Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Motorstopp med gammel boble.


trondbue

Anbefalte innlegg

Da pappa skulle ha bobla mi av sted til et møt fikk han motorstopp etter ca en kilometer. Bilen ryket litt og stoppet med en gang. Siden ikke tankmåleren er helt god tenkte han at den bare var tom for bensin. Men etter at vi hadde fylt på ville den fremdeles ikke starte. Motoren bare snurrer og det virker som den ikke tenner i det hele tatt. Vi har fått tauet den hjem, men vi prøvde ikke å dra den i gang. Noen som har noen forslag til hva jeg skal sjekke eller hva som kan være galt? Bilen er en VW Boble 1300S 1974 modell med 1500 motor fra rundt 66 - 68.

Endret av trondbue
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta ut en plugg, dra starteren litt og se om du får gnist. Hvis ikke kan det være coilen, men det er sjeldent. Det er også en kondensator ved stiften som bruker ryke, det er mer vanlig. Samtidig kan også stiften ha "flyttet" seg slik at tenningen er feil. Det skal være 4mm åpning. (tror jeg det var ja)

Lenke til kommentar
Tror ikke det er det. Er ganske milt hjemme for tida. Har vel ligge rundt 5+ grader de siste dagene.

Ising kan skje allerede ved +15c, har noe med fuktigheten i lufta å gjøre. :)

 

Med det er sikkert ikke dette, hvis du ikke har fått start til nå på bilen.

Lenke til kommentar
Ising kan skje allerede ved +15c, har noe med fuktigheten i lufta å gjøre. :)

 

Med det er sikkert ikke dette, hvis du ikke har fått start til nå på bilen.

Ja, har vært ganske fuktig luft i det siste. Men bilen startet helt fint da han skulle ut å kjøre men stoppet plutselig etter en kilometer.

Lenke til kommentar

Bensinpumpa er mekanisk, så en må vri på tenninga mens en annen holder slangen mellom pumpa og forgasser oppi et glass.

 

Retur fra forgasser, eksisterer ikke på bobla (noen unntak, de fleste har ikke).

 

Hvis det ikke er gnist på pluggene, løsne ledninga fra coilen fra senter av fordelerlokket og hold den ca.5 mm fra blokka med en godt isolert tang, få så noen til å vri tenninga.

 

Hvis du får gnist: feil på fordelerlokk, rotor, plugger eller pluggkabler.

Hvis ikke gnist: Feil på kabel mellom fordeler og coil, stift, kondensator eller LT/HT kretsene i coilen (LT mest sansynlig).

Endret av Opus
Lenke til kommentar

Den sviver nå :D Testa først om det var gnist i pluggen, og det var det. Deretter skrudde jeg ut hele bensinpumpa. Tenkte jeg skulle skjekke bensinfilteret, men fikk ikke til å skru den fra hverandre. Var i denne feilen lå. Var et dings i bunen av denne som er festet til en pinne som går igjennom pumpa i bunnen. Denne pinnen hadde på ett eller annet vis løsnet og datt rett ut. Satte den på plass, men når jeg skulle starte var det så lite batteri igjen at den ikke klarte å få opp den farten den skal (Hadde hørt på cd hele tiden..). Brukte derfor 4-hjulingen til å trekke den i gang og da startet den. Må bare ut på en lengre kjøretur så jeg får ladet opp batteriet skikkelig.

Lenke til kommentar

hmmm alt dette boble pratet får meg til å tenke på at jeg faktisk eier en 74' 1303S som står i en garasje på hytta... Tror jeg skal hete den til sommeren og restaurere litt. Kjedelig jobb men jeg får mase på Signatur, han trenger litt mekanisk innsikt hvis vi skal hive oss på rally bølgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...