8086 Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 (endret) Skal kjøpe meg en del diskplass mot sommeren og tenker endelig og få overført _hele_ musikksamlingen til data (dette er i WAV kvalitet, dvs. ca 500GiB) pluss masse filmer, etc. Regner med at det kommer på litt under 1 TB. Når jeg gjør dette vil jeg helst ha en form for forsikring. Derfor har jeg trålet rundt etter mulige valg når det kommer til backup; cdr,dvd-r, tapestasjon,raid (1 og 5), "dynamiske disker" (i linux),... Hva er mest * økonomisk (nå/på sikt) * best * praktisk Hadde lyst på tapestasjon men de som appellerte mest (praktiske hensyn) ligger jo på en 50-60 lapper (disse som tar 100/200GB bånd). Det /uten/ media. Så kan vi ta 1430 cdr plater, eller 212 dvd plater til backup to ganger i året (dyrt). Jeg har tenkt på raid 5 som en billig sikkerhetsløsning, men jeg har lyst til å muligens utvide diskene seinere, og da er det mer praktisk med "dynamiske" disker. For skal jeg utvide raidet må jeg uansett ta backup på 212 4,7 GB dvd+-r(w) og deretter legge det inn igjen. Jeg vil ikke tenke tanken en gang... Hva synes dere? Jeg har bare gjort meg en masse tanker, men ikke så mye konklusjoner, og enda har jeg ikke skrevet alt. Kom med innspill! EDIT: Se ny post nederst for en alternativ måte å "utvide" RAID 0 og 1. Endret 5. februar 2004 av 8086 Lenke til kommentar
Blib Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Kjøpe den eksterne HDDen som akkurat kom i salg som er på 1TB og koster 9000kr? Lenke til kommentar
StudInc Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 komprimer musikken til 320 kbps mp3-filer, eventuellt ogg vorbis du skal ha meget gode øyrer for å høyre forskjell..... eller? Lenke til kommentar
capy Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 du kunne jo gjort alle WAVene om til et komprimerende format da, som mp3, ogg ++ ellers tenkte jeg også på den eksterne HDboksen som Blib snakker om over. den er bygget opp av flere HDer, og ikke bare en. Lenke til kommentar
arcade Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Kjøpe den eksterne HDDen som akkurat kom i salg som er på 1TB og koster 9000kr? Enig. Den heter forresten Lacie Bigger Disk, og du finner den her: www.lacie.com Dette er egentlig et kabinett med 4x250GB disker satt sammen. Et alternativ som jeg har hatt stor suksess med, er de eksterne diskene til Maxtor. Disse kommer både med Firewire og USB 2.0 tilkobling og har kapasitet opp til 300GB (foreløpig). Disse er både billig og driftsikker. Om du skal satse på tape, ville jeg satset på AIT3 teknologi. De billigste stasjonene koster fra 16 tusen og tapene koster ca. 600,- (tar 100GB native og opptil 260GB komprimert pr. tape). (priser eks. mva.) Arcade Lenke til kommentar
thoering Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 (endret) komprimer musikken til 320 kbps mp3-filer, eventuellt ogg vorbis du skal ha meget gode øyrer for å høyre forskjell..... eller? En person som har liggende en halv terabyte med musikk i wav-format har sannsynligvis allerede gjort opp sin mening om musikk i mp3-format... EDIT: Jeg har ingen gode forslag. Endret 4. februar 2004 av spn Lenke til kommentar
kjetil7 Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 (endret) Å komprimere WAV filene til et lossless format som APE eller FLAC er en start... http://www.monkeysaudio.com (APE) http://flac.sourceforge.net/ Selv foretrekker jeg APE, men FLAC støtter flere platformer (finnes vel en Linux port til APE filer også). Du kan regne med å kunne komprimere filene til ca. 55-65% av den opprinnelige størrelsen, helt uten kvalitetstap. Edit: Et lite spørsmål.. Siden du skal overføre hele musikksamlingen din, vil ikke de originale CD-platene fungere som en backup? Endret 4. februar 2004 av kjetil7 Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Det enkleste må jo være å kjøpe 8 x 250GB disker og ha backup på 4 av de. Blir ihvertfall billigere enn tape stasjoner og dvd brenning, og så tar det "litt" mindre tid å ta backup. Backupdiskene kan jo stå i en annen maskin som du kobler i nett med hovedpc'n din. En pentium 2 / 3 bør jo holde til det. Lenke til kommentar
balleklorin Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Raid 5 er en kjekk gardering mot fysiske HD krasj, men det blir ikke det samme som backup akkurat. Hvis f.eks en partisjon blir ødelagt på grunn av en softwarebug eller virus så hjelper det ikke at den fysiske disken med de allerede korrupte data kan byttes...... Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 kjøp maxtors 300GB onetouch disker...de er billige, driftsikre, og enkle, og raske.. det er vel egentlig idiotisk å komme med et forslag om å konvertere til et annet filformat, når det er snakk om en halv TB. dette vil ta evigheter. kjøp 3/4 300GB O-T disker fra maxtor, det er en BRA anbefalning. Lenke til kommentar
kjetil7 Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 (endret) kjøp maxtors 300GB onetouch disker...de er billige, driftsikre, og enkle, og raske.. det er vel egentlig idiotisk å komme med et forslag om å konvertere til et annet filformat, når det er snakk om en halv TB. dette vil ta evigheter. kjøp 3/4 300GB O-T disker fra maxtor, det er en BRA anbefalning. Synes ikke det er idiotisk fordi disse formatene er svært raske. Å få nesten halvert datamengden uten noen form for kvalitetstap hadde i hvertfall vært interessant for meg. For å ta et konkret eksempel brukte jeg nettopp litt over 1 minutt (1:05) på å komprimere en 504 MB WAV fil. Dette tilsvarer i underkant av 50 minutter med lyd. Dette ble gjort på en XP2400. Edit: formatet var forøvrig APE, high compression. APE fila ble 277 MB. Endret 4. februar 2004 av kjetil7 Lenke til kommentar
OBServer Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Du sier ikke noe om hvorfor du har de som wav, men jeg synes det høres lite optimalt ut. Jeg bruker ikke lossless selv, men du sparer jo en del plass på å komprimere de til lossless uten å tape lydkvalitet. I tillegg får du så vidt meg bekjent bedre støtte for å tagge filene, noe jeg selv ville satt pris på. Dersom du ikke kjenner til lossless fra før kan kanskje disse linkene være til hjelp: Hydrogenaudio wiki: Lossless compression explained Audiocoding.com wiki: Lossless compressed Audio Formats Selvsagt vil dette medføre at du må ta jobben med å komprimere alt sammen, men jeg regner med at det er lite manuelt arbeide og mest et spørsmål om å la pc'en stå på en stund. Lykke til Lenke til kommentar
8086 Skrevet 4. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2004 Raid 5 (...) ikke det samme som backup akkurat. Vet det ikke er backup, men det er kanskje en levelig løsning med (4+1)*250GB i RAID5 = 1TB til jeg får råd til å kjøpe 4 disker til det som blir "ekte" backup-server? Huff, det høres dyrt ut... (LaCie disken har jeg tittet på for lengst for de som nevnte det, men jeg driter ikke penger. Ennå Hvordan er prisen om et år mon tro?) Når det gjelder andre formater for wav-filene er det lenge siden jeg vurderte FLAC (APE/Shorten,etc er nytt for meg), men det spiller for så vidt ingen rolle i det store og hele hva filene er for noe. Innlegget gjelder mest lagring av data generelt, men jeg takker for de seriøse tipsene uansett! Behovene øker med tiden så en eller annen gang ville jeg passert 1TiB uansett... --------------------------------------------------------------- OT:vurderer du et 'lossy' format som MP3 trenger du å bytte diskantene i høyttalerne dine... FLAC anyday. Spill noe Miles Davies på MP3... auch! Uansett selv med en rel. kjapp xp2400+ vil det ta 18 timer å gjøre .5TB wav til FLAC. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Er oppe i en liknende situasjon, min plan er å kjøpe ett eksternt hd-hus, og fortløpene fylle opp billigst mulige ide-disker. Et sidespørsmål, er det noen som vet hvor lenge dataene på en uakksessert HD vil holde? AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Et sidespørsmål, er det noen som vet hvor lenge dataene på en uakksessert HD vil holde? De mister ikke kvalitet som floppydisker og CD'er gjør. De vil holde i praktisk talt "evigheter". (Dvs. 10år+++) Ellers er jeg klart mest for å løse backup-planene med harddisker. CD og DVD er billigere om det er en engangs backup, men kvaliteten taper seg og du risikerer korrupte filer om bare et par tre år. De egner seg ikke til jevnlig backup heller siden det er dyrt med RW og dyrt med nye plater til backup også. Selve backup'en vil ta også evigheter, og det å finne tilbake i platebunken senere vil være et mareritt. Harddisker er rimelige, særlig om du vil ta backup ofte. De er veldig lette å administrere (finne tilbake i) og de er lette å oppgradere inkrementellt (Kjøpe en nye disk å legge til) Raid1 vil jeg ikke anbefale. Det sikrer ikke mot brukerfeil. Hvis du partisjonerer feil partisjon eller noe programvare føkker til FAT eller noe sånnt så har du også ødelagt backup'en. Jeg anbefaler å ta manuell backup når det passer deg. (f.eks en bestemt dag hver uke.) Raid5 er greit å bruke dersom hele raid-5 arrayet er dedikert til backup. Dvs. slik at du ikke mister noe dersom du må rekonstrukere arrayet og må ta backup fra hoved-PC'n på nytt. Hvis du kan leve med separate 250GB-partisjoner så er det anbefalt slik at du slipper å koste på deg en paritetsdisk. Det gjør inkrementell oppgradering mye lettere. (en ny disk nå og da) Jeg vil ikke anbefale å ha alle diskene og backup-diskene i samme PC. Det krever litt for mye plass, kjøling, PSU, kontrollere og kabling. Ha heller de vanlige diskene dine (totalt ~1TB ??) i hovedPC'n og sett opp et gammel PC-vrak (typisk 0,3-1GHz) som backup-server med 100Mbit nett mellom den og hovedPC'n. Sett opp et nett som kan synkronisere dataene f.eks 1 gang i uka. Komprimer dataene dine (gjerne uten kvalitetstap) for å redusere plassbehovet. I det minste test hvor lang tid det tar og om det er praktisk med hensyn på organisering i foldere. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Ser ut som du kan endel om dette simen1, skal backe opp selv, men av brannsikkerhets-hensyn, og har-bare-en data-hensyn, så akl jeg bare legge bort diskene til den grusomme dagen med totalkrasj kommer, har du noe tips til ett program som kan holde styr på hva som er backet up, og ikke på en disk, slik at jeg slipper å backe dobbelt? AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Ser ut som du kan endel om dette simen1, skal backe opp selv, men av brannsikkerhets-hensyn, og har-bare-en data-hensyn, så akl jeg bare legge bort diskene til den grusomme dagen med totalkrasj kommer, har du noe tips til ett program som kan holde styr på hva som er backet up, og ikke på en disk, slik at jeg slipper å backe dobbelt? AtW Nei, desverre. Jeg bruker bare Ghost for å klone 160GB harddisken min i blandt over til den andre 160GB'en. Backup-disken kobler jeg ut og legger bort intill neste gang jeg bruker den. Det tar litt tid hver gang og det finner sikekrt andre metoder som kun oppdaterer de filene som har endret seg. Si i fra hvis du finner noe gratis som er bra til å synkronisere innholdet på to disker. Lenke til kommentar
kjetil7 Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Backupprogrammet som følger med 2000/XP har jeg selv brukt med stort hell. Det støtter til og med "incremental backup" Brukte det i sammenheng med hovedprosjektet mitt. Datamengdene var ikke så store den gangen, men sammen med litt enkel scripting fikk jeg det til å fungere helt utmerket. Kjørte forøvrig Windows 2000 Server den gangen. Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 FLAC gir IDENTISK lyd som WAV med ca 30% lavere filstørrelse. Lenke til kommentar
8086 Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 (endret) TIPS for utvide eksisterende (Linux-Software) RAID. Etter å ha tittet rundt på masse RAID sider og nyhetsgrupper leste jeg litt om noe som heter LogicalVolumeManagement for linux. Essensielt bygger du et stort filsystem av alle diskene dine. Partisjoner kan krympes/økes ved behov, og disker kan lett legges til /fjernes uten å ødelegge data. Disse "diskene" kan være hva som helst fra fysiske disker til nettverksdisker og selvfølgelig...RAID. Har du to disker satt i RAID0 og laget et LVM "lag" oppå kan du f.eks. legge til to nye disker i et nytt RAID0 og utvide volumet. Selvfølgelig er dette en ganske "klumpete" og ikke fullverdig løsning i forhold til 4 disker i RAID0. Du har fremdeles bare 2x hastighet i stedet for 4x, men det ville i hvert fall vært en løsning for meg om jeg skulle utvide et RAID og ikke kunne miste dataene som lå på. Kan også fungere for f.eks. RAID1, og rare komboer++ My ten cents... Adresser: http://tldp.org/HOWTO/LVM-HOWTO http://tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO.html Endret 5. februar 2004 av 8086 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå