tness Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 Hei, jeg har kobbla et lite nettverk her, med to maskiner, via en HUB, Har kobbla en TP kabel fra Internett tilkoblingen som jeg har i veggen inn i HUB'en der det står uplink? Og så har jeg kobbla de to maskinene til HUB'en. Begge maskinene kommer seg på nett, men de har samme IP adresse, dette vile jeg fornadre, vil ha to forskjellige IP adresser, men vet ikke hvordan jeg skal gjøre det. Og et annet problem er at den maskinen med WinXP finner den andre maskinen som har WinMe, men ikke omvendt, så jeg kan ikke gå inn på min XP maskin fra min ME maskin, men omvendt. Hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
SNEBoP Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 trykk windows+r på xp og skriv cmd så skriver du ipconfig /renew for å prøve å få en ny adresse fra din isp... test det samme på ME maskina (command istedetfor cmd) når det gjelder tilgang så kan ikke ME lese ntfs... kanskje teste IPX og FAT32 på begge?? enklest mulig, men litt gammeldags kanskje.... Lenke til kommentar
tness Skrevet 14. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2002 Samme IP adresse fremdeles. Begge maskinene er FAT32 Så det er ikke der problemet ligger. Og den komandoen jeg skrev, det er det samme som skjer når en trykker på repair på nettverk tillkoblinga i XP og Winipcfg i Me? Men jeg prøvde det du sa. T. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 Quote: On 2002-03-15 00:00, SNEBoP skrev:når det gjelder tilgang så kan ikke ME lese ntfs... kanskje teste IPX og FAT32 på begge?? enklest mulig, men litt gammeldags kanskje.... Det har absolutt ikke noe som helst med saken å gjøre. Lenke til kommentar
Rockj Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Quote: On 2002-03-14 23:51, tness skrev:Hei, jeg har kobbla et lite nettverk her, med to maskiner, via en HUB,Har kobbla en TP kabel fra Internett tilkoblingen som jeg har i veggen inn iHUB'en der det står uplink? hum...uplink brukest til å "linke" hub`er og switch`er. Og så har jeg kobbla de to maskinene til HUB'en. Begge maskinene kommer seg på nett, men de har samme IP adresse, dette vile jeg fornadre, vil ha to forskjellige IP adresser, men vet ikke hvordan jeg skal gjøre det. Dei kan ha 2 forskjellige ip adresse lokalk.Rettere sakt dei må ha 2 forskjellige ip adressse lokalt :smile: Men ut mot "internett" for du berre fleire ip adresser, om ISP gir deg fleire. Og det vill eg neppe tru. Og et annet problem er at den maskinen med WinXP finner den andre maskinen som har WinMe, men ikke omvendt, så jeg kan ikke gå inn på min XP maskin fra min ME maskin, men omvendt. Hva skal jeg gjøre? Så vitt eg forstod den...trur du har skreve litt feil men trur eg forstår deg. Du meinar at du ikkje får tilgong frå Windows ME maskina til Windows 2k/XP. Tipper du får sånn du må logge deg på som $ipc eller noe...då må du legge til annnnoonnnnyyym bruker(skal funke) men det beste vill vore å legge til PÅ-LOGGING-NAMNET(USERNAMN) til Windows ME maskina. Då skal det funke...funker fint her :smile: Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Windows XP har firewall installert og på som default. Du kan kanskje prøve å slå av den. Hjemme har vi en Win 98 maskin og en Win XP maskin i nettverk på samme måte (hub og internett inn på uplink). Begge maskiner er på internett samtidig uansett, men jeg må slå av firewall i WinXP for at Win98 maskinen skal finne WinXP maskinen. Gå inn på nettverksinstillinger, advanced og hak vekk firewall. Trykk ok, vent noen sekunder og prøv å finne XP med 98. Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Jeg syns alltid det er problemer å ha nettverk mellom amskiner som har forskjellig windows os. F.eks. win98, og 2000. Er det noen som har svar på (konkrete) hvorfor f.eks. win2k maskinen finner den ene 98 maskinen, mens den ene 98 maskinen finner den andre 98 maskinen, men ikke noe mer? Etter man har prøvd å satt opp guest account og lagt inn samme protokoller, f.eks. ipx. Har også prøvd å sette faste forskjellige ip-adresser på alle sammen. Syns dette er et evig problem når jeg og noen kamerater skal ha et bittelite lan. Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 I XP må du kjøre noe som heter Network Setup Wizard (yey, enda en wizard). Da skal du få tilgang ME -> XP. Du finner Network Setup Wizard under My Network Places. Når det gjelder IP-problemet kan du sette den ene maskinen opp med Internet Connection Sharing (med 2 nettverkskort i, hvor du setter kabelen fra internett i det ene kortet og kabelen ut til hub'en i det andre), så setter du den andre maskinen til å motta IP automatisk. Ville satt XP-maskinen opp med Internet Connection Sharing. Håper du ble klokere! :smile: Lenke til kommentar
dragon Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 hvis du ikke har DHCP, må du spesifisere ulike ip-adresser, men samme subnet eks: pc1: ip: 192.168.0.1 maske: 225.225.225.0 pc2: ip: 192.168.0.2 maske: 225.255.255.0 Lenke til kommentar
Rockj Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Quote: On 2002-03-15 06:56, Afseth skrev:Windows XP har firewall installert og på som default. Du kan kanskje prøve å slå av den. Hjemme har vi en Win 98 maskin og en Win XP maskin i nettverk på samme måte (hub og internett inn på uplink). Begge maskiner er på internett samtidig uansett, men jeg må slå av firewall i WinXP for at Win98 maskinen skal finne WinXP maskinen.Gå inn på nettverksinstillinger, advanced og hak vekk firewall. Trykk ok, vent noen sekunder og prøv å finne XP med 98. Grunnen er enkel..som eg veit har WinXP firewall ein mulighet til å gjere sånn datamaskinen ikkje visest på nettverket, dette er sikkerhet som er laga i firewallen så vitt eg veit. Lenke til kommentar
Hefner Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Her var det få som hadde noe fornuftig å si. Det er intet problem å få PC-er som kjører win9x/ME til å kommunisere med PC-er som i dette tilfellet benytter win2k/xp. Deling av mapper: Det eneste man må sørge for er at "gjestekontoen" er aktivert på den/de PC-ene som kjører 2k/xp og at evt. firewallen er disabled i XP. Funker ikke dette må man sørge for at gruppen "everyone" har minst read rettigheter til den 2k/xp mappen som skal deles ... Lenke til kommentar
Rockj Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Quote: On 2002-03-15 10:51, Spirograf skrev:I XP må du kjøre noe som heter Network Setup Wizard (yey, enda en wizard). Da skal du få tilgang ME -> XP. Du finner Network Setup Wizard under My Network Places. Når det gjelder IP-problemet kan du sette den ene maskinen opp med Internet Connection Sharing (med 2 nettverkskort i, hvor du setter kabelen fra internett i det ene kortet og kabelen ut til hub'en i det andre), så setter du den andre maskinen til å motta IP automatisk. Ville satt XP-maskinen opp med Internet Connection Sharing. Håper du ble klokere! :smile: MÅ er jafall feil ord! Network Setup Wizard er berre til å hjelpe nybegynnere. Og den som spurte etter Guest Account...det er feil..må vere anonym.(har sjølv prøvd Guest, funket ikkje) Viss du trenger meir hjelp om det kan du kontakte meg på email [email protected] eller be meg lage ein "topic" om det der eg forklarer det viss eg har tida (sidan eg ikkje har noen screenshoot klare og sånt til og vise no) Men anonym konto funker, men for å ha ekstra sikkerhet kan du alltid legge til på-loggings brukernamnet til Windows 98/ME maskina. Lenke til kommentar
rogerDAT Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Er ADSL du har? Jeg har ngt ADSL, og saken er ganske grei egentlig. fra routeren går det en kabel til uplink på switchen. 4 pc'er er koblet på switchen. Så har jeg konfigurert alle pc'ene med forskjellige ip'er til inter-nettet. pc1: 10.0.0.2 pc2: 10.0.0.3 pc3: 10.0.0.4 pc4: 10.0.0.5 Oppsett som er likt på alle pc'er Default gateway (router): 10.0.0.1 Subnet mask: 255.255.255.0 Primary og Secondary DNS: oppsett fra din ISP Hadde også litt problemer i begynnelsen med å få alle maskinene til å "se" hverandre på lokal-nettet, men etter at jeg satte det opp slik funker alt bare bra. Prøvde å kjøre denne "wizarden" i xp, men fant fort ut at det ble bare rot. Kjører nå 3 xp + 1 linux burk med slackware, men har testet det mot ME, 98 og 2000. Så dette oppsettet skal fungere bra. Bare sørg for å få med deg alle protokoller på begge maskinene. TCP/IP og IPX. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå