Gå til innhold

Skifte til støysvak vifte i bærbar ?

Psyduck

Anbefalte innlegg

Har en FS - Amilio (ca 1 år gammel)

Blir smågal :scared: av denne viftestøyen som slår seg på i sånn ca 20 sekund-sekvenser.

Det jeg lurer på er om man kan skifte til en mer stillegående vifte, som kan surre hele tiden i stedet for disse høylytte intervallene ?

psyduck

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En vifte er en vifte. Den går rundt.

Har den plass til å gå rundt, og får strøm, så gjør den det.

Er jo veldig dumt om du skaffer en som er så stor at du ikke får satt sammen maskina igjen. Så er det også en stor fordel at vifta ikke slenger rundt inni der.

Ditt størst problem kommer til å være å få tak i en vifte som ikke er for stor, lar seg feste (helst uten å bruke tape og hyssing), og samtidig er stillegående.

Får du tak i en sånn går resten greit.

Lenke til kommentar

Min "løsning" for min Inspiron 8200 er og bruke et viftestyrings program og

la heller viftra gå på halvfart konstant.. Synes litt støy hele tiden er greit, det jeg ikke takler er vifter som slår seg av og på.. hehe men det er kanskje bare meg?

MEN jeg kjenner jo ikke til din maskin så jeg vet ikke om det er noe program som har blitt laget som kan ta kontroll over dine vifter.. Du for søke litt rundt. ;)

Lenke til kommentar

Trenger ikke drite penger for å kjøpe ny pc, bærbare er ganske rimelige nå i forhold til hva de var for noen år siden. Og dersom du selger en brukt, så vil du jo også få en slump med penger for den også .. :yes:

Lenke til kommentar

Trenger ikke drite penger for å kjøpe ny pc, bærbare er ganske rimelige nå i forhold til hva de var for noen år siden. Og dersom du selger en brukt, så vil du jo også få en slump med penger for den også .. :yes:

Lenke til kommentar

Viften som er der er trolig der fordi det skapes MYE varme (fatter'n har samme pc).

Si at du fikk til å sette inn en ny vifte, og denne gikk saktere. Da ville selvfølgelig kjølingen bli dårligere også. Det ville kanskje blitt så varmt at pcen blie ustabil, eller om du var maks uheldig, brenne prosessor, chipsett el.

Det er ikke lurt å fikle inne i bærbare. Å bytte ut vifter er ikke lurt :no:

Overlev støyen, eller selg den og kjøp en ny.

Endret av It's me
Lenke til kommentar

Takker for alle svar

Dette er en maskin som jeg har som "hjemme-pc"-ordning, så det er ikke så lett å bytte.

Men jeg er enig med en legger oppi tråden som mener det er bedre med litt viftestøy hele tiden i motsetning til noe djævelsk høye intervaller. Sitter bare å venter på når den skal starte....

får kjøpe hørselvern :cry:

Lenke til kommentar

Jeg har alltid antatt at det at viften går i intervaller er for å øke batterilevetiden.

Total forbruket burde bli mindre (tror jeg) hvis viften går i intervaller en om den går konstant. Men på en annen side, da burde den jo gå konstant (sakte) når den ikke lever på batteriet...

Lenke til kommentar

Mener jeg har hørt om noen som har skrudd opp laptopper og satt på kjølepasta på kjøleren for å få vifta til å gå saktere og sjeldnere. Merker på min egen FSC 8820 at den bare starter en gang i blant på surfing, word etc, men drar jeg i gang spill blir den støvsuger med en gang.

Med kjølepasta vil den kanskje gå sjeldnere når du ikke spiller på den.

Men med en kraftig P4 under tastaturet og med de små luftehullene og liten plass til kjøler og vifte, tror jeg ikke du klarer å slippe unna viftestøyen. Kanskje noen i overklokking.no vil teste med vannkjøling? Hehe.....

Leoss

Lenke til kommentar
hmm ingen som kan ...... :dontgetit:

ER IKKE DETTE BUMPING" DA ? Er det forskjellsbehandling ute å går her, Moderator SFENNE ? Blir kvalm av slik oppførsel. Husker du hvorfor du stengte min post ? http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=203540

Advarselen min stiger vel til 60% nå tenker jeg :p

Men du bumpa vel to ganger, ble i hvert fall tolka sånn. Synes ikke det er så farlig om folk bumper litt, ikke alle som sitter konstant og leser forum, og da kan jo fort tråder der man har noe å bidra med bli borte nede i lista med tema.

Lenke til kommentar
Si at du fikk til å sette inn en ny vifte, og denne gikk saktere. Da ville selvfølgelig kjølingen bli dårligere også. Det ville kanskje blitt så varmt at pcen blie ustabil, eller om du var maks uheldig, brenne prosessor, chipsett el...

Det at den går saktere betyr ikke nødvendigvis at den flytter mindre luft. Men det er et poeng at den nye viften ikke flytter mindre luft enn den gamle, og det kan være litt vanskelig å finne ut.

Jeg vil nok ikke anbefale å bytte viften(e) i en bærbar. Du risikerer å få problemer med kjølingen, da produsenten som oftest har satt i en vifte som er så god som nødvendig for å sikre tilfredsstillende kjøling...

Lenke til kommentar
Mener jeg har hørt om noen som har skrudd opp laptopper og satt på kjølepasta på kjøleren for å få vifta til å gå saktere og sjeldnere. Merker på min egen FSC 8820 at den bare starter en gang i blant på surfing, word etc, men drar jeg i gang spill blir den støvsuger med en gang.

Med kjølepasta vil den kanskje gå sjeldnere når du ikke spiller på den.

Men med en kraftig P4 under tastaturet og med de små luftehullene og liten plass til kjøler og vifte, tror jeg ikke du klarer å slippe unna viftestøyen. Kanskje noen i overklokking.no vil teste med vannkjøling? Hehe.....

Leoss

Har nå byttet ut det som var mellom kjøleren og prosessoren (samme dritten som på boxed-kjølerne til Intel) med Arctic Silver 5. Temp'en sank med nesten 20 grader...

Erfaringsmessig er boxed-pad`en til Intel av god kvalitet, men det var definitivt ikke noen merkevare jeg nettopp fant mellom kjøler og core på znot`en nettopp...folie med grå voks eller noe mellom. Hadde bare AS3 for hånden, men skitt la gå...startet opp og lurte på om jeg hadde ødelagt vifta, det gikk nesten 6 minutter før den startet første gang...

Tidligere startet vifta i 1 minutt, så var den av like lenge osv ved vanlig surf/tekst, altså tilnærmet idle. Nå er den av i 1 min 20 sek, og går bare i 20-25 sekunder av gangen... altså "instant payoff" i form av mindre støy!

Temperatursensor er det desverre ikke på denne, så jeg kan ikke vise til målinger på dette området.

Tenker jeg skaffer meg en gammal P4 1.6 nå, så kan vel vifta kanskje delpensjonere seg. Giddet ikke skru opp så jeg kom til jumperene, så det ble ikke underklokking/volting denne gangen...

EDIT: Etter litt mer tidtaking, ser det ut til at innkoblingstida på vifta ligger konstant på 25 sek, mens det er stille i nesten 4 minutter hver gang når maskina ikke brukes...dette eksempelet, og yummy sitt også, tyder på at det er betydelig potensiale å hente ut fra kjølesystemet på bærbare bare ved å bruke skikkelig goop. Og dermed er det vel takhøyde for litt overklokking vel? Når ser vi første artikkelen på overklokking.no?

Fra: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=168659&hl=

Konklusjon: Goop gjør susen på bærbare!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...