Gå til innhold

Skal sette opp Wlan hjemme. Hva trengs?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått i oppgave å sette opp wlan hjemme hos foreldrene mine, og vet sånn +/- hvordan dette skal gjøres.

Ett alternativ er å kjøpe et adsl modem med innebygd trådløst aksesspunkt slik at man bare logger seg på gjennom dettte.

Spørsmålet anngående denne måten er om Telenor støtter at flere logger seg på, eller hvordan man gjør det når flere maskiner skal inn på dsl internett med brukernavn/passord.

Vil en router eller aksesspunkt fungere uten å være koblet til noen pc? Eventuelle produktanbefalinger mottas med takk.

Trenger: ett wlan kort til bærbar og aksesspunkt/router.

Totalt 3-4 pc`er som skal bruke nettverket. En stasjonær og tre bærbare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eneste du trenger er en DSL WLAN router..

Så kobler du denne i ADSL modemet ( ja det måtte i hvertfall jeg hos telenor )

Når det gjelder routern og oppkobling så er det denne som kobler seg opp mot telenor mens alle andre kobler seg opp mot routern.. Det betyr at så fort du plugger i nettverkskabelen eller finner WLAN nettet så vil du være på nett, du trenger ikke brukernavn /passord hvis du ikke setter opp VPN og AP

Altså 1 IP inn til routern fra telenor og flere IPr fra routern til brukerne.

Eneste gangen du trenger en pc tilkoblet er når du konfiguerer routern.. men ellers trenger du ikke det.. ( hvis du ikke reseter routern osv )

når det gjelder utstyr så ser jeg at du trenger et PCMCIA og en WLAN dsl router ( router er det beste )

flere nettbutikker har pakker på router og wlan kort til bærbar. f eks.:
[url="http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=38582&t=1735&l=3&AvdID=1&CatID=19&GrpID=16&s=pl"]Router pluss pcmcia fra 3com @ komplett.no [/url] <-- merk 54mbit

og siden du trenger 2 kort til for laptopene så
[url="http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=35754&t=1732&l=3&AvdID=1&CatID=19&GrpID=12&s=pl"]Asus 54mbit pcmcia[/url]

men jeg vil anbefale at du setter den stasjonære på vanlig lan ( tråd ). Best å ha den der.. eller så finnes det wlan kort til den og.. men jeg vil si vanlig lan er best på stasjonære.
Lenke til kommentar

God og enkel forklaring. Dette var da veldig billig. 1100,- for router og kort? Sitter wlann kort i minst èn av de bærbare, så jeg trenger bare ett ekstra kort i utgangspunktet.

Men slik jeg forstår det da skal jeg koble linjen inn i adsl modemet, og derifra inn i router. Og de bærbare kobler seg på routeren med wlan, mens den stasjonære er koblet til med tp kabel.

Men legger jeg da inn brukernavn/passord i routeren slik at den alltid er "på nett"?

Og routeren deler opp signalet? Må vel legge inn brukernavn/passord et eller annet sted da telenor krever dette for pålogging.

Lenke til kommentar

Det stemmer.. dette gjøres i routern.. Med alle routere så følger det en enkel forklaring på hvordan man setter den opp..

men det er som du sier

laptopr --> wlan

stasjonær --> lan

Stemmer at routern deler signalet ja.

IP --> router fra Telenor

Router --> flere ipr --> pcr

når det gjelder koblingen så kobler du inn routern der du i dag kobler pcn din i modemet.

Endret av Breiker
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Merk også at mange bredbånds levrandører krever router dersom man skal kople på flere maskiner. Switch og hub vil bare lage problemer. Kan også være en ideog ringe isp og høre om de kjenner til konflikter med enkelte produsenter (av routere) i ditt området. Vet at dette eksisterer. Det går også greit å konfigurere direkte fra wlan. Trenger ikke kople til med kabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...