Gå til innhold

Win xp på en 450mhz-128mb ram


magnus85

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror nok det skal ga bra ja.

 

160 MB RAM er som du sikkert vet i minste laget, men hvis du nedjusterer de visuelle effektene i kontrollpanel, vil det gli rimelig greit.

 

En fresh install av Win Xp tar ca 1 GB, men den vil øke litt i størrelse etter hvert :-)

 

Lykke til !

Endret av Lef
Lenke til kommentar

Hei!

 

Det kommer til å gå uten problemer! Så lenge du bare skal kjøre vanlige kontorapplikasjoner vil du ikke få problemer (ok - det vil ikke gå så fort som på en dual Xeon 3GHz, men det vil funke). Kjører en Teamspeak server på en tilsvarende Compaq maskin og den har hatt 100% oppetid over 6mnd nå. Den er i tillegg kjapp og responsiv når jeg remotedesktoper meg inn på den.

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar

har kjørt xp på celeron 333 med 128mb ram. Funker det. Dette er jo en maskin som var regnet som bra den gang w2k kom. Xp (om du skrur av animasjoner og annet drit) skal være lettere i drift på trege maskiner enn w2k.

 

Du kan spare mye disk plass på å slette endel filer fra installasjonen. Det er f.x:

* cab filer med alle driverene som er på cdn (medfører at du må putte i cd for å instalere ny hardware)

* driver cache - ekstra kopi av drivere (medfører at systemet kan bli ustabilt om du skulle finne på å instalere feil drivere. Om disse er slettet, og du en gang legger inn feil driver, kan du risikere å måtte starte i safe mode for å få slettet den driveren som var feil, og instalere riktig driver fra cd)

* backup av gamle drivere som ikke brukes

* kopi av cd'n (store deler av cd'n blir liggende på hd for at du skal slippe å putte i cdn på nytt når du endrer systemet.)

* annen smådrit

 

Totalt utgjør disse filene opptil 1 GB! Avhengig av hardware. Som oftest ligger det rundt 4-500 mb.

Lenke til kommentar

HW ser grei ut den. Det er under hva Microsoft anbefaler av spec med bare 128 MB Ram, men XP vil la seg installere og det vil kjøre problemfritt. (Du må skru av alle fancy skjermeffekter).

 

 

Som "skrivemaskin" bruker jeg en gammel (1998) bærbar Siemens Nixdorf Scenic Mobile 710. Den har 128 MB Ram, 233 MHz CPU og 3GB disk.

 

 

For kontorstøtte bruker jeg Office 2000. For e-post bruker jeg outlook. Kjører internett over IR med mobiltelefonen. Det fungerer helt greit til dokumentasjonsarbeid og lettere reisevirksomhet.

 

 

Jeg ville ikke lagt inn win2000. Jeg hadde win2000 på maskinen tidligere, og ytelsesmessig så tror jeg ikke det er så stor forskjell på XP og win2000.

Min oppfattelse av ytelsen er at maskina jobber jevnere med XP enn med 2000, og gir meg som bruker bedre respons. (Nå er jo kreftene i en 233 CPU marginale, men Microsoft har nok gjort "noe" med kjerna som fordeler kreftene anderledes).

Endret av stb
Lenke til kommentar

Går og går... Joda, spørsmålet er heller HVOR BRA (les: fort) det går.

 

Selv har jeg en gammel PC på 450 MHz (Celeron 300A ;)), og 256Mb SDRAM som jeg kjører Win XP på. Jeg har fjernet all "candy-look" og unødvendige prosesser. Det går tilfredsstillende, men det er jo tregt da. Må vente litt før programmer åpner osv.

 

Jeg vil egentlig ikke anbefale Win XP for maskiner med under 256Mb RAM. Men med alle visuelle effekter avskrudd på XP, var overgangen fra Win 2000 til Win XP med gamlemaskina mi ganske liten, med tanke på tap av hastighet/ytelse.

Lenke til kommentar

Det skal gå fint ja. Mutter'n og fatter'n har kjørt Win XP på en Penium III 450MHz med 128MB ram i 1,5 år nå. Det funker fint til alle oppgavene deres. (internett explorer, word, excel, winamp, MSN messenger, kabal, scanning, utskrifter, osv)

 

Jeg har til og med kjørt WinXP på en K6-2 med 64MB ram og 4GB 3600rpm 5,25" harddisk. DET gikk tregt, men hovedsaklig pga manglende minne og utrolig dårlig søketid på disken

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...