Venerable Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Som sagt så har jeg 2 pcer og en krysset kabel... Satt ledningen i de riktige stedene, begge pc'ene deler noe, men klarer ikke å komme inn. PC 1: Finner ikke PC 2 PC 2: Finner faktisk PC 1, men når jeg prøver å gå inn på den sier den: "PC 1 er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksresurssen. Kontakt administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelse. Nettverksbanen ble ikke funnet." Den finner jo PC 1, men når jeg prøver å gå inn tror den plutselig at den ikke finner den??? Noen som har peiling på hvordan jeg kan fikse dette? Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Hvilke operativsystem bruker du? Gjestekonto må være aktivert på begge PC'ene hvis du har W2K, eller XP. Bruk samme nettverksprotokoller på begge maskinene. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 (endret) Du må i allefall dele ressursene, dvs. mapper, printere etc. som du ønsker å dele... En tiing er å oppnå kontakt, en annen er å tillate deling... Har du forskjellige OS på de to maskinene? Edit! Joergen said it first :-) Endret 4. februar 2004 av trn100 Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 4. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2004 Ja, Windows Xp Pro på den ene og 2000 på den andre. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 4. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2004 Hvordan aktiverer jeg gjestekontoene? Lenke til kommentar
simmy Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Hvordan aktiverer jeg gjestekontoene? Høreklikk My computer -> BEHANDLE/MANAGE -> Local Users And Groups -> Se under mappen Users/brukere. Dobbeltklikk på GUEST kontoen(som det står et rødt kryss over), og ta vekk haken som sier "this account is disabled"/konto er deaktivert. Trykk ok, høyreklikk på Guest kontoen og sett passord. Finito Lenke til kommentar
spyfish Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Denne måten å sette opp nettverk på er bombesikker og enkel: Gå inn i egenskaper til nettverkskortet og dobbelklikk på tcp/ip protokollen, angi ip adresse feks 192.168.87.1 og 2 på den andre. Nettverksmaske kommer automatisk. Du trenger ikke tenke på gateway siden det direkte fra maskin til maskin. Så ville jg gått inn i system/datamaskinnavn og oppgi et enkelt navn på maskin, og eventuelt angi en annen brukergruppe enn mshome. (du må selfølgeli gjøre det samme på begge maskinene) Så er det bare å dele ut de mappene du vil ha tilgang til. Og vips. Du trenger ikke aktivere gjest konto, er bare å bruke samme brukernavn/passord på begge maskinene. Nettverk fra xp til 2000 er like enkelt som fra xp til xp Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 XP pleier som regel å ha en innebygd firewall - kan vel kanskje ha noe med det? prøv å skru den av Lenke til kommentar
vehitman Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Du kan også prøve å legge inn IPX/SPX protokoll i instillingene for netverkstilkobling: Dette gjør underverker med kryssa-kabel-tilkoblinger... Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 Hvordan skrur jeg av firewallen min da? Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 Funker fremdeles ikke. Ok... PC 1 er en gammel pc som alltid har brukt lang tid når det gjelder nettverk. Så jeg får bare la tp kabelen stå på i natt og prøve mer i morgen. På lan pleier jeg ikke å finne noen før ca. 3-4 timer. PC 2 er en helt ny pc, som har vært i nettverk med en annen pc, med krysset tp kabel. Så da burde det egentlig være PC 1 som har en feil. Den kan ikke finne PC 2 engang(ikke det at jeg trenger det, skal hente filer fra 1 og legge dem på 2. SÅ lenge 2 finner PC 1 og klarer å gå inn på den er jeg forøyd). Noen som har andre tips? Tusen takk for hjelpen jeg har fått. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå