dtage Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Hei Lurer på hvordan jeg skal løse følgende problem: Har bestilt ADSL fra NGT og har satt opp et lite nettverk med to Win98 maskiner og en HUB. Kobler da ADSL til uplinken på HUB'en og får nett tilkobling på begge maskinene. Det jeg lurer på er hvilke konsekvenser det får for internkommunikasjonen i netten når jeg installerer brannmur(Zone) på begge maskinene (for det må jeg jo?). Vil brannmuren sperre for inter trafikken eller? Har noen erfaring fra dette er jeg takknemlig for hjelp. TD Lenke til kommentar
fjaeran Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Tror ikke NGT blir glad for det oppsettet der. Når du leier en fastlinje, så leier du EN Ip-adresse. Med det planlagte oppsette tar to to IP adresser. I stedet for hub, så må du kjøpe deg en router. Det finnes routere som har innebygget DHCP, DNS, Firewall og switch. For å svare på et av spm dine. Ja branmuren vil sperre for interntrafikken. Lenke til kommentar
Akke Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Du kan adde navnet på maskinene dine i en trusted eller local zone. Feil! *Men med oppsettet ditt vil kun en maskin få netttilgang* Takk for rettelsen Xizor og PIIIPower :smile: Står fortsatt for: Anbefaler deg isteden å sette opp en gammel data med smoothwall som ruter/dhcp/brannmur. Du trenger da 2 nettverkskort i den. [ Denne Melding var redigert av: Akke på 2002-03-15 13:11 ] Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 trudde NGT hadde innebygget router jeg da.... Lenke til kommentar
Xizor Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Quote: On 2002-03-15 11:38, fjaeran skrev:Tror ikke NGT blir glad for det oppsettet der.Når du leier en fastlinje, så leier du EN Ip-adresse.Med det planlagte oppsette tar to to IP adresser.I stedet for hub, så må du kjøpe deg en router. Det finnes routere som har innebygget DHCP, DNS, Firewall og switch.For å svare på et av spm dine. Ja branmuren vil sperre for interntrafikken. Enkelte burde virkelig vite noe om hva de svarer på !!! NGT leverer et ADSL-modem med innebygget router og DHCP. Du kan med andre ord koble til så mange maskiner du vil på ditt nettverk ved hjelp av en switch eller hub. NGT tillater til og med oppsett av servere!! Selv om modemet bruker NAT(Network Adress Translation), vil jeg anbefale deg å innstallere ZonAlarm Pro på alle maskiner(spesiellt den som får IP 10.0.0.2). Ved å legge til IP-adressene i Local Zone Contents vil du ikke ha noe problemer med intern trafikk [ Denne Melding var redigert av: Xizor på 2002-03-15 12:52 ] Lenke til kommentar
dtage Skrevet 18. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2002 Takk,Xizor , bra det er noen som vet hva de snakker om. Venter fortsatt på utstyret fra NGT, men det kommer vel fhv før påske. Har kikket litt på Zone og synes det virker selvforklarende. Ser også at en kan sette beskyttelsesnivået sev både ekstern og internt. TD Lenke til kommentar
Xizor Skrevet 18. mars 2002 Del Skrevet 18. mars 2002 Ja ZoneAlarm er både enkel og sikker. Anbefaler deg å bruke faste IP-adresser på maskinene fra 10.0.0.2 -> 10.0.0.x Skriv inn IP-adressen, gateway og DNS-adresser på hver maskin. Dette står godt forklart i heftet du får. Dette er fordi hvis du skal sette opp en server uten å gå inn på routeren for å gjøre forandringer. Serveren må da ha adressen 10.0.0.2 Eller fordi at adressen 10.0.0.2, som er den første adressen i poolen, er den som det går mest ut over ved hackerforsøk. Har lange logger fra Zonealarm :smile: [ Denne Melding var redigert av: Xizor på 2002-03-18 21:41 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå