Gå til innhold

Formatering i XP - størrelse på tildelingsenhet (NTFS)

Anbefalte innlegg

Jeg har per i dag innstallert Windows XP Home Edition på min maskin. Og har i den forbindelse benyttet NTFS filsystem.

Har planer om å formatere d-partisjonen på min disk, og da dukket det opp noe for meg helt nytt, nemligen valg av størrelse på tildelingsenhet.

5 valg dukker opp:

1. Standard tildelingsstørrelse

2. 512 byte

3. 1024 byte

4. 2048 byte

5. 4096 byte

Og da er mitt spørsmål, hvilken størrelse er mest hensiktsmessig?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konklusjonen blir altså, jo større tildelingsstørrelse, jo raskere disk?

Har akkurat sjekket opp den linken du oppga, og er usikker på hvoran jeg skal tolke den :sad:

4096 byte tilsvarer 4 kb, eller er jeg helt på jordet? Ut i fra tabellen leser jeg da følgende:

Minimumsstørrelse: 2 GB

Maksimumsstørrelse: 4 GB

Hvordan blir det da med min partisjon på 36,3 GB?

Lenke til kommentar

Ehhh.... sorry, den siden var kanskje ikke det aller beste eksemplet.

NTFS har en max partisjonsstørrelse på 2 terrabyte (tror jeg). Minimums-størrelse er kanskje noen hundre megabyte. Størrelsen på en NTFS-cluster er uavhengig av partisjons-størrelsen.

Standard clusterstørrelse på NTFS er 4 KiB (4096 byte). Det er en grei cluster-størrelse (noe over det bør du ikke bruke).

Velger du 0,5 KiB stor cluster-størrelse vil det ikke bli så mye overhead*. Ergo, med mindre cluster-størrelser sløser du ikke bort så mye plass på harddisken.

Ulempen med for små clustre, er at harddisken kan bli tregere.

* Gitt en clusterstørrelse på 4 KiB og en fil på 3 KiB. Da vil filen oppta en hel cluster. Er filen på 5 KiB, vil den ta opp 2 clustre (8 KiB).

Håper det var litt oppklarende?

Lenke til kommentar

Quote:

* Gitt en clusterstørrelse på 4 KiB og en fil på 3 KiB. Da vil filen oppta en hel cluster. Er filen på 5 KiB, vil den ta opp 2 clustre (8 KiB).

Håper det var litt oppklarende?

har det så mykje å sei då? joho! Fleste folk har jo 40-60 gB(ikkje GiB p.g.a forferdelige griske produsenter). Og kor mykje kan dette ta opp med cluser? Vill tru det er ganske lite... :smile: Rett meg, viss feil..Eit spørsmål...korleis gjer man sånn at hardware.no sender mail til meg kvar gong det er oppdatert på ein "thread" eg har laga eller har svart i?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...