Athlon Power Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 Driver og skriver en artikkel om mangel på IKT i skolen. Det er læreren min som instisterer på at jeg dsksl bruke det fantastike ordet IKT!!!! Men hva **** betyr denne forkortelsen? BobboZ Lenke til kommentar
Pluto Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 Informasjons- og Kommunikasjons Teknologi Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 google er din beste venn.. ...var det eg hadde tenkt å skrive, men etter å ha prøvd å søke på det sjølv fann eg ut at alle brukar det, men svært få forklarer det. Informasjons- og Kommunikasjons-Teknologi Lenke til kommentar
oathunder Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 IKT og IT er akkurat det samme, eneste grunn til at det offentlige bruker dette navnet er at den norske stat har bestemt at IT-navnet ikke var dekkende nok (de trodde vel at folk ikke forstod at IT også dreier seg om komunikasjon....) dette er jo typisk norsk (ganske forfengelig spør du meg). Stort sett alle andre land i verden forkorter det til IT, og mener at dette er nok dekkende, og at folk nok forstår at IT også dekker komuniksajon. Lenke til kommentar
mokkmokk Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 IT og IKT er ikke det samme. Og staten har nok andre ting å gjøre enn å finne på smarte forkortninger. Eller har de det?.. Uansett: IT = data IKT = data + tele (tenk mobiler og ting som skal kommunisere via nettverk) En enorm forenkling, javel, men bedre enn rein jug... Lenke til kommentar
esk Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Begrepet IT dekket tidligere alt som nå skal ligge i begrepet IKT, har forresten ikke sett at det er stor utbredelse av dette begrepet annet enn på skoler. Synes godt vi kunne beholdt IT Lenke til kommentar
Guinn Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 IKT == Informasjons- og Kommunikasjonstjenester Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Uff, glade jeg ikke må herpe med telefoner&sånn, selv om jeg jobber i IKT-driftsgruppe (nå er vi ikke en avdeling lenger, vi er en 'gruppe') i Hamar kommune. Eneste forskjellen er at vi er i et nytt bygg... Lenke til kommentar
kaofbc Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 EDB IT IKT Same shit, New wrapping................:smile: Lenke til kommentar
Scalpel Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Her i Forsvaret har vi en litt annen forkortelse på IKT. Her står det for Informasjons- og kommunikasjons tjenester. Vi har akkurat skiftet navn fra Forsvarets tele- og datatjeneste til Forsvarets Logistikkorganisasjon/Informasjons- og kommunikasjonstjenester (som er grunn nok til å bare si FLO/IKT). Lenke til kommentar
Pluto Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Kan jo alltids ta med hva dataleksikonet til pcworld.no sier: "IKT: Informasjons- og KommunikasjonsTeknologi. Et begrep som i tillegg til alle former for virksomhet knyttet til behandling, presentasjon og oppbevaring av informasjon (vi tenker da som oftest på bruk av datamaskiner og datateknologi) også dekker teknologi for kommunikasjon og utveksling av informasjon. En utvidelse av begrepet IT -- Informasjonsteknologi. http://www.pcworld.no/dataleksikon/oppslag.cfm?ord=ikt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå