Gå til innhold

Minolta Z1 eller Olympus c750?

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen av dere som har erfaringer med ett av disse kamerane??

Spes Minolta?? (har allerede lest en del om c750 i forumet ;) )

Jeg ser at Z1 har oppløsning på 3,2 og c750 på 4..

Vil det egentilg spille noen rolle, så lenge jeg ikke skal produsere plakater...

Evetuelt blir det å forstørre til a4 en sjelden gang i blant..

Takk for tilbakemeldinger :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi er visst mange som liker Olympus 750 her.

Jeg har vurdert begge kameraene du har sett på og liker Olympusen best.

Dette pga. noe bedre optikk med ED-glass (Skal gi mindre kromatisk aberasjon)

Ser bedre ut enn Z1, lettere å ha i en stor lomme, bedre byggekvalitet-skrangler ikke så mye. Dessuten synes jeg Olympus gir bedre bilder rett ut av kameraet.

Z1 skal ha raskere autofokus, kan være greit hvis du skal fotografere ting som skjer fort. Jeg synes Olympus er litt tregt. Jeg har bare prøvd Z1 itt i en butikk så jeg har desverre ingen stor erfaring med dette.

Du får også mer tilpasset utstyr til Olympus. Tele/Vidvinkel, undervannshus etc etc.

Lenke til kommentar

En annen kandidat kan være Panasonic sine kameraer med 12x optisk zoom.

Jeg regner med at det er optisk zoom du er ute etter i og med at du ser på Z1 og Olympus 750.

Panasonic har fått mye skryt i tester, men av en eller annen grunn er de ikke populære i Norge.

De skal visst være skikkelig kjappe, tar bra bilder, innebygd bildestablisator og Leica-objektiv. Også ser de ut som et kamera, det gjør ikke Z1.

Se cyberphoto.se for spesifikasjoner.

Lenke til kommentar

Jeg har C730 og er kjempefornøyd, men hvis jeg skulle kjøpt nå ville jeg antakelig valgt Z1. Det skyldes at jeg ofte bruker kameraet for å ta bilder av ting i fart og bevegelse, og da er C730 litt treig, mens Z1 er lynkjapt til sammenlikning. Speilrefleks har jeg verken råd eller plass til, og jeg vil ha mye zoom, så da er antakelig Z1 det beste alternativet som raskt kamera...

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg fikk også dette tipset av Anderfo. Jeg kjøpte Z1 og er veldig fornøyd! Ikke la deg skremme av 3,2 Mpixler det holder i massevis for de fleste!

Det har gode manuelle instillinger som hvitbalangse og lukketider opptil 16 (30) sekunder. God autofokus 10Xzoom og veldig god blitz!. 640x480 30 bilder i sek video opptak som jeg falt for. Det går også å zoome mens du filmer som mange andre kamera ikke kan (tror ikke kodak kan dette).

SD brikken til kameraet er også billig. Kjøpte en 256Mb brikke for 600Kr. Bruker vanlige oppladbare batterier. Kjøpte oppladbare på biltema (kåret til best i test).

Kan annbefales!

Lenke til kommentar
Jeg fikk også dette tipset av Anderfo. Jeg kjøpte Z1 og er veldig fornøyd! Ikke la deg skremme av 3,2 Mpixler det holder i massevis for de fleste!

flott :) spent på hva du synes om et par måneder, men jeg regner med du blir fornøyd:)

Det går også å zoome mens du filmer som mange andre kamera ikke kan (tror ikke kodak kan dette).

olympus kan heller ikke dette dersom du skal ha lyd. om du slår av lyden kan du zoome. årsaken er naturligvis at zoomen bråker, og at mikrofonen er tett inntil linsa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...