trondbue Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 (endret) Da pappa skulle ha bobla mi av sted til et møt fikk han motorstopp etter ca en kilometer. Bilen ryket litt og stoppet med en gang. Siden ikke tankmåleren er helt god tenkte han at den bare var tom for bensin. Men etter at vi hadde fylt på ville den fremdeles ikke starte. Motoren bare snurrer og det virker som den ikke tenner i det hele tatt. Vi har fått tauet den hjem, men vi prøvde ikke å dra den i gang. Noen som har noen forslag til hva jeg skal sjekke eller hva som kan være galt? Bilen er en VW Boble 1300S 1974 modell med 1500 motor fra rundt 66 - 68. Endret 4. februar 2004 av trondbue Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 hehe sånn går det. Skifte ut den tøffe 1600cc motoren da Men, sjekk plugger og fordeler så finner du sikkert problemet... hvis ikke bensinfilteret ditt er tett da.. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 4. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2004 Den 1600cc motoren skar seg da den forige eieren kjørte den tom for olje.. Får ta å skjekke det i morra. Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Ta ut en plugg, dra starteren litt og se om du får gnist. Hvis ikke kan det være coilen, men det er sjeldent. Det er også en kondensator ved stiften som bruker ryke, det er mer vanlig. Samtidig kan også stiften ha "flyttet" seg slik at tenningen er feil. Det skal være 4mm åpning. (tror jeg det var ja) Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 4. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2004 Ok, skal teste i morra. Har veldig liten erfaring med å skru på motorer da, men har Haynes boka som jeg håper kan hjelpe meg mye. Reiner med det skal gå greit når jeg har den. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Det skal være 4mm åpning. (tror jeg det var ja) Tenker vi sier 0.4 mm. Det kan også være forgasserising eller is i tanken. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 Det skal være 4mm åpning. (tror jeg det var ja) Tenker vi sier 0.4 mm. Det kan også være forgasserising eller is i tanken. Tror ikke det er det. Er ganske milt hjemme for tida. Har vel ligge rundt 5+ grader de siste dagene. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Tror ikke det er det. Er ganske milt hjemme for tida. Har vel ligge rundt 5+ grader de siste dagene. Ising kan skje allerede ved +15c, har noe med fuktigheten i lufta å gjøre. Med det er sikkert ikke dette, hvis du ikke har fått start til nå på bilen. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 Ising kan skje allerede ved +15c, har noe med fuktigheten i lufta å gjøre. Med det er sikkert ikke dette, hvis du ikke har fått start til nå på bilen. Ja, har vært ganske fuktig luft i det siste. Men bilen startet helt fint da han skulle ut å kjøre men stoppet plutselig etter en kilometer. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Isingen skjer i forgasseren når luften blir nedkjølt pga. undertrykket. Altså etter en tids kjøring. Har du prøvd å starte bilen i dag? Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 Isingen skjer i forgasseren når luften blir nedkjølt pga. undertrykket.Altså etter en tids kjøring. Har du prøvd å starte bilen i dag? Nei har ikke prøvd i dag. Er på skolen nå. Er hjemme i 3 tida. Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 0,4mm var det ja.. Prøvd nå? Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 Har prøvd å starte den nå, men er akkurat som i går. Får bare bare begyne å feilsøke da... Lenke til kommentar
Opus Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Jau...Sjekk hele el.nettet i motoren, hender at det rister løs noen ledninger. Lenke til kommentar
NetFinity Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 (endret) Fjernet. Endret 6. mars 2005 av NetFinity Lenke til kommentar
Opus Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 (endret) Bensinpumpa er mekanisk, så en må vri på tenninga mens en annen holder slangen mellom pumpa og forgasser oppi et glass. Retur fra forgasser, eksisterer ikke på bobla (noen unntak, de fleste har ikke). Hvis det ikke er gnist på pluggene, løsne ledninga fra coilen fra senter av fordelerlokket og hold den ca.5 mm fra blokka med en godt isolert tang, få så noen til å vri tenninga. Hvis du får gnist: feil på fordelerlokk, rotor, plugger eller pluggkabler. Hvis ikke gnist: Feil på kabel mellom fordeler og coil, stift, kondensator eller LT/HT kretsene i coilen (LT mest sansynlig). Endret 5. februar 2004 av Opus Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 Den sviver nå Testa først om det var gnist i pluggen, og det var det. Deretter skrudde jeg ut hele bensinpumpa. Tenkte jeg skulle skjekke bensinfilteret, men fikk ikke til å skru den fra hverandre. Var i denne feilen lå. Var et dings i bunen av denne som er festet til en pinne som går igjennom pumpa i bunnen. Denne pinnen hadde på ett eller annet vis løsnet og datt rett ut. Satte den på plass, men når jeg skulle starte var det så lite batteri igjen at den ikke klarte å få opp den farten den skal (Hadde hørt på cd hele tiden..). Brukte derfor 4-hjulingen til å trekke den i gang og da startet den. Må bare ut på en lengre kjøretur så jeg får ladet opp batteriet skikkelig. Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 hmmm alt dette boble pratet får meg til å tenke på at jeg faktisk eier en 74' 1303S som står i en garasje på hytta... Tror jeg skal hete den til sommeren og restaurere litt. Kjedelig jobb men jeg får mase på Signatur, han trenger litt mekanisk innsikt hvis vi skal hive oss på rally bølgen. Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Kjedelig jobb nei? Det er da det som er morsomt. Jeg holder på å restaurere en '69 modell nå. Kjempemorsomt. Gler meg til motoren skal inn igjen, og jeg skal dra den igang for første gang.. Mmmm... Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Ser ikke helt de morsome i å demontere helrustne bunnplater... også hae skruene til stigbrettene brukket. Skal slite litt med de ja... Men resten er sikker greit. Det morsomste er når turbo og EFI er på plass og jeg drar på bakhjula ifra BMW M ene i lyskryss Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå