Gå til innhold

Harddisk-problem?


Anbefalte innlegg

Har akkurat oppgradert pc'en, men ting går ikke helt på skinner.

Slår på maskina, alt ok.

Begynner å laste win2000, kommer til ca 25%, og så får jeg blåskjerm med denne meldingen:

***STOP: (masse tall og bokstaver)

INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE

 

så står det ei regle om at jeg burde sjekke harddisken for virus, sjekke om jumper etc er riktig osv.

 

Ser ut som et harddisk-problem. Må jeg formatere? I såfall: trenger jeg bare å formatere den partisjonen med OS?

 

-S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gef:

Vurderte faktisk en stund om jeg skulle poste her eller i "ny pc"-forumet. Valgte å poste der siden problemet oppsto etter oppgradering. Anyway, fuck it.....

__

 

Takk for mange fornuftige svar. :p

 

En oppdatering:

Prøvde å boote fra win2000 cd'en. Den sto i ca 1min å lastet inn drivere eller noe, og så fikk jeg blåskjerm. :angry:

 

Prøvde så med en vanlig oppstartsdiskett, men det funket heller ikke. Når jeg kommer inn i dos-modus og skriver "format c:" så får jeg til svar "bad command etc" :wow: Aldri opplevd det før... :angry::angry:

 

veldig takknemlig hvis noen vet om noe som jeg kan prøve...

 

-S

Lenke til kommentar

Takk for mange fornuftige svar.... :ermm:

 

Har nå formatert harddisken via en annen maskin uten at det hjalp noe særlig.

Skrudde derfor sammen den gamle maskinen for å se om jeg kunne få den oppe å gå igjen. Samme problem her... når jeg booter fra win2000 cd'en så kommer det blåskjerm etter at den har lastet inn drivere og sånn helt på starten (dvs før man kan velge å installere windows etc).

 

Virker som om det er noe alvorlig galt med harddisken. Det merkelige er at maskinen finner den i biosen uten problemer.

Noen som har vært borti noe lignende?

Trenger virkelig hjelp her...

Lenke til kommentar

Mulig jeg bare er trøtt, men du har ikke tilfeldigvis satt jumperen til "Master w/slave present" uten å ha en slave? Hadde problemer med den settingen for en liten stund siden da slaven døde. Husker ikke helt hvor langt jeg kom i bootprosessen før ting stoppet, men tenkte jeg kunne nevne det...

Lenke til kommentar

Sharagoz: Hadde vert en fordel om du kunne skrevet ned litt om hardwaren din, for vel gjette litt.

Hvor har du kobblet disken din, har du raid kontroller. Kan være du må trykke F6 i setup, står slik: When the text-mode setup prompts you to install a 3-party RAID or SCSI driver, press F6 and specify the txtsetup.oem file on your floppy disk.

Lenke til kommentar

Kjetil: Hvilken hardware jeg har tror jeg ikke er så viktig, siden den har vært den samme de siste to årene. Problemet kom når jeg skulle oppgradere. Prøvde å sette inn den gamle hw'en, men har fortsatt samme problem. Skal sjekke om jumperen står riktig, men tror ikke det er det som er problemet

 

SilverCRX: Hva skal jeg gjøre hvis jeg har bad sectors??

Lenke til kommentar
Kjetil: Hvilken hardware jeg har tror jeg ikke er så viktig, siden den har vært den samme de siste to årene. Problemet kom når jeg skulle oppgradere. Prøvde å sette inn den gamle hw'en, men har fortsatt samme problem. Skal sjekke om jumperen står riktig, men tror ikke det er det som er problemet

 

SilverCRX: Hva skal jeg gjøre hvis jeg har bad sectors??

scandisk.. du kan gjøre det ved dos..

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet selv i helgen når jeg satte sammen en haug med gamle deler for å lage filserver.

 

Fikk blåskjerm under installering av windows. Årsaken fant jeg ved å kjøre memtest86. En av ram-slottene på hovedkortet var defekt, og programmet rapporterte feil på minnet.

 

Hadde også bad-sectors på harddisken (IBM deathstar). Løste dette (midlertidig sikkert) ved å først fomatere hele hardisken. Formateringen stoppet opp ved 60% ferdig. Delte da harddisken opp i 3 partisjoner: 0-59% av disken, 59-61% og 61-100% av disken. Formateringen av første og siste del gikk bra, og den partisjonen med feil slettet jeg bare. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...