OV-103 Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Hei. Jeg har satt opp en maskin på nettverket som har i oppgave å speile viktige filer. Til det bruker jeg en gammel celeron 366 med en adaptec 1210SA kontroller (SATA) og to 80GB SATA disker. OS er Red Hat 8 med 2.4.18-14 kernel (stock). Samba versjon er 3.0.1-2. Mapping av nettverks disk går fint og den er rask å jobbe mot når det overføres filer osv. Men når jeg skal koble til etter å ha vært av disken en stund (lukket filbehandler, rebooter) så tar det rundt 20 sekunder å koble seg til disken. Dette er utrolig irriterende, så jeg håper det finnes en løsning. Klient maskinene er winXP maskiner (har testet å fjerne {D6277990-4C6A-11CF-8D87-00AA0060F5BF} fra HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Microsoft/Windows/Current Version/Explorer/RemoteComputer/NameSpace ) Legger ved innholdet i smb.conf så noen kloke hoder kan se på den. [global] workgroup = Quad-Network server string = printcap name = /etc/printcap load printers = no printing = lprng log file = /var/log/samba/%m.log max log size = 0 security = user encrypt passwords = yes smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd unix password sync = Yes passwd program = /usr/bin/passwd %u passwd chat = *New*password* %n\n *Retype*new*password* %n\n *passwd:*all*authentication*tokens*updated*successfully* pam password change = yes obey pam restrictions = yes socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192 local master = no dns proxy = no [homes] comment = Home Directories browseable = no writable = yes valid users = %S create mode = 0664 directory mode = 0775 Alt som hadde ; og # først på linjen ble ikke tatt med her for å gjøre det litt mer lettlest. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Det er en windows bug.. Tror det skal hjelpe å bruke net kommandoen til å koble til sharen, men dette spørsmålet er nok stilt på feil sted...... Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 (endret) Har du firewall på linux-burken? Har nemlig hatt liknende problem. Syns å huske at det hjalp når jeg åpnet port 445 i tillegg til de vanlige 137,138,139. Ellers så er det WinXP som er treig (ikke usannsynlig). Det går alltid på et blunk å koble opp samba-shares fra linux-klienter. Endret 4. februar 2004 av Langbein Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 4. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2004 Prøvde å åpne port 445, men det hjalp heller dårlig. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 men ta en titt på `net use' fra kommandolinja i xp... så vidt jeg husker skal connection holdes oppe da Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 Takk. Jeg skal prøve det når jeg kommer hjem fra jobb. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 6. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2004 (endret) men ta en titt på `net use' fra kommandolinja i xp... så vidt jeg husker skal connection holdes oppe da Det hjalp desverre ikke noe særlig. Trodde det bare var at jeg måtte bruke den kommandoen etter hver reboot (da kunne jeg jo bare ha lagt en bat fil i oppstart), men etter en stund ute av utforskeren så tok det like lang tid å komme inn igjen. Flere tips? Endret 6. februar 2004 av e_urkedal Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 11. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2004 Våger meg på å "bumpe" denne jeg. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 3. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2004 Ok. Jeg har funnet ut at det er iptables som lager krøll (iptables-1.2.6a-2). Jeg har portene 137-139 og 445 åpne (både TCP og UDP), men det er først når jeg skrur av brannmuren at jeg ikke merker forsinkelse. Til og med FORWARD må settes til ACCEPT for at det skal gå glatt. Er det noen som har noen tips? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Om du kobler til på Windows maskinen ved hjelp av IP-adressen istedet for maskinnavnet kanskje det hjelper? Samba er ikke glad i brannmurer i og med at den bruker mange porter og så videre. Jeg kjørte brannmur på min server som en test, og da nektet Windows å koble til maskinnavn selv om jeg åpnet port 1-1000 TCP og UDP, så gud vet hvilken port den ville ha åpen for å koble til via maskinnavn. I Linux derimot gikk det fint å koble til via maskinnavn. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Mulig det har noe å gjøre med den antikvariske Netbios-protokollen til MS. Brukes ikke den til å broadcaste meldinger i nettverket (f.eks maskinnavn)? Dette er jo en helt annen protokoll en tcp og udp, og slipper kanskje ikke gjennom firewallen. Men min erfaring er også at det går mye kjappere å bruke ip-adresse fra en windows-burk, ala: \\123.456.789.012 Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 4. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2004 Jeg prøvde å bruke IP i går kveld, men til liten nytte. Fatter ikke hva som kan være galt, da jeg har to andre linux maskiner som fungerer fint, den ene med akkurat de samme portene oppe. 2.6.x kjerne og nyeste iptables hadde kanskje virket, men siden adaptec ikke har lagt ut driver source, eller 2.6.x drivere til SATA kontrolleren så kan jeg jo ikke det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå