int20h Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Forbedret Linux-desktop KDE desktop software for Linux har blitt lansert i ny versjon. Forbedret ytelse er en av nøkkelpunktene i KDE 3.2. Les artikkelen her Lenke til kommentar
Scoody Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Opera bruker ikke "tabbed" browsing, men vinduer inni selve programmet, som er overlegent "tabbene". Lenke til kommentar
Vang1 Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Opera er en tabbed browser, www.opera.no Dog sant nok, det er vinduer i Opera, og ikke tabber som i f.eks. Firebird/Mozilla. Dog still tabbed Lenke til kommentar
drall Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 (endret) Kde har da hatt tabbed-browsing i alle modus fra KDE-3.1. (Eller var det 3.0?). Kde-3.2 har støtte for bl.a mouse gestures i hele "desktop environment"et. Crystal ikonene er nesten totalt fornyet, og en ny stil (plastik som imo ser veldig bra ut) følger også med. Jeg mener denne burde være standard heller enn den stygge keramik stilen. Ellers har de ryddet opp i menyer ol. Juk er en bra musikkspiller som jeg bruker daglig, støtten for å skifte sang ved å scrolle på tray-ikonet er imo genial. Jeg har også sansen for krandrtray som legger seg i trayen og kan skifte oppløsning på flekken. En ny ikonvisningsmodus er tilgjengelig i kontrollsenteret kontra den gamle trevisningen. Kicker har fått støtte for en gjennomsiktig-modus, i tillegg til at den nå kan vise devicer (cdrom, floppy,hd mm.) om noen foretrekker det fremfor å ha dem på skrivebordet. Kde er et genialt "desktop environment" som er fullstendig nettverksgjennomsiktig (alle applikasjoner kan åpne fra ekstremt mange protokoller som om de var en del av filsystemet). Det er stilig å kunne gå inn på en musikk-cd med filbehandleren og få velge om man vil kopiere filene som wav, ogg, mp3 mm. Endret 5. februar 2004 av drall Lenke til kommentar
BlondGod Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 (endret) har aldri vært borte i Linux Unix eller hva alt heter.Må man skaffe seg en Linux version først, og deretter laste ned en "desktop" som KDE 3.2, eller er KDE 3.2 et operativ system i seg selv(tror ikke det men). har tittet rundt på nettet, flere Linux sider, men der tar alle utgangspunkt i at leseren forstår det helt grunnleggende om Linux, noe jeg altså ikke gjør. hadde vært fint med en kjapp guide til hva man trenger for å ha en fullverdig PC med Linux istedenfor MS, eller eventuelt en link til "the idiots guide to Linux" eler lignende. Endret 5. februar 2004 av BlondGod Lenke til kommentar
knatten Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Når du installerer Linux får du en fulstendig installasjon (kalt en distribusjon), med grafisk brukergrensesnitt (f.eks. kde 3.2), kontorprogramvare, nettleser, litt spill og mye mer. Det finnes mange forskjellige selskaper som lager distribusjoner. En distribusjon er kort fortalt en samling med Linux-programvare som de synes er fornuftig å tilby som en pakke, samt deres eget installasjonsprogram. En ganske enkel distribusjon er Mandrake, som du finner her: http://www.mandrakelinux.com/en/ftp.php3 Her laster du ned tre CDer, og da har du alt du trenger til å installere. Selve det å installere er ca. like vanskelig som å installere Windows. Brukergrensesnittet er også veldig lettfattelig, men det kan alltid skje litt rare ting som kan være vanskelig. Men ikke vær redd for å prøve! Lenke til kommentar
mandela Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Kan anbefalle BlondGod å teste Knoppix først. (linux distro som kjører fra cdrom uten noen ettervirkninger for hdd ) http://knoppix.net/get.php knoppix kommer snart ut i versjon 2.4 som innholder 2.6 kjernen (9 februar?) Lenke til kommentar
BlondGod Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Takker! har tenkt å sette opp en maskin #2 for å teste Linux etc, men knoppix høres jo ut som en knall idé selv på min nåværende maskin! Dette må prøves!. Hvordan er det forresten med kompatibiliet med PC spill? Er for tiden det PC'n blir brukt mest til desverre. Lenke til kommentar
knatten Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Du kan få en del spill til å vire i Linux, men hvis du spiller en del vil jeg absolutt anbefale deg å beholde windows til å spille på. Det er ikke alle spill som virker under Linux, og det kan være ganske knotete å få det til. Så mitt tips er å installere Linux på en annen maskin, eller ha begge på samme maskin. Hvis du setter av litt ledig plass på disken før du begynner å legge inn Mandrake vil den installerer seg på det ledige området, og lage en boot-meny der du kan velge hvilket OS du skal starte opp. Ellers er som nevnt her Knoppix en grei ting for å prøve litt før du konverterer. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Hvordan er det forresten med kompatibiliet med PC spill? Er for tiden det PC'n blir brukt mest til desverre. mager dessverre, selv har jeg kun to spill som er native linux-kompatible; unreal tournament og deep sjeng (sjakk) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-66d37 Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Da må du bruke wine eller winex. Det funker, men ikke like bra som i windows! Hvilken kde versjon følger med i suse 9.0? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Hvordan er det forresten med kompatibiliet med PC spill? Er for tiden det PC'n blir brukt mest til desverre. mager dessverre, selv har jeg kun to spill som er native linux-kompatible; unreal tournament og deep sjeng (sjakk) Som jeg kommer på i farten: Unreal Tournament, UT2003, Quake3, Return to castle wolfenstein og Tux Racer. Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Noen som har lagt inn KDE 3.2 i Mandrake 9.2? Gikk det greit? Hvordan gå fram? Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 De som elsker windows desktop over alt på gjort burde se på denne. . Lenke til kommentar
Aquabat Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 De som elsker windows desktop over alt på gjort burde se på denne. . Nasty! Hvem i alle dager er det som vil tilbake til noe slikt? Lenke til kommentar
BlondGod Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Takk for hjelp og innput folkens, det blir nok en "low end" maskin jeg kommer til å sette opp med Linux inntil jeg blir komfortbel med programmet og linux kan kjøre call of duty og Delta Force Black Hawk Down Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 har aldri vært borte i Linux Unix eller hva alt heter.[klipp] eller eventuelt en link til "the idiots guide to Linux" eler lignende. Er du ny i Linux-verdenen, anbefaler jeg en tur innom The Linux Documentation Project (TLDP) hvor det er over 500MB med gratis dokumentasjon om det aller meste du trenger å vite: http://www.bibsyst.no/LDP/ (Norsk speiling av arkivet) Som noen har nevnt, trenger en sjelden å legge inn ting som KDE selv, det er bare å velge seg en moderne distribusjon av Linux, dvs. et sammenhengende oppsett av operativsystemet, vindussystemer, applikasjoner med mer. Suse og Mandrake er et par slike. Det finnes bokstavelig talt flere hundrede distribusjoner med forskjellig vektlegging og fokus, f.eks. finned det en norsk versjon som heter Skolelinux, skal være ganske bra etter det jeg hører. Som du sikkert har lagt merke til, er det ingentin som heter "the idiots guide to Linux", grunnen er ganske enkelt at folk som er åpne nok til å kikke på ting som Linux ganske enkelt ikke kan være idioter. Så velkommen til Linuxverdenen, håper du vil like hva du kommer til å se. Lenke til kommentar
Scoody Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Opera er en tabbed browser, www.opera.noDog sant nok, det er vinduer i Opera, og ikke tabber som i f.eks. Firebird/Mozilla. Dog still tabbed Men når jeg tenker tabbed så er det slik som mozilla/konqueror gjør det.. Lenke til kommentar
anbar Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 For aa ha en komplett oversikt over spill som funker til linux, saa kan du finne det transgaming,.... Apropo, for okt brukervennlighet, jeg driver aa oversetter winex til norsk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå