Lex-Icon Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 (endret) Jeg bygde en pc til en kompis i helga. Vi hadde bestilt delene fra flere nettbutikker men det meste fra mpx. Dette gjorde vi sammen 4. januar. En del av varene hadde ikke butikken på lager, men han tenkte "la gå, jeg orker å vente". Han valgte å betale med visa. Over tre uker senere, mottok kompisen min varene fra mpx, dette fordi de ikke hadde alt på lager og vi var fullt klar over det. Idag fikk jeg en sms fra han der han skrev at han hadde minus 4000,- på kontoen fordi mpx ikke hadde trukket fra kontoen hans når vi bestilte, men når de sendte varene avgårde den 29. januar. Når skulle mpx ha trukket ifra kontoen? Og kan noen si meg fordelene (evt ulempene) med betaling med visa er (bortsett fra gratis frakt)? Endret 10. februar 2004 av Lex-Icon Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 (endret) Butikken vil normalt reservere beløpet dem skal ha og trekke det når vare leveres eller senere. På kontien din vil det stå feks. bokført saldo 10000 og tilgjenglig saldo 5000 vist du har handla for 5000 på visa... Det kan gå alt fra 2-3 dager til noen uker etter reservering før pengene forsvinner ut.. Så vist kameraten din har skjekke bokført saldo så er det ikke merkelig han har fått seg en overraskelse da pengene gikk ut TaZ Endret 5. februar 2004 av taz Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Enda et bevis på at det ikke bare er kvinnfolk som roter til med Visa-kort... Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 (endret) hehe takk for infoen. MPX har jeg aldri hatt problemer med selv. Endret 10. februar 2004 av Lex-Icon Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 taz: men du sier at det "normalt" er slik. Men har du peiling på hva butikken har _lov_ til og ikke lov til? Lenke til kommentar
millencolin Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 [quote name='taz' date='05/02/2004 : 01:33'] Butikken vil normalt reservere beløpet dem skal ha og trekke det når vare leveres eller senere. På kontien din vil det stå feks. bokført saldo 10000 og tilgjenglig saldo 5000 vist du har handla for 5000 på visa... Det kan gå alt fra 2-3 dager til noen uker etter reservering før pengene forsvinner ut.. Så vist kameraten din har skjekke bokført saldo så er det ikke merkelig han har fått seg en overraskelse da pengene gikk ut TaZ [/quote] Det du sier er regelrett feil. Pengene blir ikke på noen måte "reservert". Pengene blir trukket vanligvis den dagn varen blir sendt, andre ganger før. Dette kommaer an på butikkens/webshoppens rutiner. Men den dagen de trekker pengene, blir de trukket fra kontoen din. Da er de BORTE. Pengene forsvinner altså ut den samme dagen som butikken trekker de. Det du kanskje tenker på er at på kontoen har man både et disponibelt beløp og en bokført saldo. Det disponible beløpet er alltid oppdatert, og det er dette beløpet man faktisk HAR på kontoen. Den bokførte saldoen er gjerne et par dager gammel, og som regel ukorrekt dersom man er en flittig bruker av bankkortet sitt. Denne brukes vel kun til beregning av rente vil jeg tro. Så det jeg vil frem til er altså: Butikken trekker pengene, og pengene blir borte fra kontoen din. Så enkelt. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 (endret) Det du sier er regelrett feil. Pengene blir ikke på noen måte "reservert". Pengene blir trukket vanligvis den dagn varen blir sendt, andre ganger før. Dette kommaer an på butikkens/webshoppens rutiner. Men den dagen de trekker pengene, blir de trukket fra kontoen din. Da er de BORTE. Pengene forsvinner altså ut den samme dagen som butikken trekker de. Det du kanskje tenker på er at på kontoen har man både et disponibelt beløp og en bokført saldo. Det disponible beløpet er alltid oppdatert, og det er dette beløpet man faktisk HAR på kontoen. Den bokførte saldoen er gjerne et par dager gammel, og som regel ukorrekt dersom man er en flittig bruker av bankkortet sitt. Denne brukes vel kun til beregning av rente vil jeg tro. Så det jeg vil frem til er altså: Butikken trekker pengene, og pengene blir borte fra kontoen din. Så enkelt. Med en gang du betaler med visa o.l så reserverer visa pengene på din konto,vist dem ikke gjorde det så kan du jo etter visa har skjekka om det er dekning tømme kontoen din.. Når du handler utenlands tar det gjerne lenger tid(uke+) før pengene går ut. Fordet om varen allerede er sendt.. Har bestilt noe i hong kong og betalt via paypal. Det er 1 uke siden jeg bestilte og samme dag ble det 618kr mindre som disponibelt beløp. Varen er sendt til meg(på vei) og pengene er forsatt ikke gått ut,men de er reservert.det er 618kr som jeg ikke har tilgang til på kontoen min.. Feks. les her http://www.cottonchild.no/bestille.htm "Betaler du med Visa" litt nede på sia http://www.bisletbilutleie.no/faq.php?language=0 Der er forskjellie måter det gøres på.men å si at beløpen ikke blir reservert er bare tull.. TaZ Endret 5. februar 2004 av taz Lenke til kommentar
lahaso Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Tror det har masse å si hvilken betalingstjenesteselskap (vet ikke om noe annet ord for det, men mener PayPal o.l.) de forskjellige nett-butikkene/vanlige butikker benytter. Har selv handlet en del fra MPX, der fikk jeg varene 1-3 dager etter jeg bestillte de, ble aldri reservert noe som helst beløp på kontoen min, men beløpet ble trekt noen dager etter jeg mottok varene. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Vet ikke hvordan jeg skal forklare det(trøtt) sikker noen andre som kan forklare det bedre.. God natt TaZ Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 (endret) I min konto i skandia med visa har jeg opplevd flerne ganger at beløp har blitt *reservert* som det nevnes lenger oppe. F.eks så har jeg opplevd at jeg har blitt trukket for et beløp eller rettere sakt at et vist beløp har blitt 'fryst' på konto til jeg har gitt beskjed om jeg ønsker tjenesten som jeg skal betale for. Bla. flerne news grupper som operer slikt... Endret 5. februar 2004 av Blacki Lenke til kommentar
jivac Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Betaler man med Visa i nettbutikker, er den aller vanligste formen at det aktuelle beløpet blir reservert, det skjer ingen transaksjon før varen er bekreftet sendt. Lenke til kommentar
Lockedup.net Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Betaler man med Visa i nettbutikker, er den aller vanligste formen at det aktuelle beløpet blir reservert, det skjer ingen transaksjon før varen er bekreftet sendt. Beløpet blir satt inn på en sperret konto, som butikken ikke får tilgang til før du mottar varen. så du har nok rett Lenke til kommentar
talisar Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Mine erfaringer: Butikkene opplyser som oftest hvilken form av betalingsrutiner de har og det ER til syvende og sist kjøpers ansvar å sjekke dette før han/hun trykker bestill eller signerer kvitteringen på barregningen:) Har aldri opplevd reserevring fra f.eks peppes og play.com, men skjer som regel på utesteder og når jeg har bestilt for over et par tusen kroner på nettbutikker. Hold deg informert og pass på Har et eksempel fra forrige uke på barregning på 1300 kroner som ble reservert, så ble det bekreftet reservert og frigjort igjen forså å faktisk bli trukket 2 dager senere. Ganske forvirrende. Noenganger opplever man også at det reserevres i tillegg til trekkes, noe som gjør at man blir uten "reservasjons" beløpet et par dager. Så var det dette om å ha penger i bakhånd om man er økonomisk fornuftig da:) Men det er en annen diskusjon. Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 Med andre ord, mpx hadde all rett til å gjøre det de gjorde? Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 (endret) Ja dem hadde det... Sendte mail til MPX om det og fikk til svar Det reserveres på kontoen når du bestiller varene.Dersom vi ikke har varen på lager så oppheves reservasjonen etter 5 dager å beløpet trekkes når varene sendes ut. Endret 5. februar 2004 av taz Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 Tusen takk. Akkurat det jeg trengte å vite. Lenke til kommentar
KriB Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Jeg jobber i bank, og her kommer en liten oppsummering av hvordan VISA fungerer. Noe av det er blitt dekket opp over, men... VISA er et gammelt system som opprinnelig fungerte på samme måte som sjekker, bare at man ikke behøvde å ha med seg en sjekk for å betale. Dvs at man signerte for beløpet på en blankett, som så ble sendt til banken for at de skulle overføre pengene fra betaler til mottaker på grunnlag denne blanketten. For å være sikker på at det var riktig person som betalte tok man avtrykk av et kort som inneholdt et individuelt nr for hvert kort/konto. Korteier måtte så signere for overførselen fra sin konto til mottaker. (Noen som har brukt "fjøla" på puben? Veldig grei når man ikke har penger på konto .) Mottaker var/er ansvarlig for å kontrollere at riktig person er bruker kortet og at korter som blir brukt er ekte. Hvis ikke mottaker har utført de kontroller man skal, må de bære tapet for transaksjonen dersom den viser seg å være falsk. En liten avsporing her, men... Opp igjennom årene er det blitt vanligere og vanligere med VISA-bruk og det hender jo at noen bruker kortet selv om ikke de har penger på konto. Det tar minimum 1-2 dager i postgangen før pengene blir trukket fra konto, så det er mulig. Da innførte man dekningskontroll over telefon, man måtte ringe og få bekreftet dekning før man fikk gjort kjøpet. Luringene som har lite penger fant en løsning på dette også, de brukte kortet først et sted, så løp de ned på neste pub/butikk og brukte kortet der også. Vips, man har brukt dobbelt så mye som man har på konto. (Veldig liten sjanse for at de to butikkene ringer samme person hos VISA, som husker at det er blitt foretatt to uttak på samme kort.) Derfor ble autorisasjon/reservasjon innført, dette er en sperre på det aktuelle beløpet som blir lagt inn på kortet/konto med en gang man har fått godkjent en betaling av VISA, enten over telefon eller elektronisk over nettet. Man har dermed sikret seg at man ikke får brukt penger som er reservert til noe annet (derfor navnet reservasjon). Denne reservasjonen ligger inne i tre-fem dager avhengig av når i uka man bruker kortet (Alt i bankvesenet stopper i helgen) Når så blanketten blir sendt inn til VISA (eller Teller som det heter i Norge nå) belastes konto og reservasjonen forsvinner. Problemer oppstår når butikken ikke sender inn VISA-bilaget med en gang, siden reservasjonen oppheves automatisk etter en tid. Da vil det se ut som ikke man har betalt noe i hele tatt, og man får alle penger "tilbake på konto". VISA har ikke lov å belaste kontoen din endelig før de har dette bilaget, uavhengig om det er en blankett som går i posten eller en elektronisk blankett som de fleste bruker nå til dags. Butikken har ikke lov til "å sende inn" blanketten din før de har levert alle varene til deg. Derfor vil man ikke bli belastet før den siste varen man har på rest blir sendt fra butikken. Et godt eksempel opplevde jeg da Boxman var aktive som mest. Jeg bestilte alle Metallica-platene + en del mer og betalte med VISA siden summen kom over 1000 kr, den var den nette sum av 2100 kr. Reservasjonen ble lagt inn på min konto og platene ble sendt til meg en etter en men ikke før reservasjonen utløp. Jeg fikk derfor pengene "tilbake". Til slutt hadde jeg fått alle platene bortsett fra en. Jeg ventet og ventet, men ingen plate kom, selv om jeg hadde fått alt bortsett fra en plate til en verdi av 80 kr. Så skjedde det som gjorde det ekstra kult! Boxman gikk konk et par måneder etterpå. De trakk meg aldri for de 2100 kronene, jeg fikk plater for 2020 kr gratis! Sjappa konk ==> de sender meg aldri den siste plata ==> de har ikke lov å trekke et rødt øre fra meg. Skulle Boxman komme på fote og oppdage at jeg ikke har fått den platen og sender den til meg har de lov til å ta pengene fra kontoen min (Men det er vel over 2 år siden, så saken er nok foreldet, tror ikke de har lov å vente så lenge, maks ett år såvidt jeg husker) Så man kan bli trukket for penger lenge etter at man har bestilt en vare. Dette er noe man har ansvar for å passe på selv. Jeg har selv opplevd å plutselig få en tre måneder gammel barregning trukket fra konto. Det er ingen jeg kan gå og klage til over det. Det er mitt eget ansvar! Any questions? Lenke til kommentar
KriB Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Whoa! Det ble en sinnsykt lang post, som var tenkt å være veldig kort.... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Med andre ord, mpx hadde all rett til å gjøre det de gjorde? Rett og plikt, det er jo latterlig om de skulle trekke før du får varene, da taper man jo rentene fra beløpet, det er jo intet mindre enn utrolig syt av han kompisen din å klage over at de ikke tar pengene hans før de skal. AtW 1 Lenke til kommentar
svennand Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Butikken vil normalt reservere beløpet dem skal ha og trekke det når vare leveres eller senere.På kontien din vil det stå feks. bokført saldo 10000 og tilgjenglig saldo 5000 vist du har handla for 5000 på visa... Det kan gå alt fra 2-3 dager til noen uker etter reservering før pengene forsvinner ut.. Så vist kameraten din har skjekke bokført saldo så er det ikke merkelig han har fått seg en overraskelse da pengene gikk ut TaZ Det du sier er regelrett feil. Pengene blir ikke på noen måte "reservert". Pengene blir trukket vanligvis den dagn varen blir sendt, andre ganger før. Dette kommaer an på butikkens/webshoppens rutiner. Men den dagen de trekker pengene, blir de trukket fra kontoen din. Da er de BORTE. Pengene forsvinner altså ut den samme dagen som butikken trekker de. Det du kanskje tenker på er at på kontoen har man både et disponibelt beløp og en bokført saldo. Det disponible beløpet er alltid oppdatert, og det er dette beløpet man faktisk HAR på kontoen. Den bokførte saldoen er gjerne et par dager gammel, og som regel ukorrekt dersom man er en flittig bruker av bankkortet sitt. Denne brukes vel kun til beregning av rente vil jeg tro. Så det jeg vil frem til er altså: Butikken trekker pengene, og pengene blir borte fra kontoen din. Så enkelt. må nok si meg uenig i det du sier... det er sant som over at butikken kan reservere pengene... dette gjør de som en sikkerhet for at du skal ha de pengene som du har brukt liksom. og de kan ikke ta penger fra deg før i den fasen da de skal sende pakken... altså har du fremdeles pengene på konto men de er ikke tilgjengelig for deg... som oftest blir de pengene først trukket fra når de sender pakken. du vil altså ikke merke noe til det og tro at førstetrekket gikk gjennom med en gang du tasta inn visanummeret... Reservering er som oftest ikke synlig i nettbank til noen banker. skal man vite om et firma har reservert penger må man enten ringe banken eller besøke dem. det som er kjedelig med enkelte banker er at de pengene som er reservert dukker opp igjen ett par timer før de forsvinner fra banken... når han lånte vekk de 10k så kan det hende at pengene var blitt frigitt tilbake til kontoen for så å bli trukket fra like etterpå (når jeg sier etterpå er det snakk om alt fra ett par minutter til ett par timer... alt ettersom ka bank man har, jeg har Nordea og der kan det ta opptil ett par dager siden de tydligvis gjør alt manuelt!!) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå