Gå til innhold

Problemer med garanti hos Whitebox!

3dRacer

Anbefalte innlegg

Sente inn maskinen min til Whitebox 1 dag før garantien gikk ut og de fikk maskinen etter at garantien hadde gått ut pga. postens leveringstid. Maskinen var hos dem i 2 uker før jeg fikk vite hva som skulle gjøres. Den hadde defekt batteri og har problemer med Ati radeon 9000 som mange andre har her på forumet.

Men de mente at jeg fikk ingenting på garantiet pga. de hadde fått maskien etter at garantien gikk ut. Måtte desperat ha maskinen på tilbake for noen webprosjekter som jeg jobber med.(har ikke stasjoner) Hadde ikke råd til å krangle med dem der å da men det gikk 7 uke før de fikk sent maskinen tilbake igjen. De hadde maskinen min inne i 3 uker uten å gjøre en dritt med den! Ble lei av hele oppleget og ringte dem for å få adressen deres for å hente maskinen selv men fikk vite at de ikke hadde en besøksadresse!!! Men etter det ble det fart på sakene og nå sitter jeg med maskinen min...

Lurte på hvem som har rett i denne saken?

Er nå lei av hele whitebox og tror ikke at de er noen seriøse folk som står bak. Hver gang jeg har noe å gjøre med disse folka blir det bare kluss!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sente inn maskinen min til Whitebox 1 dag før garantien gikk ut og de fikk maskinen etter at garantien hadde gått ut pga. postens leveringstid. Maskinen var hos dem i 2 uker før jeg fikk vite hva som skulle gjøres. Den hadde defekt batteri og har problemer med Ati radeon 9000 som mange andre har her på forumet.

[ Snipp]

Lurte på hvem som har rett i denne saken?

Er nå lei av hele whitebox og tror ikke at de er noen seriøse folk som står bak. Hver gang jeg har noe å gjøre med disse folka blir det bare kluss!

Dersom du ikke hadde varslet dem om at maskinen skulle returneres, står du nok svært svakt. Det er ikke uvanlig i bransjen at du får et returnummer som skal skrives på pakken. Bare å sende inn maskinen, gir deg ingen særlige rettigheter. Det du jo kan gjøre, med tanke på skjermkortet i hvert fall, er å benytte deg av reklamasjonsretten, da de er forpliktet til å gi deg to års reklamasjonsrett på bærbare PCer. Batterier regnes som forbruksvare, og reklamasjonsretten gjelder derfor ikke på den (er vanligvis ett års garanti på dem, men igjen - hvis du ikke varslet dem før du sendte det inn står du svakt).

Tviler på at din erfaring denne gangen er Whitebox' feil, selv om du kanskje har hatt andre problemer med selskapet. Uansett, så sant maskinen ikke er eldre enn to år (og det skal vel godt gjøres med WB) har du reklamasjonsrett som beskytter deg mot fabrikasjonsfeil, noe feilen med skjermkortet sannsynligvis er.

Lenke til kommentar

OK,

Jeg la en lang liste med hva som var galt med maskinen og merket TYDELIG alt jeg måtte ha maskinen så fort som mulig tilbake. De har 1 års garanti på batteriet og tror ikke at den ble dårligere de dagene maskinen var hos posten. Hadde også lagt alle garanti papirene osv. med maskinen.

Når jeg for første gang bestilte maskinen min hos dem gikk det nesten 1 måne før de sente den. De lovte hver gang jeg ringte dem å sende den med ekspress pakke og når jeg endelig fikk den hadde den bare 512 mb ram.(hadde betalt for 1024 mb) Det gikk nesten 1,5 måne før jeg fikk den andre 512 brikken men når jeg skulle montere den så jeg at det var 2x256 mb brikke i maskinen, også måtte jeg sende dem tilbake til whitebox for å få en 512 brikke till. Det hele endte med at jeg fikk en bil/fly adapter som bestikkelse. Men all den energien og tiden jeg har brukt på whitebox er ikke verdt det. Det er min erfaring.....

Lenke til kommentar

Vist du ikke tok kontakt med de så er det vel litt vanskelig. Men sånn ellers i hverdagslivet er det vel den datoen som pakken er poststemplet med som gjelder. Ved innsending av offesielle dokumenter f.eks skatt/skole/militær dritt...

Men var det etter 1 år eller 2 år du sendte den inn?

Lenke til kommentar

Hadde du avklart noe service avtale med dem, det er vanlig at du tar kontakt med leverandøren før du sender inn garanti saker.

Vanligvis går man ofte ut ifra disse datoene, da man ikke kan holdes skyldig for postens styr.

deres garanti starter jo fra den dagen dem kjører ut kviteringa, ikke fra når du henter pakken.

Lenke til kommentar

Se her er mailen jeg fikk før jeg sente maskinen:

Hei,

Ja du har helt rett mtp utsendinger av maskiner. Vi får alltid altfor mange

bestillinger og det har vært litt kaos med dette i det siste. Vi har nå

gjort steg for å forbedre dette med oppkjøp av helt nye lokaler med et av

verdens mest avanserte ordre/kundeoppfølgings system så vi håper når dette

blir klart at alt skal gå en smule bedre.

Vi har nå nylig fått inn CL1557 maskinene og jobber på spreng med å få disse

ut. Det kan derfor være svært vanskelig å komme gjennom til oss og også har

vi litt forsinket tilbakemeldinger. Vi vil uansett se på maskinen din så

fort den kommer inn og få ordnet batteriet ditt. Da kan vi samtidig

presentere deg en oppgraderingspris til CL1557 om du fortsatt ønsker dette.

Ønsker deg en god helg.

Mvh

Whitebox

Anders

----- Original Message -----

From: "Andreas Budak" <[email protected]>

To: "Whitebox Data Systems" <[email protected]>

Sent: Friday, January 16, 2004 4:38 AM

Subject: Re: Garanti, skjermkort, batteri, oppgradering...

Litt spesiel sak egentlig. På kviteringen er datoen 23.01.03, jeg sente maskinen tilbake 22.01.04.

De skryter at de skal få verdens mest avanserte ordre/kundeoppfølgings system men det ser ikke sånt ut nei....

Lenke til kommentar

3dracer, jeg støtter deg fullt ut i denne saken, for et firma å krangle på om det er en dag over garantitiden eller ei er rett og slett for dårlig mener jeg.(jeg hater forresten prinsipper). Hvis jeg har tolket vedlegget ditt riktig(mailen din altså), så kontaktet du WB 16. januar i anledning problem med maskinen din. Med andre ord har du "bevis" for at feilen oppsto før den 23'nde og dermed før ett år hadde gått. Sånn jeg ser det oppstod altså feilen innen garantitiden og du burde ikke hatt noe mere problem i denne saken. Her mener jeg så absolutt at du har retten på din side og ikke bør gi deg... så sant jeg har skjønt alle detaljene riktig da vel og merke.

Edit, skriveleif igjen..

Endret av BlondGod
Lenke til kommentar

Her er saken helt annerledes med en gang. Du har meldt feilen til Whitebox før garantitiden har gått ut, og de har svart på innmeldingen. Da må de utføre reparasjonen også.

Tips vil da være å melde dem til Forbrukerrådet dersom de fremdeles nekter å reparere maskinen din. Ring dem, få kontakt med en person der du kan formidle "bevis" for din sak til (i ditt tilfelle mail-historie fra kontakten med WB).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg kontaktet dem den 8. januar. Det ble litt skriving fram og tilbake og jeg sente maskinen til dem 22. januar, garantien gikk ut 23. januar. Skal sende en mail til dem, så for vi se hva som skjer.

Mener du har full rett på reperasjon.

Lenke til kommentar

Her i norge er vi så heldige at vi har en glimrende lov om forbrukerkjøp. Denne sier at du i utgangspunktet har 2 års reklamasjonsrett. Om de ikke vil reparer varen din på garantien sier du enkelt nok at du istedenfor ønsker å reklamere på produktet.

Kunde: Hva ingen garanti? Nei, jeg anser denne feilen som en mangel og føler at jeg reklamere.

Selger: Reklamere? Farsken, da må vi vel bare reparere da.

Sånn skal samtalen fortone seg, om ikke må du bare henvise til gjeldene lover for Norge. http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#27 for eksempel denne.

I dette tilfellet er mangeln (dårlig batteri og skjermkort) meldt før det er gått 2 år og derfor må dette utbedres.

Jeg har selv fått skiftet batteri på en laptop etter et år (6 månders garanti) ved å reklamere på det.

Mvh

Simen A. Farstad

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Her i norge er vi så heldige at vi har en glimrende lov om forbrukerkjøp. Denne sier at du i utgangspunktet har 2 års reklamasjonsrett. Om de ikke vil reparer varen din på garantien sier du enkelt nok at du istedenfor ønsker å reklamere på produktet.

Kunde: Hva ingen garanti? Nei, jeg anser denne feilen som en mangel og føler at jeg reklamere.

Sånn skal samtalen fortone seg, om ikke må du bare henvise til gjeldene lover for Norge. http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#27 for eksempel denne.

I dette tilfellet er mangeln (dårlig batteri og skjermkort) meldt før det er gått 2 år og derfor må dette utbedres.

Jeg har selv fått skiftet batteri på en laptop etter et år (6 månders garanti) ved å reklamere på det.

Mvh

Simen A. Farstad

Trodde ikke det gjaldt batterier, men jeg tok visst feil da.

Lenke til kommentar

Mvh

Simen A. Farstad

om jeg ikke tar helt feil, er det stor forskjell på GARANTI og REKLAMASJON.

ved en garantisak er det selger som må bevise at det ikke er en produksjonsfeil/ feil grunnet uvøren bruk, noe som er vanskelig, mens det på en reklamasjonssak er kjøper som må bevise at vesentlig mangel/feil på poduktet foreligger (uten at dette skyldes kjøpers behandling av varen), noe som også kan være meget vanskelig.

rett meg om jeg er helt på jordet, men mener at det enkelt forklart er slik.

denne saken høres ut som en helt kurrant garantisak, men om om garantitiden hadde gått ut før bruker klager, kan selger si: vel, dette skyldes at du har mista pcen på gulvet elns, noe du ikke kan motbevise -> ikke ny vare til kjøper.

som sagt, rett meg om jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Mvh

Simen A. Farstad

Trodde ikke det gjaldt batterier, men jeg tok visst feil da.

Argumentasjonen gikk på at siden compaq solgte andre like batterier med 1 års garanti var nødvendigvis forventet levetid på et batteri <= 1 år. Derfor var det å se på det som en mangel at batteriet varte kortere.

Mvh

Simen

Lenke til kommentar

sånn er det når man kjøper whitebox. din egen feil. men håper at det går bra og at whitbox går konk. syns de er det mest useriøse selskapet som er i landet.

latterlig. skulle tro de bare hadde bestemødre som jobbet der. så fort som det går hos dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
sånn er det når man kjøper whitebox. din egen feil. men håper at det går bra og at whitbox går konk. syns de er det mest useriøse selskapet som er i landet.

latterlig. skulle tro de bare hadde bestemødre som jobbet der. så fort som det går hos dem.

Går Whitebox konk så ryker garantiene til mange her på forumet. Så det der er en ond tanke.

Lenke til kommentar

ja, de tar sin tid og roter en del, men jeg sitter allikevel med en følelse av at mange er ganske fornøyde med wb? når de først har fått maskinen... enig i at de burde bli bedre på å holde det de lover, men kan ikke få alt... og prisenene/maskinene er jo helt knall. men de har et stor forbedringspotensiale ja.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Til dere som lurte på hvordan det gikk med saken, har kontaktet forbrukerrådet men de klarte ikke å løse saken, Whitebox nekter å sende ny batteri pga. de fikk maskinen etter garantitiden gikk ut.

Nå går saken videre til Forbrukertvistutvalget.

Skal holde dere oppdatert...

Utrolig kjipt fra Whitebox :thumbdown:

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Vet ikke hvor mange som er klar over det, men Whitebox er faktisk registrert som enkeltpersonsforetak. Bare sjekk dette opp i brønnøysundregistrene. Det som er morsomt er at eieren er Beli... And...(sensurerer :D ), ei jente på 26 år, som jobber som omsorgsarbeider. Mystisk folkens...?? Jeg har nemlig hørt at Whitebox drives av personer med konkurskarantene, noe jeg føler denne informasjonen kan bekrefte....men men... Fant forresten ut alt dette i forbindelse med min "krig" med Whitebox. For mer info om det, les tråd på side 9(?)...eller følg denne linken; www.stud.ntnu.no/~espeha og klikk på Whitebox. Utveksling av mail mellom pappa og whitebox. Håpløst!

De kan prøve seg med nye lokaler og bedre kundesystem.....men de vet jo ikke hva kundeservice er en gang. Tror det jobber 4 personer der, for jeg føler jeg snakker med samme person hver gang jeg har ringt. Det er Pål i salg, Anders i teknisk, Karianne i kundeservice og Knut(?) i transport. Noen som er enig?

Rock on whitebox! :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...