Coffie=JavaCode Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Jeg har prøvd Zen, iPod og iRiver. Det er så godt som ingen forskjell, mellom disse. Når det gjelder mp3 og waw. I iPoden kan du også spille noen tilegg de andre ikke kan spille og visaversa. iPoden har en helt annen feeling enn de to andre. De følse billige ut, de ser ikke bra ut. De er ikke i nærheten av å være like brukervenlig. Det har også noe med skrytefaktor. Der parkerer iPoden de andre. Om det er forsvalig å betale mer for et produkt, er opp til deg å bestemme. Det er en grunn til at iPod har en stor markeds del i hardisk baserte spillere. Men jeg ville tro at du ville være fornøyd uansett. P.S det er mange flere rekamasjons saker mot zen per 1000 solgte enn iPod per 1000 solgte. Og det med batterinen er beklagelig, men skal nå være fikset. Og dessuten har du kjøpsloven på din side. Du vil uansett få batteriet dekket hvis det taper seg i minimum 2 år. Apple har sakt at de skal komme med en batteri kanpanje, som gjør at det koster ca 500,- / 900,- for å bytte batteriet etter 2år. Det vil faktisk koste mer å kjøpe baterier til en zen i to år, enn å skjifte batteri hvert annet år, noe som bare skjer med 3/4 prosent. Lenke til kommentar
diss Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Nickfalk: 1. iRiver ihp veier 2 gram mer enn ipod'en, det er så lite at det i praksis ikke er merkbart! 2. Hva begrunner du din påstand om at iriver er 40% større enn iPod? Dette er slett ikke tilfelle, god gammeldags regning viser at iriver er 19,41% mm^3 større enn ipod, særdeles lite m.a.o. Macfan: Du skriver at iRiver'en har en følelse av billighet, noe jeg må si meg sterkt uenig i. At designet på iRiveren skal være så dårlig, er jeg heller ikke enig i. Ja, jeg er enig i at den grå versjonen av ihp-120 er noe kjip, men du får den i svart også, og den er langt på vei like fet som iPoden. Hva er vitsen med en høy gadget faktor på en mp3 spiller når de fleste som har mp3 spillere har den? Jeg merker at jeg har møtt veggen av iPod fanatikere her Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Macfan: Du skriver at iRiver'en har en følelse av billighet, noe jeg må si meg sterkt uenig i. At designet på iRiveren skal være så dårlig, er jeg heller ikke enig i. Ja, jeg er enig i at den grå versjonen av ihp-120 er noe kjip, men du får den i svart også, og den er langt på vei like fet som iPoden. Hva er vitsen med en høy gadget faktor på en mp3 spiller når de fleste som har mp3 spillere har den? Ja jeg ga utrykk for min personlige mening. Det er da lov. Du mener noe annet en meg, og det er ikke et problem. Mener ikke å pirke, men du har ikke helt rett. De fleste mp3 spillere er low end, dritt. Med 128MB flash. De er nesten dobbelt så mege av som iPoder. Prøv å komme med riktige utallelser neste gang. Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Nickfalk: 1. iRiver ihp veier 2 gram mer enn ipod'en, det er så lite at det i praksis ikke er merkbart! 2. Hva begrunner du din påstand om at iriver er 40% større enn iPod? Dette er slett ikke tilfelle, god gammeldags regning viser at iriver er 19,41% mm^3 større enn ipod, særdeles lite m.a.o. Sorry, så på spesifikasjonene for iRiver 140. Som sagt, jeg har null kjennskap til iRiver... Jeg merker at jeg har møtt veggen av iPod fanatikere her Tror jeg ville være forsiktig med å slenge ut den sedvanlige "fanatiker" anklagen etter... Glem Ipod. Ærlig talt, den saken er hypet opp! Hvem betaler så mye penger for en mp3 spiller som støtter så få formater, iPod støtter AAC, MP3, Audible, AIFF og WAV. iRiver støtter Ogg Vorbis, MP3, WMA, ASF & WAV. Skulle ikke det bli 5-5 da? ...og er så glatt i overflaten at bare et pust vil sette riper i overflaten?! Meget saklig veloverveid informasjon. Bruk heller pengene på et skikkelig produkt... Noe som insuerer at iPod, som har vunnet så mange priser og fått så mange utmerkelser ikke er et skikkelig produkt. Greit at du liker noe annet og greit at du blir provosert av uttalelser som "iPod er bare best" og "alt annet er dritt" men ikke fremstil det som om du er den eneste med saklige argumenter, for du er jo jaggu meg ganske så tendensiøs selv også... Lenke til kommentar
caluna Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 For å bryte litt i denne "nye" debatten: Hvilket av lydformatene gir best lyd på ipod av AAC, MP3, Audible, AIFF og WAV? (har lite peil på sånnt). Hvis man laster ned en mp3-fil på nettet og den har kvalitet i 192kbps, kan man omgjøre den til en AAC-fil (hvis den filtypen gir bedre lyd enn mp3) og da få en låt som har bedre lyd enn den man lastet ned? Eller laster man ned aac-filer direkte? Det kan da vel ikke være så mange aac-filer på winmx f.eks..? Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 (endret) Vis du bytter fra en type fil til en annen type fil vil den tape seg. Du kan gjøre det, men musikken vil tape seg. Det samme gjelder for MP3 til Waw. Da vil musikken tape seg. Den typen fil som gir best lyd per MB er AAC, den som gir best lyd er waw. Endret 17. februar 2004 av Macfan Lenke til kommentar
caluna Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 Vis du bytter fra en type fil til en annen type fil vil den tape seg. Du kan gjøre det, men musikken vil tape seg. Det samme gjelder for MP3 til Waw. Da vil musikken tape seg.Den typen fil som gir best lyd per MB er AAC, den som gir best lyd er waw. Så har man en original CD, er det Waw-filer på den ikke sant? Og da bare hiver man de direkte til ipodn, ingen komprimering? Blir lyden da like bra som på CD-en når den blir forflyttet til ipod, og er det noen slags "begrensning" ved originale musikkcd-er som gjør at man ikke kan legge de inn sånn helt uten videre, at de må "crackes" eller et eller annet først? Lenke til kommentar
caluna Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 PS: er det ett filformat som heter waw og et som heter wav? eller er d same shit.. Lenke til kommentar
Meg sjøl Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 (endret) PS: er det ett filformat som heter waw og et som heter wav? eller er d same shit.. det er det vel ingen forskjell på trur eg... Men angående det med å ta sanger fra cd'er; det funker ikke å bare hive de rett over... du må jo rippe de til et eller annet format... det finnes mange forskjellige programmer til det, og som ripper til forskjellige formater... for e.k.s: til mp3, waw, aac og masse sånt... btw; spillene som er på iPod er: Solitaire, Brick og Parachute Endret 17. februar 2004 av Meg sjøl Lenke til kommentar
diss Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Nickfalk: Jeg har aldri sagt at iPod er noe dritt, du leser svart-hvitt her nå. iRiver støtter også FLAC formatet når det gjelder filformater. Iallefall har jeg gitt uttrykk for hva jeg mener om harddisk baserte mp3 spillere, og jeg mener at iPod koster mer enn det smaker- dessuten prøver jeg å opplyse om at det finnes fullgode alternativer til iPod. Lenke til kommentar
caluna Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 PS: er det ett filformat som heter waw og et som heter wav? eller er d same shit.. det er det vel ingen forskjell på trur eg... Men angående det med å ta sanger fra cd'er; det funker ikke å bare hive de rett over... du må jo rippe de til et eller annet format... det finnes mange forskjellige programmer til det, og som ripper til forskjellige formater... for e.k.s: til mp3, waw, aac og masse sånt... btw; spillene som er på iPod er: Solitaire, Brick og Parachute Men gjør iTunes denne rippingen, eller må man først bruke et annet prog? Lenke til kommentar
Meg sjøl Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 PS: er det ett filformat som heter waw og et som heter wav? eller er d same shit.. det er det vel ingen forskjell på trur eg... Men angående det med å ta sanger fra cd'er; det funker ikke å bare hive de rett over... du må jo rippe de til et eller annet format... det finnes mange forskjellige programmer til det, og som ripper til forskjellige formater... for e.k.s: til mp3, waw, aac og masse sånt... btw; spillene som er på iPod er: Solitaire, Brick og Parachute Men gjør iTunes denne rippingen, eller må man først bruke et annet prog? det er jeg ike helt sikker på... jeg prøvde iTunes en gang men da funket det ikke...(kan være det var en beta versjon eller noe sånt)men jeg tror at du har mulighet til det ja... Men så kommer det jo ann på om du får rippet i bra kvalitet då... Jeg bruker Creative playcenter 2.0.... der kan du ihvertfall rippe i 320kb/s (som er kvaliteten på cd'en...) Lenke til kommentar
caluna Skrevet 18. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2004 OK. Wav i 320kb/s som er best altså. Hvor stor plass tar en låt i det formatet da? En låt på ca 4 min... Btw: Hva er din mening om iPod mini kontra iPod vanlig? Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 (endret) Nickfalk: Jeg har aldri sagt at iPod er noe dritt, du leser svart-hvitt her nå. ...og jeg har heller aldri sagt at du har sagt at iPod er noe dritt. Men som nevnt i min forrige post så synes jeg det er drøyt å forøke å feste et kollektivt fanatikerstigma på de andre debatantene sånn uten videre. "Bruk heller pengene på et skikkelig produkt..." insunerer som jeg nevnte at iPod ikke er et skikkelig produkt. Godt mulig du ikke mener å antyde dette, men jeg er klarer faktisk ikke å lese dette på noen annen måte. Men, det er jo ikke noe å krangle om egentlig. Du har din mening og har selvfølgelig lov til det. Har lest noen anmeldelser av iRiver nå og det ser jo ut til å være en dyr og bra spiller. Rent personlig synes jeg den faller igjennom på det estetiske, da den etter min mening mest av alt ser ut som et klønete forsøk på å lage en iPod imitasjon uten helt å få dette Vil forøvrig nevne et element jeg ikke tror har vært særlig fremme her, nemlig det faktum at det finnes utrolig mye tilleggsutstyr til iPod som de andre spillerene ikke har, nettopp fordi iPod dominerer markedet slik som den gjør. Endret 18. februar 2004 av NickFalk Lenke til kommentar
Trancton Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Har selv nettopp kjøpt meg en Creative NOMAD Jukebox Zen NX Xtra 30Gb USB2.0 fra databutikken til kroner 2078,-! Sykt bra pris for en spiller som har fått veldig god kritikk! Merk at den som er avtalt på hw.no ikke er den samme, dette er en nyere og forbedret versjon som tar opp noen av feilen i den første utgaven! Lenke til kommentar
Meg sjøl Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 OK. Wav i 320kb/s som er best altså. Hvor stor plass tar en låt i det formatet da? En låt på ca 4 min... Btw: Hva er din mening om iPod mini kontra iPod vanlig? Vet ikke helt hvor stor plass wav tar, jeg personlig bruker bare mp3... Men en mp3 fil i 320kb/s på rundt 4 min, tar ca. 5-6MB.... iPod mini virker som en grei liten ting, men jeg tror ikke den ble så sinnsykt mindro enn den vanlige som jeg trodde først. Og dessuten så har folk rett, den er veldig dyr i forhold til GB.... Jeg ville satset på vanlig iPod, det er jo faktisk litt kjekt med mer enn 4GB då... Spesielt hviss du skal bruke den som en "harddisk" for bildene dine i tillegg til musikk... Som sagt så bestiller jeg iPod vanlig snart... Men da med 15 GB og en dock utenom, blir billigere enn 20Gb.... Lenke til kommentar
Ceaucescu Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Ikke veldig rart at den blir billigere. Den har 5 Gb mindre pluss at den mangler Wired remote, Carrying case w/ belt clip, iPod Dock. Lenke til kommentar
Meg sjøl Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Ka pokker skal du med carrying case w/belt clip då??? sånne ting bruker jeg aldri allikevel... Dockingstasjonen får du til 300,-, så det er ikke noe problem... Og med den wired remote funker det bare å styre volumet... Hviss du har masse musikk innpå den så funker det ikke med en sånn når det ikke er display på den.... Dessuten, når du har en iPod så vil du ta den ut abv lommen så mye som mulig.... Lenke til kommentar
caluna Skrevet 18. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2004 (endret) Som sagt så bestiller jeg iPod vanlig snart... Men da med 15 GB og en dock utenom, blir billigere enn 20Gb.... Du må jo nesten ha en veske til den, en så fin ting fortjener ikke "riper i lakken". Og fjernkontroll er vel greit å ha med så du slipper ta opp spilleren for å skifte låt, du kan jo skifte til neste låt i "playlist". Og 5GB er jo en grei ting å ta med? Det beste kjøpet gjør du vel på en 20GB ipod! Endret 18. februar 2004 av caluna Lenke til kommentar
caluna Skrevet 18. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2004 (endret) Var sikker på at en ussel flash-basert 128MB skulle være et greit kjøp, men takket være et genialt forum m folk som har peil på ting, og lest masse tester, blir det Koss PortaPro og iPod 20GB! Endret 18. februar 2004 av caluna Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå