Gå til innhold

Får ikke kjøre FSB over 196Mhz


xlpuma

Anbefalte innlegg

Har oppsett som i signatur. Bytta ut de gamle 2700 brikkene med nye 3200 brikker.

Gikk da step by step fra 166 og oppover mot 200 Mhz, slik som ram'en skal kjøre på. Fikk ikke starte maskina over ca.175 Mhz til å begynne med. Fikk da tips om å legge en lask over to pinner på cpu (i socket) for å låse den opp. Kom da videre opp til 195 Mhz, og da nektet windows å starte..? Den starter på 194 Mhz, men blir da ustabil. Det virker som jeg får shutdown i hytt og pine... Fikk smertelig erfare dette da jeg brukte partition magic, og 18 Gigg med MP3 gikk i dass :scared: .Men pytt pytt, sånn er visst livet.

 

Nevner for ordens skyld at jeg kjører XP...

Noen gode tips i dag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har oppsett som i signatur. Bytta ut de gamle 2700 brikkene med nye 3200 brikker.

Gikk da step by step fra 166 og oppover mot 200 Mhz, slik som ram'en skal kjøre på. Fikk ikke starte maskina over ca.175 Mhz til å begynne med. Fikk da tips om å legge en lask over to pinner på cpu (i socket) for å låse den opp. Kom da videre opp til 195 Mhz, og da nektet windows å starte..? Den starter på 194 Mhz, men blir da ustabil. Det virker som jeg får shutdown i hytt og pine... Fikk smertelig erfare dette da jeg brukte partition magic, og 18 Gigg med MP3 gikk i dass :scared:  .Men pytt pytt, sånn er visst livet.

 

Nevner for ordens skyld at jeg kjører XP...

Noen gode tips i dag?

Har du prøvd å øke Vcore!?

Endret av Blade_
Lenke til kommentar

Barton 2500 kjører da @XP3200(200MHz FSB) stabilt på standard VCORE

99% av tilfellene, men man må kanskje på enkelte øke den ett step eller to,

men det er da ikke ofte man går over 1,75V jeg selv kjører 100% stabilt

med vcore på 1,6V kjørte på 1,625 i begynnelsen, fordi den var litt ustabil

på 1,6V men nå kjører den stabilt på 1,6V.

 

Sett multiplier til 11 og øk FSB steg for steg opp mot 200.

 

Kan jo tenkes att du har for høy VCore?

Prøvd å senke den litt heller?

Endret av johskar
Lenke til kommentar

Her var det mange forslag i hytt og pine... Du må prøve å finne ut hva som stopper deg. Jeg holder en knapp på enten CPU eller FSB-delen i Northbridge.

 

* For å finne ut om det er CPU: Prøv å senk spenninga litt og se om den klokker like langt. Hvis den gjør det så er det ikke CPU som stopper deg.

 

* FSB-delen i northbridge tester du ved å sette ned multiplier og se om den lar seg klokke lengre. Hvis den gjør det så er det ikke denne som stopper deg.

 

Avhengig av hva du finner ut, her er løsningene:

* Om det er CPU som stopper deg: Her er det bare to ting som hjelper og det er høyere CPU-spenning og/eller bedre kjøling.

* Om det er FSB-delen på northbridge som stopper deg: Her er det samme løsning, over klokking, men da av FSB-delen i NB og ikke CPU. Det gjør du ved å "voltmodde" hovedkortet, altså øke spenningen på chipsettet og/eller øker kjølingen på denne.

 

På mitt system (XP2500+, Nforce2) så stoppet Northbridge meg på 193MHz uansett CPU-hastighet. Løsningen var å voltmodde northbridge opp fra 1,55V til 1,65V. (kjølingen var bra nok) Nå stopper den først på 204MHz uansett CPU-hastighet.

 

PC3200-ram skal ikke være noe problem å få opp til 200MHz med mindre du har tynt timingene til bedre enn spec's.

Lenke til kommentar
* Om det er FSB-delen på northbridge som stopper deg: Her er det samme løsning, over klokking, men da av FSB-delen i NB og ikke CPU. Det gjør du ved å "voltmodde" hovedkortet, altså øke spenningen på chipsettet og/eller øker kjølingen på denne.

 

På mitt system (XP2500+, Nforce2) så stoppet Northbridge meg på 193MHz uansett CPU-hastighet. Løsningen var å voltmodde northbridge opp fra 1,55V til 1,65V. (kjølingen var bra nok) Nå stopper den først på 204MHz uansett CPU-hastighet.

 

Har du en link til en fin "oppskrift" for å voltmodde northbridge?

Lenke til kommentar
kjørte nå glatt 215+ fsb på mitt gamle a7n8x-x kort

Da hadde du tydeligvis en bedre stepping på northbridge. De tidlige steppingene stoppet som regel på 19xMHz

 

SAGE: Jeg har kun oppskrift på voltmodd av mitt eget hovedkort: Epox 8RDA+. (Jeg fant ikke tilbake linken med oppskriften som jeg moddet etter, men kan sikkert sende deg et bilde av modden min på mandag kveld når jeg får tilbake digitalkameraet mitt som jeg har lånt bort i helga.)

Lenke til kommentar

Har holdt på å justere settinger i bios att og fram de siste dagene. Kommer ikke over 195 Mhz fsb uansett hva jeg justerer vcore og multiplier på. Hørte også fra et annet hold at det er cpu'n som stopper meg, til og med når jeg har lagt lask over to pinner på cpu for å låse denne opp.

 

Kjører nå stabilt på 180 x 12,5 --> 2250 Mhz, 1,8 vcore, og er rett og slett fornøyd med det så langt. Cputemp ligger vel på ca 55-60 grader på full gass.

 

Men som nevnt tidligere i denne tråden, hadde vært interessant å se en oppskrift på å voltmodde northbridge, bare for å se om jeg kan tyne den littegranne mer....

 

Noen her som forresten vet hvor i bios på dette kortet man setter ulik frekvens på cpu og pci slot'er? :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...