Gå til innhold

Klarer forsterkeren mine nye høyttalere?

Anbefalte innlegg

Er nesten ferdig med minne nye høyttalere fra ljudia. Har ikke så mye penger for tiden, så jeg lurer på om min fars over 20 år gammle SAMSUNG TYPE L4A klarrer å drive høyttalerene til jeg får penger til egen forsterker.

Har bruksanvisningen til forsterkeren, men jeg klarer ikke finne ut hvor mange watt den kan levere til ver av høytalerene. På framsiden er det noen ledd som viser avgitt efekt ved 8 ohm. Det er ledd helt opp til 80W

I manualen står det efektbruk 150W. Bak på forsterkeren står det maks 330W der ledningen med strøm kommer inn.

Kan noen av disse regnestykkene stemme?

totalt 330W-150Wtil forsterkeren=180W/2=90W igjen til hver af kanalene?

totalt 330W/2= 165W til hver av kanalene?

Totalt 150W/2=75W til hver kanal?

Har en tegning som viser hvordan komponentene er kobblet i forsterkeren(KOBLINGSJEMA?), men den sier ikke meg så mye

Høyttalerene er på 8ohm, og har en følsomhet på 92dB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får ikke spilt høyt pga lite rom+foreldre som ikke liker "dunk dunk" slik at bildene ramler ned fra veggen... Min søster klager på min 30W 6' sub...

Skal få støre rom når far bare gider å dra fingeren ned i kjelleren. Senre kan det også hende at jeg har høyttalerene med på diverse arasjenment. Da kan det vere litt greit med mye trøkk. Har sett på denne fra sony. Er den bra? Koster 4500. Kommer ikke til å bruke mer en 6k på forsterker

Endret av Selle
Lenke til kommentar

Jeg ville nok ikke valgt Sony, sats heller på NAD, Haman / Kardon, Rotel el. lignende. Jeg ville kjøpt fra en seriøs forhandler og holdt meg unna Expert/ Elkjøp.

Se deg heller ikke blind på effekten. En god 25W forsterker kan spille høyere enn en dårlig 120W.

Lenke til kommentar
Se deg heller ikke blind på effekten. En god 25W forsterker kan spille høyere enn en dårlig 120W.

Ja, det kan forekomme men da i VEELDIG ekstreme tilfeller.

Forskjellen NAD/Sony er ikke så stor. Har kombinasjon Sony/NAD i ca. samme prisklasse med ca. samme oppgitt effekt. Nad'en er noe vassere selvfølgelig men Sonyen er slettes ikke dårlig.

Men ville anbefalt enten Nad eller H/K som kraftige integrerte forsterkere.

Lenke til kommentar

Du kan fint bruke fatterns gamle forsterker.

MEN !!! Skru aldri volumet over 2/3 av fullt nivå.

Har du klåfingra småsøsken e.l. bør du legge inn en eller annen slags sperre så ikke lyden kan skrus helt opp.

Forsterkeren vil da kunne klippe signalet og gi firkantpuls - usj usj.

Pga ovennevnte er det lettere å sprenge høytalere med effektsvak enn -sterk forsterker.

Skaff deg en forsterker du kan sveise med. Jo tyngre jo bedre - stor vekt = store trafoer = mye strøm = mye lyd.

Lenke til kommentar
En god 25W forsterker kan spille høyere enn en dårlig 120W.

Nei, det kan den ikke. Watt er watt, iallfall i hvor høyt høyttaleren kan spille. Men en god 25 watter kan spille mye mer maktfullt enn en kjip 120 watter.

nå må du ikke starte en stor diskusjon her....

watt er watt ja, men produsentene har mange forskjellige og tildels fantasifulle måter å måle effekt ut på, derfor yter ikke alltid en billig 100watt'er noe bedre en en god 50 watt'er.

Lenke til kommentar
En god 25W forsterker kan spille høyere enn en dårlig 120W.

Nei, det kan den ikke. Watt er watt, iallfall i hvor høyt høyttaleren kan spille. Men en god 25 watter kan spille mye mer maktfullt enn en kjip 120 watter.

nå må du ikke starte en stor diskusjon her....

watt er watt ja, men produsentene har mange forskjellige og tildels fantasifulle måter å måle effekt ut på, derfor yter ikke alltid en billig 100watt'er noe bedre en en god 50 watt'er.

Det er jeg fullt klar over, men nå snakket jeg om én standard, for eks. DIN 45500 eller RMS.

Lenke til kommentar

For å gjøre ting enda enklere for deg så er ikke RMS heller noen bra "normal" å måle etter da det måler under forskjellig THD %... Det du må se på er forsterkerens strømstyrke, hvor mange voltampere forsterkeren klarer å levere. Angående regnestykket ditt ovenfor så er totalt strømforbruk - 50% en omtrentlig verdi for hvor mye effekt som går til høyttalerne. Klasse A/B forsterke (mest vanlig) har et varmetap på hele 50%, nye digitale forsterkere (Klasse D) har kun et varmetap på ned mot 10%. Ville råda deg til en H/K eller annet kvalitet, ta kontakt med Eltek (www.dynabel.no), de har peiling. Ligg unnna f.eks. Hifi-klubben hvor du bare betaler for merket og posen med Hifi-Klubben logo på :)

Lenke til kommentar

Langt på vei enig med Audiophil på dette.

God oppsummering av hvordan watt - jungelen fungerer, samt at virkningsgraden må tas med i betraktning. Forsterkere oppgitt til 2x100W og max ~250W effektforbruk er jo et kjent fenomen som tilsier at en bør ha øynene åpne for nettop dette. :whistle:

C. Alshus har et meget godt poeng mhp at en ikke må se seg blind på specs og blande ulike standarder.

Strømforsyninga forteller det meste.

Av forsterkere kan jeg på det sterkeste anbefale en titt på H/K 670. -Meget strømsterk og god forsterker.

Trenger du radiodel i tillegg? Null problem. Mest for pengene får du utvilsomt i en H/K 3470.

For kompromissløs HiFI er Vincent SV-226 et kremprodukt. En bitteliten smule over ditt budsjett kanskje, men absolutt verdt en måned med knekkebrød for å tjene opp pengene.

Stilrent design er jo også et ankepunkt i tillegg til at dette er et klasseprodukt som vasker gulvet med Nad og Denon produkter i samme prisklasse og høyere ;)

(Nå får jeg sikkert pes fra endel Hi-Fi klubbere)

Ville også sjekka etter tibud på Densen og Arcam.

Lenke til kommentar

Kan i alle fall føye til at akkurat den Sony forsterkeren er meget bra.

Har selv modellen som heter TA-FB920 som er 2 modeller tidligere.

Den modellen imellom ble kåret til årets forsterker i Lyd og Bilde i 2001 eller 2002.

Solid ringkjernetrafo.

Separate utgangstrinn. (2xmono).

Leverer bra med effekt, og lyden er ufortreffelig.

Fordel at den kan ta SACD. (Dvs at forsterkerens signalvei takler opptil 100 kHz).

Jeg angrer i alle fall ikke på at jeg kjøpte min.

En kompis av meg har 940'en og bruker den på noen B&W høyttalere.

Han hadde tdligere en forsterker som han hadde bygd selv.

En sak fra Kristiansands Lydfabrikk. (Byggesett).

Etter det han sier er Sony'en enda bedre enn den han hadde lagd selv.

Endret av snole
Lenke til kommentar
Du kan fint bruke fatterns gamle forsterker.

MEN !!! Skru aldri volumet over 2/3 av fullt nivå.

Har du klåfingra småsøsken e.l. bør du legge inn en eller annen slags sperre så ikke lyden kan skrus helt opp.

Forsterkeren vil da kunne klippe signalet og gi firkantpuls - usj usj.

Pga ovennevnte er det lettere å sprenge høytalere med effektsvak enn -sterk forsterker.

Skaff deg en forsterker du kan sveise med. Jo tyngre jo bedre - stor vekt = store trafoer = mye strøm = mye lyd.

Dette høres veeeldig lyg&bilde/lyd-subjektivist snakk ut.

Forsterkere har forskjellig inngangsfølsomhet, cd-spillere har forskjellig utgangsnivå. Høyttalere har forskjellig følsomhet.

Volum-pottet på en forsterker er vel en variabel dempning av inngangssignalet. Har du cd-spiller med veldig lavt utgangsnivå kan man tenke seg at forsterkeren ikke kan kjøres til klipping, selv ved volumet på max!

Veldig mange spør om den ene eller andre forsterkeren er i stand til å drive det ene eller andre. Dette er i praksis mye lettere å finne ut av ved å plugge tingene inn, skru på moderat volum og høre om d funker. Funker det så funker det... Så kan man evt stille opp volumet til man hører det begynner å klippe...

ang 80W, 120W etc.... husk at dobling av effekt gir 3dB. Knapt hørbart. 10dB høres ut som en dobling for øret vårt. Og det er en 10-dobling av effekten!!! Altså spiller en 100W forsterker dobbelt så høyt som en på 10W hvis alt annet er konstant

Bruk common sense og ikke spill musikk når du hører det skurrer så går alt så bra atte.... :-)

Knut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...