Gå til innhold

oddsen for en mirakuløs gjenoppliving

Anbefalte innlegg

Har kjørt vannkjøling et par år nå, med glitrende resultater, men idag var altså uhellet ute. under montering av to nye (vannkjølte) harddisker, kom jeg i skade for å nøkke litt hardt i cpu-ledningen, slik at den begynnte å piple sakte men sikkert vann ned på hovedkortet.

Det oppdaget selvsagt ikke jeg før jeg så at maskina begynnte å oppføre seg rart, restartet seg, og styra på. jeg skrudde av, spiste middag, og kom tilbake, og da fungerte alt som en drøm *godt tegn*

men etter litt, så begynnte svinmakta igjen å restarte seg, og jeg tok skrujern i hende for å lokalisere feilen. bytta på ram-brikker, banna og svor, før jeg med ett oppdaga vann på cpu-blokka. jeg har selvsagt liggende hovedkort, så det som ikke fikk plass på cpublokka, sildra da ned på HK, og forårsaket muligens den merkelige oppførselen til maskina i forkant. det som rant videre, trikklet og rant nedover til HD-kassen (litt rart kab. dette sjø), men det ser ut som det har gått greitt med hd'ene, ingen fuktighet på kritiske plasser, takk gud for det.

Så, da ble det breaker-breaker, full alarm, halve byen rundt etter en hårføner, og tørke i gang, og nå er det tørt. nå vurderer jeg videre steg for å få maskina på fote igjen. har ikke hatt på strøm 'duh* etter at misæren ble oppdaget, men jeg håper at mitt kjære HK enda er blant oss. stor sentimental verdi, og liten verdi på konto, gjør dette til en potensiell katastrofe.

noen som har opplevd det samme, og har tips og vink for hvordan jeg skal få det opp å gå igjen?

ellers nevnes at systemet gikk på destillert vann (aionisert), og en dæsj kjøleveske for å holde algeveksten nede.

hilfe mir!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter en intens økt med hårføneren ble det liv, men det er langt fra stabilt enda, prøver å kjøre med en minnebrikke alene - men installasjon av XP stopper på ulike steder med enten BSOD, eller rett og slett heng.

Jippi, jeg skal ha ny datamaskin tenker jeg.

Fikk strømregning i dag, for øvrig.

"Når fanden driter, driter han i store lass"

koschlig!

Lenke til kommentar

Jeg hadde også et lignende uhell for et par måneder siden :cry: , men en trøst var at det bare var skjermkortet (utdatert ati 9000PRO som skulle byttes) som gikk duken. enda vannet som var i kjøleblokken KOKTE :wow: (tuller ikke) og det rant en bekk nedover HK og ut av kabbiset og lagde en fin damm under min kosteligste.(har nå et ati 9800PRO :thumbs: )

Lenke til kommentar

iiiisja. Np det der.

Skjedde meg meg også det der en gang. :) greide å rykke ut slangen på cpublokka :scared: .

Det rant nedover hele hovedkortet mitt, på mitt nye Geforce Ti4600 :ermm: videre ned på lyd kortet mitt og deretter nettverkskortet mitt. Mange festlige frames på skjermen da, ja.

tørka systemet med kopperhondduk og fønet det på badet. :) Alt lever og har det vel den dag i dag. :thumbs:

Har hatt maaange slike uhell. Null problem !

Lenke til kommentar

Jepp! fikk strømmen tilbake, men maskina oppfører seg merkelig. Blant annet så nekter alt som ligner på, eller har samme forbokstav som Microsoft å kjøre på maskina. det kommer til "starting windows" på setup'en like etter driverloadinga, eller, når jeg kjører med en annen disk, like etter OS-choosern.

Like etter at DMI'en har sagt sitt, kommer det imidlertid opp en liste over alle enheter og deres IRQ-adresse. denne kan ikke jeg huske å ha vært så lang før, og det er som regel 2 og 2 som har lik adresse, og alt jeg har lært tilsier at da har man seriøs bæsj i vifta.

Men det som også er rart, er at Linux kjører som bare det.

ting som er prøvd:

- nedklokking (safemode)

- alle minnekombinasjoner (har 512+256*2)

- forskjellige disker

- mild vold

- forsøk på å stille IRQ i BIOS, uten veldig mye hell - har epox 8rda- noen som har blodpeil på bios-settings (er vel award bios)

takk for hjelp så langt!

Lenke til kommentar
Brukte du ikke slangeklemmer da?

vel... siden du spør - nei - slangeklemmer er for pyser... :blush:

men nå bruker jeg strips!

Heller litt pyse for å unngå slike uhell! :laugh:

Mitt R9600proFB fikk et bad også, men mitt funker bra enda.

Da var det lekasje fra CPU blokka.

Lenke til kommentar

Heh, minner om den gangen alt vannet i systemet mitt samla seg på hovedkortet mitt mens maskinen var på, det gikk bra, (rart?) og jeg trenge ikke en gang å skru av pcen. Morsomt syn med nederste del av hovedkortet, og katodeinverterene under vann :O

Tips til alle waterchilleiere, ikke vær harhendt mot tanken når lokket er av, det var det jeg gjorde, og da jeg tok tak i tanken, løsna plexien fra bunnen :O

Lenke til kommentar

Da er maskina oppe igjen å kjøre, og her er status:

- RIP Epox 8RDA+

- RIP XP2100

Det viste seg at vannet hadde kommet ned i CPU-socketen, og antageligvis gitt prosessoren en liten kavring, som den ikke helt taklet. I samma rennet, røk antageligvis også hovedkortet. dette vet jeg ikke, vil ikke teste, i og med at en ev ny prosessor vil få samme kavringen, hvis det er en kortslutning der nede.

Men HK og CPU er fullstendige i stand til å kjøre linux. Forstå det den som vil, men "Traktor-OS" er et ord som springer meg i hu. :roll:

Stor takk til gutta på mamoz, for forståelse, medfølelse, og for å gå litt utav veien for at jeg fikk kjøpt en XP2500, uten lås, (produsert uke 39 må vite), testing av utstyr og generellt god service. :yes:

Takk ellers for medfølelse og råd og tips fra forumet!

Den nye prosjækt Woldswærk er da altså

- Epox 8RDA3+

- XP2500 som skal klokkes

- 2 x samsung SP1614N 160gb

- 1024 mb Twinmos PC2700

Og vannkjølinga berga jo bra.

Lenke til kommentar

På tide å kanskje innse at å ha 100 liter vann INNI maskinen ikke er blant de lureste påfunnene som er påtenkt?

Å fortsette nå er jo som å hoppe i fallskjerm, og fallskjermen ikke åpner seg.

Du overlever, og er dum nok til å si "bare vent, når beina heales skal jeg opp og hoppe igjen!!!!"

Lenke til kommentar
På tide å kanskje innse at å ha 100 liter vann INNI maskinen ikke er blant de lureste påfunnene som er påtenkt?

Å fortsette nå er jo som å hoppe i fallskjerm, og fallskjermen ikke åpner seg.

Du overlever, og er dum nok til å si "bare vent, når beina heales skal jeg opp og hoppe igjen!!!!"

Tenk deg litt om, 100liter= 10 dm3, så man må ha en kasse på 1m3 (1 meter hver vei) for å få plass til 100 liter. Så vis man skal ha vannkjølings system med 100 liter, vil det bli ett VELDIG stort kabinett.

Selv bruker jeg under en liter i vannkjølinga mi.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...