Gå til innhold

HD under 20 db?

Anbefalte innlegg

Før PCI-Express blir introdusert blir

det ingen fordeler med S-ATA (150mb/s) fordi dagens

PCI bus max kan overføre (teoretisk) 133mb/s

@ 66mhz pci bus + at selv ikke de raskeste sata

diskene klarer stort mer en 70-80mb/s i burst rate

så i vente på neste generation sata og PCI-Express

så synes diskusjonen ganske meningsløs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SATA-kontrolleren trenger ikke gå via PCI-bussen, det er implementasjonsavhengig. Men selv en 10000 RPM 2-platers Raptor klarer ikke så mye over 70 MB/s, så...

Det en kanskje burde fokusere mer på, er hvor mye CPU diskkontrolleren bruker. Her kan det være ganske store forskjeller.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
Tull! Tviler sterkt på dette utsagnet. Det er ikke kabelen/bussen som er flaskehalsen på lese-/skrivehastigheten til diskene, men ofte mekanikken i disken.

Eller har du noen konkrete eksempler?

Hva i h*lvette er det du snakker om?! Leste du hva jeg skrev eller? Det er fakta:

(de fleste) P-ATA diskene kjører 7200 rpm

(de fleste, om ikke alle) S-ATA diskene kjører på 7200 rpm

S-ATA diskene yter bedre enn P-ATA diskene

Når i h*lvette begynte busshastigheten å ha noe å si for støynivået på en disk? Hva har en evt. flaskehals å ha noe å si for støyen? Ta deg sammen og tenk før du skriver gutt!

Lenke til kommentar
bare lurer på om det finnes!? noen som vet... har bare hørt om 25 db sålangt..

En hardisk bråker ikke så mye som 20db

(hvis du ikke har Maxtor)

Tror WD kan være over 20 db. er ikke særlig lydløs de nei! :yes:

WesternDigital 250GB

Idle Mode  34 dBA (average) 

Seek Mode 0  36 dBA (average) 

Seek Mode 3  35 dBA (average) 

Barracuda 7200.7 SATA Plus

Idle acoustics of 2.5 bels<---25dB

Maxtor Diamondmax 9

Idle: 2.7Bels<-----28dB

Seek: 3.5Bels<----35dB

SpinPoint P Series:

Idle: 2.7 Bel

Seek: 2.8 Bel

Her har jeg bare satt sammen noen, bare for å motbevise hva StianA sa. Mange av disse diskene er svært støyete! Personlig har jeg en Seagate IV som (nesten) eneste lydkilde i min datamaskin (bare 120mm i Mist Aurora på 5volt som lager en lav summing), og skal snart lyddempe hardisken min bedre.

Endret av Fragletrollet
Lenke til kommentar

Har to Seagate disker på min lyddempede maskin (160GB 8MB + 200GB 8MB). Hvis dekselet er åpent, og jeg sitter på gulvet ved siden av datamaskinen når jeg slår på, hører jeg ikke at de starter. Idle lyd er fullstendig fraværende. Er overdøvet av min mest støyende komponent, nemlig en 19dB Silent Twin. Ved lesing/skriving så knatrer de nesten like mye som Western Diskene som jeg nå har forvist til ett eksternt kabinett som brukes kun ved behov. Men også denne knatrelyden blir fullstendig borte når jeg setter på dekselet.

Hvinelyden som Western diskene lagde er borte. Nå skal det sies at Seagate diskene henger i stikkoppheng, men det gjorde Western diskene på slutten også.

Lenke til kommentar

Kan ikke høre min Barracuda 120GB/8MB @ 7200.

Alt er vannkjølt, også HD. Kjører gjene uten vifter,

har stooor radiator. Vannblokkene til HD står på

filtknotter på bunnen av kabinettet. Sider, bunn og

topp av kabinettet er kledd med blygummi.

Da alle disse tingene var gjennomført, kom bråket

fra min nesten to år gamle 120 GB IBM frem. Den ble

altså byttet ut med en Barracuda og dett var dett.

Ikke en lyd !

Lenke til kommentar
Før PCI-Express blir introdusert blir

det ingen fordeler med S-ATA (150mb/s) fordi dagens

PCI bus max kan overføre (teoretisk) 133mb/s

@ 66mhz pci bus + at selv ikke de raskeste sata

diskene klarer stort mer en 70-80mb/s i burst rate

så i vente på neste generation sata og PCI-Express

så synes diskusjonen ganske meningsløs.

Mindre styr, tynnere kabler og mindre rot i kabinettet?

Lenke til kommentar

Hva i h*lvette er det du snakker om?! Leste du hva jeg skrev eller? Det er fakta:

(de fleste) P-ATA diskene kjører 7200 rpm

(de fleste, om ikke alle) S-ATA diskene kjører på 7200 rpm

S-ATA diskene yter bedre enn P-ATA diskene

Når i h*lvette begynte busshastigheten å ha noe å si for støynivået på en disk? Hva har en evt. flaskehals å ha noe å si for støyen? Ta deg sammen og tenk før du skriver gutt!

Har aldri sagt noe om at busshastighet har noe å si for ytelse

SATA-kontrolleren trenger ikke gå via PCI-bussen, det er implementasjonsavhengig. Men selv en 10000 RPM 2-platers Raptor klarer ikke så mye over 70 MB/s, så...

Dette sier sitt: det er det mekaniske som setter en stopper for hastigheten og ikke bussen. Det eneste bussen gjør er å gi mulighet for større hastigheter.

Så den eneste fordelen med SATA-disker jeg ser er høyere cache og tynnere kabel.

Forresten, denne diskusjonen er laaangt utenfor emnet!

(P.S. Da jeg kjøpte meg disk sist, spurte jeg i butikken om jeg ville merke forskjell hvis jeg kjøpte samme disk i SATA-utførelse, og han sa: "Nei!")

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar

Ett lite tips, en kamerat kjøpte en Maxtor hardisk på 160 giga.. jeg har aldri hørt noe som bråker så mye før, og det var helt forferdelig for ørene !! Styr unna dere som får problemer av ting som irriterer (Maxtor Jobbing)

Ps, dette sier jeg som har 2 stk Western Digital, har en 80 gb WD 7200 (Ata100) og en 120 Gb WD 7200 (ata100) og de bråker litt men MYE mindre enn Maxtor! faktisk er det som irriterer meg er cpu vifta mi.. skal lage en thread her der jeg skal skrive om dette,

[LINK HER]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...