It's me Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Betaler man med Visa i nettbutikker, er den aller vanligste formen at det aktuelle beløpet blir reservert, det skjer ingen transaksjon før varen er bekreftet sendt. Beløpet blir satt inn på en sperret konto, som butikken ikke får tilgang til før du mottar varen. så du har nok rett Det er det som er mest vanlig blant de seriøse aktørene. Feks Dell reserverte kjøpesummen. Da jeg fikk pcen ble beløpet trukket. Lenke til kommentar
KriB Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Beløpet blir satt inn på en sperret konto, som butikken ikke får tilgang til før du mottar varen. Det gjør man ikke, pengene står fremdeles på din konto og du får renter for dem, men du får ikke lov å bruke dem på noe annet. Du får renter helt til du blir endelig belastet for betalingen. Lenke til kommentar
zaico Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Reserveres det kun penger om beløpet overstiger 1000,-? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 I begynnelsen var det faktisk slik at bankene ikke hadde kontakt med hverandre og da kunne du gå i minibanken der du ikke var kunde å ta ut det beløpet so var kredittgrensen på kortet selv om det ikke var penger på konto. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Whoa! Det ble en sinnsykt lang post, som var tenkt å være veldig kort.... Men utrolig interessant. Var mye her jeg ikke visste, og morsom historikk. Takk for ett velskrevet innlegg :-) Til trådstarter : Kameraten din er rett og slett litt treg i hodet om han tror han har noen grunn til å være sint på MPX. Du kan gjerne referere til meg Lenke til kommentar
KriB Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Reserveres det kun penger om beløpet overstiger 1000,-? Det er ingen regel om det så vidt jeg vet. I mitt tilfelle var det Boxman som hadde som policy at de sendte cd-ene med faktura i pakken så lenge det var mindre enn 1000 kr. Alt over 1000 kr måtte man betale før de sendte det. Man skjønner sikkert selv hvorfor. Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Jeg skal ikke kommentere butikken, men si noe om å ha oversikt over egen pengebruk. For et par år siden hadde jeg en fulltidsjobb i et ungt arbeidsmiljø. Jeg husker spesielt én gang da vi uten forvarsel fikk utbetalt lønninga 3-4 dager for tidlig. Bare fint det, tenkte jeg, men mange av mine kolleger ble forferdet. Da den vanlige lønningsdagen kom, kom det ikke noen ny lønning, og mange hadde brukt altfor mye av lønninga allerede. Jeg ble litt oppgitt over det oppstyret. Det er jo ikke slik at minibanken er en pengemaskin som virker uavhengig av saldo på lønnskonto! Skjønner ikke hva problemet er, hadde folk bare hatt litt oversikt over egen økonomi. For de fleste av oss rimelig unge er ikke det en SÅ stor oppgave heller... Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 En ting til jeg kom på, angående det med reservering av penger: Tror det var på TV2 hjelper deg de kommenterte en sak for et par år siden, at mange hoteller reserverer et mye høyere beløp enn det oppholdet faktisk koster, og at denne reservasjonen kan vare i noen dager... Og dét er jo litt kjedelig da, hvis de siste tusenlappene på kontoen urettmessig blir "kidnappet". Lenke til kommentar
KriB Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 En ting til jeg kom på, angående det med reservering av penger:Tror det var på TV2 hjelper deg de kommenterte en sak for et par år siden, at mange hoteller reserverer et mye høyere beløp enn det oppholdet faktisk koster, og at denne reservasjonen kan vare i noen dager... Og dét er jo litt kjedelig da, hvis de siste tusenlappene på kontoen urettmessig blir "kidnappet". Jepp vi har faktisk endel folk som kontakter oss i banken om reservasjoner de ikke skjønner, de verste synderne er ofte bilutleie i typiske turistland. Man leier bil i Syden og de slaskene legger inn reservasjon og glemmer å fjerne den når man betaler. Veldig kjedelig, og ikke noe vi kan gjøre her hjemme egentlig. Vi kan ta kontakt med VISA, men prosessen der er så treg at man ofte er hjemme allerede når det er ordnet opp i. Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 8. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2004 (endret) Afseth Skrevet 07/02/2004 : 11:36 QUOTE (KriB @ 05/02/2004 : 12:55) Whoa! Det ble en sinnsykt lang post, som var tenkt å være veldig kort.... Men utrolig interessant. Var mye her jeg ikke visste, og morsom historikk. Takk for ett velskrevet innlegg Til trådstarter : Kameraten din er rett og slett litt treg i hodet om han tror han har noen grunn til å være sint på MPX. Du kan gjerne referere til meg Heh, jeg bryr meg egentlig ikke, har ikke snakket med han på en stund nå. Fikk frem det jeg ville med tråden her, og ser også at det forøvrig er en del interessante innlegg. Endret 10. februar 2004 av Lex-Icon Lenke til kommentar
visa-sjef Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Woooww, rart å se så mye respons på et innlegg. Lexi-con må vel være fornøyd nå. Kunne nesten begynt å jobbet for MPX han nå trur jeg Synes synd på kompisen hans jeg altså. Men hva har egentli Lexi-con med økonomien til kompisen hans å gjøre, det er vel en privatsak?! Kasnksje kompisen har prøvd å trykke akkurat det i trynet hans... Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Krib den posten din på første siden her skulle vært sticky. Lenke til kommentar
Akvarius Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 En ting til jeg kom på, angående det med reservering av penger:Tror det var på TV2 hjelper deg de kommenterte en sak for et par år siden, at mange hoteller reserverer et mye høyere beløp enn det oppholdet faktisk koster, og at denne reservasjonen kan vare i noen dager... Og dét er jo litt kjedelig da, hvis de siste tusenlappene på kontoen urettmessig blir "kidnappet". Jepp vi har faktisk endel folk som kontakter oss i banken om reservasjoner de ikke skjønner, de verste synderne er ofte bilutleie i typiske turistland. Man leier bil i Syden og de slaskene legger inn reservasjon og glemmer å fjerne den når man betaler. Veldig kjedelig, og ikke noe vi kan gjøre her hjemme egentlig. Vi kan ta kontakt med VISA, men prosessen der er så treg at man ofte er hjemme allerede når det er ordnet opp i. Derfor bruker eg kredittkort til hoteller/bil leie/reiser. + får reiseforsikring også gjennom kredittkortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå