Gå til innhold

Beste plassering av sub


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Prøv å sett den i et hjørne!

Noen begrunnelse?

 

Er nysjerrig, så jeg vil sette pris på en liten forklarting. :)

Forenklet forklaring. Bassen reflekteres i veggene og spres dermed i 2 retninger i stedet for 4. Fordi bass har stor bølgelengde vil disse bølgene summeres i et forsterket utslag og du får mere bass i de retningene.

 

Uansett bør du gjøre som JimRamse sier.

Lenke til kommentar
bassen øker vel ca 10db ved jørne plassering

Synes nå det virket noe brutalt mye, ihvertfall når man vet at 6db økning er dobling av lyden. Men det er klart at det hjelper. Har man en liten Sub, eller kanskje er en av de som bare må ha mest TRØKK, så er hjørneplassering bra. Men ikke vent deg så veldig "Hi-Fi" lyd.............. :no:

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
bassen øker vel ca 10db ved jørne plassering

Synes nå det virket noe brutalt mye, ihvertfall når man vet at 6db økning er dobling av lyden. Men det er klart at det hjelper. Har man en liten Sub, eller kanskje er en av de som bare må ha mest TRØKK, så er hjørneplassering bra. Men ikke vent deg så veldig "Hi-Fi" lyd.............. :no:

 

 

 

 

Vel, 3dB var en dobling av lyden når jeg gikk på skolen......

 

 

Må vel gjerne ta med at den subjektive oppfattelsen av dobling av lydstyrke vil ligge på mellom 6 og 10 dB alt etter hvor sterk den opprinnelige lyden var.

Endret av westa
Lenke til kommentar

10db er dobbling av lyden 3db er en merkbar forskjell

det står mye forskjellig men jeg tror rundt 10 db er dobbling

 

det er jo bare å prøve seg fram....

 

skikkelige hifi egenskaper får man neppe av en billigsub alikavell

 

til jazz musikk og sånt vill nok subben spille best hvis du setter den midt på gulvet

men til techno og film er nokk hjørne tingen

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte Creative MegaWorks 2.1 for litt siden, og lurer på hvordan jeg skal plassere sub'en med tanke på best mulig lyd. Akkurat nå står den under pulten og nesten inntil en tynn vegg. Pustehullet er rettet mot meg.

enkelt og greit flytt den rundt til du selv er fornøyd,

 

korsen lyden på en sub blir i ett rom er helt forskjellig fra rom til rom og sub til sub.

 

ta i bruk ørene og prøv deg frem... hvert rom har sin beste plassering...

Lenke til kommentar

hvis du har veldig sterk(og bra) sub så er det ikke anbefalt å stte den i hjørnet siden lyden forplanter seg i veggen og kveler de laveste frekvensene. Men på små og "dårlige" dataanlegg så kan det hjelpe på lydtrykk i alle fall. Er det dennedenne?

du har? da kan du vel bare smake og behage... er du mest ute etter lydtrykk eller bra kvaitet?

 

MVH moi! :p

Lenke til kommentar

Har min z-2200 under skrivebordet men har merket at når eg står ved veggen ikke så langt ifra så blir bassen mye høyere/dypere så eg skal plassere subben i stolen eg sitter på så skal eg bevege meg rundt i rommet for å finne kor det er best lyd så plaserer eg subben der. Har hørt det fra hi-fi folk at det er slik noen gjør det.

 

For se når eg gidder.

 

 

Edit: Forresten subben i stuen plasserte vi i hjørnet da ungene til mine søstre begynte å putte ting inn i bassrefleksen og fypokker det ble bra bass. Måtte faktisk skru ned bassen litt for å få samme styrke som før den var i hjørnet. :thumbs:

Endret av SnowDOG_
Lenke til kommentar

For å finne en plassering med lyd som du liker kan du jo forsøke følgende triks:

1. Plasser subwooferen i lytterposisjonen(der du skal sitte og lytte)

2. Beveg deg så rundt omkring i rommet inntil du finner et punkt hvor lyden er slik du ønsker.

3. Plasser Sub'en ved dette punktet.

4. Lytterposisjonen hvor du først plasserte sub'en bør da ha rimelig lik lyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...