Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp nettverket mitt?

Anbefalte innlegg

Som sagt så har jeg 2 pcer og en krysset kabel... Satt ledningen i de riktige stedene, begge pc'ene deler noe, men klarer ikke å komme inn.

PC 1: Finner ikke PC 2

PC 2: Finner faktisk PC 1, men når jeg prøver å gå inn på den sier den:

"PC 1 er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksresurssen. Kontakt administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelse. Nettverksbanen ble ikke funnet."

Den finner jo PC 1, men når jeg prøver å gå inn tror den plutselig at den ikke finner den???

Noen som har peiling på hvordan jeg kan fikse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må i allefall dele ressursene, dvs. mapper, printere etc. som du ønsker å dele... En tiing er å oppnå kontakt, en annen er å tillate deling...

Har du forskjellige OS på de to maskinene?

Edit! Joergen said it first :-)

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Hvordan aktiverer jeg gjestekontoene?

Høreklikk My computer -> BEHANDLE/MANAGE -> Local Users And Groups -> Se under mappen Users/brukere. Dobbeltklikk på GUEST kontoen(som det står et rødt kryss over), og ta vekk haken som sier "this account is disabled"/konto er deaktivert. Trykk ok, høyreklikk på Guest kontoen og sett passord.

Finito

Lenke til kommentar

Denne måten å sette opp nettverk på er bombesikker og enkel:

Gå inn i egenskaper til nettverkskortet og dobbelklikk på tcp/ip protokollen, angi ip adresse feks 192.168.87.1 og 2 på den andre. Nettverksmaske kommer automatisk. Du trenger ikke tenke på gateway siden det direkte fra maskin til maskin.

Så ville jg gått inn i system/datamaskinnavn og oppgi et enkelt navn på maskin, og eventuelt angi en annen brukergruppe enn mshome. (du må selfølgeli gjøre det samme på begge maskinene)

Så er det bare å dele ut de mappene du vil ha tilgang til. Og vips.

Du trenger ikke aktivere gjest konto, er bare å bruke samme brukernavn/passord på begge maskinene.

Nettverk fra xp til 2000 er like enkelt som fra xp til xp

Lenke til kommentar

Funker fremdeles ikke.

Ok...

PC 1 er en gammel pc som alltid har brukt lang tid når det gjelder nettverk. Så jeg får bare la tp kabelen stå på i natt og prøve mer i morgen. På lan pleier jeg ikke å finne noen før ca. 3-4 timer.

PC 2 er en helt ny pc, som har vært i nettverk med en annen pc, med krysset tp kabel.

Så da burde det egentlig være PC 1 som har en feil. Den kan ikke finne PC 2 engang(ikke det at jeg trenger det, skal hente filer fra 1 og legge dem på 2. SÅ lenge 2 finner PC 1 og klarer å gå inn på den er jeg forøyd).

Noen som har andre tips? Tusen takk for hjelpen jeg har fått. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...