Gå til innhold

Varm Xp2500+ på Coolermaster Aero 7+


NilsJohan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fiksa det. Jeg hadde montert den feil. Den skulle visst snus 180 grader, leste det et annet sted at kjølerne var sånn på socket A at man kunne montere de 180 grader feil vei så jeg prøvde å snu den og det funka. Sto ingen steder hverken i hovedkort manual eller i kjøler manual at den skulle monteres sånn.

 

Prossessorenligger fortsatt på ~50 grader under load, er det noe rom for litt overklokking da? Har PC3200 TwinMos i dual, er det lurt å sette ned multiplier og opp FSB da? Noen tips/råd angående OC av denne?

Lenke til kommentar
Sto ingen steder hverken i hovedkort manual eller i kjøler manual at den skulle monteres sånn.

Det følger ikke med så heftig bruksanvisning med Lego eller med puslespill heller... Et hakk opp på prosessorholderen skal som regel passe inn i et hakk inn på kjøleren :p

 

Du kan trygt prøve å sette FSB opp til 200 eller over og få XP3200+ med det minnet.

Lenke til kommentar

Hmm, snodig, har en Barton 2500+ selv som er klokket opp til 2,2Ghz på 1.65V og den har maks varme på ca 45. Rommet mitt holder da selvfølgelig ca 18C men når det er godt og varmt så går den sjelden over 48C.

 

Kjenner ikke til den kjøleren du bruker , men har du hatt på riktig mengde med kjølepasta (litt mere enn et veldig tynt lag, litt avhengig av hvor planslipt kjøeren din er) så burde du ha noe lavere temperatur.

 

Har du riktig med luftgjennomstrømming gjennom kabinettet? 2 til tre kabinettvifter er et must ved luftkjøling, og det er også lurt å passe på at kablene ikke tetter alt for mye for lufttilførelsen.

 

Du kan jo alltids prøve deg litt frem, eventuelt se hvor høyt du kommer opp på standard volt, prøv med 200fsb x 8 og gå gradvis oppover. stop på 9.5 eller 10 og kjør noen stabilitetstester (prime95, sandra burn in, 3dmark01loops...).

 

Om du ikke ønsker å OC, men ønsker lavere temp så kan du jo sette ned VCore fra 1.65 til 1.60. Min cpu starter på 1.55 Stabilt på 200*8

Lenke til kommentar

Enig i at det var klønete av meg å montere den feil vei, men den siden der klipsen skulle være på måtte jeg skru ut PSUen for å få tilgang til... Var en grunn til at jeg satte klipsen på den ene siden sånn "in the first place".

 

Angående tempen min nå, er enig i at den fortsatt er for høy i og med at vifta bråker som et lite ******.. Men hjelper det så mye med AS i forhold til standard kjølepastaen som fulgte med? Jeg skal ikke drive med så hardcore overklokking, bare litt for å tyne det som er av prossessorkraft ut =)

 

Vil jeg merke noe særlig forskjell i ytelse i spill av å overklokke prossessoren?

 

Er prossessoren "lettere" å overklokke når man setter FSB kjempehøyt i stedet for multiplier? Eller er det bare total prossessor kraft som teller på hvor varm den blir? Jeg regner med at TwinMos RAMen tåler overklokkingen greit, men er ikke 200 FSB veldig høyt? Eller er det å forvente? Er ikke hjemme nå, så jeg kan dessverre ikke teste ennå =/

 

Takk for hjelpen =)

Lenke til kommentar

200 i fsb er ikke høyt så lenge du har riktig hovedkort, har du et som ikke er egnet til overklokking så er det sannsynligvis sånn at du ikke får låst pci og agp og da kan det være ganske risikabelt å overklokke.

 

Har selv et Abit NF7-S kort som er en drøm til å overklokke, det høyeste jeg har fått post i er 2,6Ghz men har sannsynligvis for dårlig strømforsyning til at det skal fungere bra :( .

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å klokke litt nå, men den ville ikke boote da jeg satte den på 8x200, satte den helt ned til 6.5x200 og den ville fortsatt ikke boote. Stilte ikke noe på volten, den var 1.65. Har A7N8X-E, den skal låse AGP og PCI på 66/33. Jeg skjønner fortsatt ikke helt hva det er med meg da, som har så mye høyere temp enn alle andre... Sikkert dårlig kjøling i kabinettet eller noe.

 

Kjører viften på 3600 RPM.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å klokke litt nå, men den ville ikke boote da jeg satte den på 8x200, satte den helt ned til 6.5x200 og den ville fortsatt ikke boote. Stilte ikke noe på volten, den var 1.65

 

Det har ike noe for seg å sette MP for lavt, da vil den ikke boote. Sett den på 171MHzX11 og så setter du den opp 5MHz om gangen, får du stabilitetsproblem setter du heller volten litt opp=0.025V.

Bruk Asusprobe å holde øye med tempen.

Lenke til kommentar

Både Fetter'n min og jeg selv har den Cpu viften (fetter'n min har ALU versjonen da. jeg har kobber). og jeg syns den kjøleren er svært så God!. min Xp2400+ ligger på fra 30-35 C grader Idle og da med rom temp på rundt 20-22 C grader!

 

Kansje du har tatt for lite kjølepasta på? jeg prøve kjøler'n uten kjølepasta da ble jo tempen nesten like høy som det du snakker om. så du har nok slurvet litt med kjølepasta'n kansje? eller du har det vel ikke utrolig varmt på rommet da?

 

Og en ting til. ja viften bråker noe veldig på fullt turtall det vil si ca 3.600 rpm og 37Db. men på laveste turtall (som jeg kjører) er den omtrent LYDLØS! da lager den KUN 23db.

Endret av AMD_XP3000+
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jeg har tatt på for lite kjølepasta, men jeg kan jo alltids prøve å ta på litt mer.. skader vel ikke..

 

Har det ikke unormalt varmt på rommet mitt, men tror kabinettet mitt har ganske dårlig airflow, har AOpen kabinett, innmari trang åpning opp til der 2 av kabinettviftene sitter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...