anbefale et slik oppsett. Men hvis du bestemmer deg for SCSI, så har jeg en ubrukt Tekram DC-390 U2W kontroller du kan få kjøpt for 1/2 pris: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...15&GrpID=4&s=pl Bare send en PM så ordner vi det. OBS! 80MB/s i SCSI sammenheng er virkelig 80MB/s hvis diskene holder tritt, i motsetning til ATA som max. klarer 25MB/s med store filer i medvind uansett hvilken ATA/66/100/133 papirspesifikasjon de liksom støtter... timtowtdi Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Skal kun ha et kjapt operativsystem, mulig jeg kommer til å starte en server etter hvert. Bør jeg da gå for SCSI 15000RPM 68pin 36giga? Er dette meget bra? Det er nok det beste du kan få, så hvis du har penger til det, er det bare å kjøre på. Denne disken skulle gjøre jobben meget godt. Lenke til kommentar
nilsjohanole Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Hvis du bare skal kjøre OSet trenger du ikke rask disk i det hele tatt. OSet cacher det meste. Hva er poenget med en maskin som kjører bare OS????? Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 (endret) Hvis du bare skal kjøre OSet trenger du ikke rask disk i det hele tatt. OSet cacher det meste.Hva er poenget med en maskin som kjører bare OS????? Det er vel akkurat på OS-disken du trenger en disk som har kjapp søketid. Prøv, og du vil se at maskinen blir veldig mye mer responsiv. Tipper vel også at han skal ha noe flere på programmer på en annen disk muligens... Endret 5. februar 2004 av The Jackal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå