Gå til innhold

Har likestillingen gått for langt?

Anbefalte innlegg

Som jeg sa i min konspirasjons teori. Kvinner vil ta over verden! Dermed basta.

Eller ikke.

Jeg bryr meg ikke så mye om det. Kvinner for da få lov til å kjempe for å få de samme rettighetenne som menn. Men jeg syntes ikke de skal få endre på hvordan vi menn lever, uten om på noen altfor mansjovonistiske folk da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får det til å virke som om det er en kamp mellom kvinner og menn.

Selvfølgelig skal kvinner få endre på hvordan menn lever hvis vår levemåte går utover dem. f.eks. så har de fleste menn en tendens til å stirre på på fine kvinner, mange menn har en tendens til å klå på kvnner mot kvinnens vilje, mange gutter i ungdomsskole alder har en tendens til å klå og seksuellt trakkasere jenter.

Lenke til kommentar
Du får det til å virke som om det er en kamp mellom kvinner og menn.

Selvfølgelig skal kvinner få endre på hvordan menn lever hvis vår levemåte går utover dem. f.eks. så har de fleste menn en tendens til å stirre på på fine kvinner, mange menn har en tendens til å klå på kvnner mot kvinnens vilje, mange gutter i ungdomsskole alder har en tendens til å klå og seksuellt trakkasere jenter.

Jo, mente ikke at de ikke kunne endre på den slaks. Tenkte ikke på det, grunnet jeg ikke er en av de som klår så mye, jeg nistirrer heller ikke. Skal ikke nekte jeg titter litt da, men ikke åpenlyst slik at det blir en plage for vedkomende. Tenkte ikke på den slaks krenkelser av kvinner, tenkte mer på sån leveforhold ellers jeg.

Jeg tenkte egentlig mer på at jeg syntes ikke kvinner skal kunne senke mens løninger og slikt ned til deres nivå. Eller det kan med nød og neppe møtas på mitten.

Egoistisk tanke:

Jeg driter i det hele så lenge det ikke går no særlig utover min levemetode.

Lenke til kommentar

Lit mer seriøst.

De kvinnene som kjemper for likestilling, de er vel for det på alle fronter. Som at kvinner også burde bli pliktige til å gå i militæret (værneplikt). Hvis de ikke sytes det, men syntes at kvinner skal ha like mye makt i politikk og slikt, da er de hmm... hva er de da? Rar? (De går vertfal rett in i konspirasjons teorien :p )

Lenke til kommentar
Jo, mente ikke at de ikke kunne endre på den slaks. Tenkte ikke på det, grunnet jeg ikke er en av de som klår så mye, jeg nistirrer heller ikke. Skal ikke nekte jeg titter litt da, men ikke åpenlyst slik at det blir en plage for vedkomende. Tenkte ikke på den slaks krenkelser av kvinner, tenkte mer på sån leveforhold ellers jeg.

Jeg tenkte egentlig mer på at jeg syntes ikke kvinner skal kunne senke mens løninger og slikt ned til deres nivå. Eller det kan med nød og neppe møtas på mitten.

Egoistisk tanke:

Jeg driter i det hele så lenge det ikke går no særlig utover min levemetode.

Skjønner at det ikke er noe man tenker over. Men det er ett problem for mange jenter og kvinner.

Selvfølgelig skal ikke menns lønninger senkes. Kravet er jo at kvinner skal tjene det samme som menn. Ikke bare lik lønn for likt arbeid, men at typiske kvinneyrker skal lønnes like mye som typiske herreyrker.

Men kampen foregår ikke bare på den politiske banen, også på den private banen sparker man ball. Hver enkelt må gå inn i seg selv og se hvordan han forskjellsbehandler menn og kvinner. Gutter må forstå at jenter ikke liker å få sleske fingre ned i buksen hvor som helst og når som helst, og jenter må lære seg å si ifra når grensen deres blir brutt og de må skjønne at det ikke er deres feil at gutta klår på de (ja, det er tillfelle at mange jenter som er offer for langvarig seksuell trakkasering tror at det er deres feil at de blir trakkasert).

Lenke til kommentar

Jeg skjønner meg ikke på sånne folk som driver med sånt jeg. Kåte J.... det er det de er.

Jeg kunne ivertfal aldri tenkt meg å gjøre noe mot en kvinne som ho ikke liker.

Har aldri klådd på noen damer sån utenvidre, og har heller skat trakaserende ting til dem.

Er rimlig sikker på at jeg kan si aldri, faktisk nesten 100% sikker. Full har jeg ikke vert, så der har jeg ikke gjort noen dumme ting, og resten ville jeg huska.

Er vel ikke så lett å styre lønna i alle yrker heller da. Går jo litt på etterspørselen etter tjenesten.

Lenke til kommentar

Jeg så noe skummelt i Samfunnslæreboka mi for litt siden, Vi hadde om: Arbeids og næringsliv. Da jeg så på en graf over hvem som hadde toppstillingene i forskjellige selskapene, og da jeg kom til Postbanken fikk jeg en liten skvett :p

Der er det 1 topp sjef; som er dame og det er 8 nest ledere som også er kvinner, så det er ingen menn som har leder stillinger i Postbanken.

Så det finnes nok Kvinnsjovinster også :p

De eneste som ikke har minst 1 kvinne er; NSB, Telenor og

Regionalsykehuset i Trondheim... (dette var i 1995)

Når det kommer til Utdanning på universiteter er det 50% jenter i Ad. Øk og 75%jenter i helsevern og undervisning (dette var i 1990)

PS: Litt teit bøkene elevene må kjøpe(alle utenom SAL(som er det det faget som oppdaters raskest) så er det bare de bøkene som skolen har som ikke "må" byttes ut hvert andre år :\

alltid gøy med bøker fra '95(det er 9år siden for de som synes tiden går for fort)

Lenke til kommentar

vel, i en slik situasjon vil jeg komme med et lite ordtak...

når en mann snakker grisete til en kvinne er det diskriminering.

når en kvinne snakker grisete til en mann er det 18 kr minuttet.

det treffer vel spikern på hodet. av det jeg har lært(fra tvn) så er det da slik at der er tusenvis av saker der en kvinne blir trakkasert av en mann, og nesten alle enden i kvinnens favør. mens de få hvor det er omvendt, oftest ender i kvinnens favør da også.....

er litt rart det. kvinner vil ha: like mye lønn som menn, alle rettighetene som menn har, beholde fritak fra verneplikt, fortsatt bli bortskjemt under datingsprosessen, ha mannen til å betale regningen på restauranten, ha mannen til å gjøre alt av hjemmearbeid(samtidig som han har en god jobb), ha en mann som er "perfekt" i alle tenkelige måter, og likevel ha muligheten til å kunne seksuelt trakkasere en mann, siden ingen vil tro på det om han skulle gå til retten.

menn vil ha: nakne damer, øl, fri fra jobben 24/7, en kone som er supermodell, muligheten til å slappe av, sex, fotball, sex under en fotballkamp.

hvilken er det som er mest krevende???

Lenke til kommentar

@Topic: det går ikke ann at likestillingen går for langt. Hvis du mener at kvinnene har flere fordeler enn menn altså omvent av f.eks 50-tallet her i norge så er det jo ikke likestilling. Da er jo mannen underlagt kvinnen. Likestilling betyr at der skal være så likt som overhodet praktisk mulig.

Lenke til kommentar

likestillingen har ikke kommet like langt på alle punkt, faktisk står det ganske så stille på noen punkter..

men, mitt synspunkt: Kvinnfolka kan ikke vente seg topsjefjobber før de aksepterer 1års tvungen tjeneste i militæret eller annen organisasjon som ganger staten!...

(ok, litt satt på spissen, men jeg mener rett skal være rett, skal det være like stilling, så skal det skje på alle punkt!)

Lenke til kommentar

då må vel vi akseptere å gå med en unge i magen i 9 måneder, hvor 3-6 av disse kan være meget ubehagelig. Pluss å gjennomføre en fødsel som en mann ikke ville ha overlevd fordi han ikke er bydt for å tåle all den smerten man blir påført under en fødsel. Og så etterpå så skal men amme ungen i gud vet hvor lang tid. Og gjerne ha "hovedansvaret" under en oppfostring og oppdragelse av ungen.

Lenke til kommentar

Jeg mener at likestilling betyr at man har like muligheter uansett kjønn.

Kjønnskvotering er ikke like muligheter, det er at alt skal være likt fordelt. En skikkelig stor forskjell.

Forskjell er sunt (nei, ikke kom med noe men...), og jeg synes ikke at kvinner og menn skal være like og oppføre seg likt. Derimot synes jeg at man skal _behandles_ likt. En kvinne og en mann i samme stilling skal ha samme muligheter og samme lønn.

Jeg synes også at likestillingsdirektør Ingunn Yssen er ei bitch som kommer med mange rare uttalelser.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar
Jeg mener at likestilling betyr at man har like muligheter uansett kjønn.

Kjønnskvotering er ikke like muligheter, det er at alt skal være likt fordelt. En skikkelig stor forskjell.

Forskjell er sunt (nei, ikke kom med noe men...), og jeg synes ikke at kvinner og menn skal være like og oppføre seg likt. Derimot synes jeg at man skal _behandles_ likt. En kvinne og en mann i samme stilling skal ha samme muligheter og samme lønn.

Jeg synes også at likestillingsdirektør Ingunn Yssen er ei bitch som kommer med mange rare uttalelser.

Kjønnskvotering er ikke for å få like mange kvinner og menn i alle styrer og stell, men for å skape aksept for at kvinner er like godt egnet som menn til å sitte i toppleder posisjoner og styrer. Jeg ser på kjønnskvoteringen som en midlertidig løsning. Uten kjønnskvotering ville det ikke vært mange damer i topplederstillinger og styrer i næringslivet.

Forskjeller er sunt ja, det er noen små forskjeller mellom kviner og menn. f.eks. at kvinner føder barn, menn er fysisk sterkere osv. Rent biologisk tror jeg ikke kvinner og menn oppfører seg så veldig anerledes, men pga måten guttebarn og jentebarn blir behandlet på, så får vi endel store forskjeller. Noe jeg ikke tror er sunt, da disse forskjellene i stor grad er til mannens fordel.

Jeg er 100% enig i at kvinner og menn skal behandles likt. Ikke bare i arbeidslivet, men også i privatlivet (til en viss grad selvfølgelig, du skal slippe å bli bifil ;) ).

Lenke til kommentar
Rent biologisk tror jeg ikke kvinner og menn oppfører seg så veldig anerledes, men pga måten guttebarn og jentebarn blir behandlet på, så får vi endel store forskjeller. Noe jeg ikke tror er sunt, da disse forskjellene i stor grad er til mannens fordel

Det er nok mer arv enn mange vil innrømme . Siden starten på likestillingsprosjektet er det mange, mange som har gitt sine små sønner dokker og døtrene har fått lekebiler. Forskjellene er der allikevel.

Jeg har sett det på mine egne og andres unger - fra de første tegn til kommunikasjon har gutter og jenter forskjellige preferanser - det er forskjellige ting som trigger nyskjerrighet og interesse.

En debatt om kjønnspolitikk hører forøvrig bedre hjemme her

Endret av sofokles
Lenke til kommentar

Hm.. høres ut som noen sitter med fanten i handa og drømmer om sterke kvinner.Eller elskehungrige unge menn som søker en kvinne som har sterk hunger og står sterkt på det hun sier.Ikke veike bedende kvinner som forsvinner i løse luften. :) Tror det er få som ønsker å slave for en dominerende kvinne.Kansje er drømmen at begge dominerer?

Ellers så håper jeg at vi en gang som kjønn kan se på hverandre som mennesker med like stor verdi.Kvinne kampen skulle ikke etter mitt skjønn gått under sin egen parole,men heller under menneskerettighetsparolen. :)

Lenke til kommentar
Kvinne kampen skulle ikke etter mitt skjønn gått under sin egen parole,men heller under menneskerettighetsparolen. :)

Men siden det er kvinner som er undertrykt, så må kvinnekampen være en egen kamp. Man kan ikke tre frigjøringa nedover skallen på folk. Eller som en smart mann sa engang: "Proletariatets frigjøring må være proletariatets eget verk" ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...