DevN Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Ved oppstart av programmet starter den på "musikk-tabben", har to andre tabber også. Hver av disse tabbene skal hente informasjon fra hver sin "table" i en Access database... Nå er jeg helt nybegynner i VB, så aner ikke noe om hvordan dette gjøres. Har Visual Studio .Net, kanskje det kan hjelpe? Gi meg i så fall en liten men detaljfull guide. Informasjon: Databasen skal ligge i samme mappe som programmet. Databasen heter "database.mdb". En knapp skal også åpne en rute hvor man fyller ut informasjon, som sendes og lagres i databasen. Hvordan? Blir det vanskelig? Jeg ønsker selvfølgelig å lære litt av det også. Har alltids MSN -> [email protected] og E-POST -> [email protected] Hvis dere synes det er lettere. Merk. Har for tiden ingen bøker. Lenke til kommentar
danfredr Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 jeg vil også vite hvordan man gjør dette. i visualbasic6 og vb-dos Lenke til kommentar
svamp Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Jeg vet ikke om jeg forstår deg rett, og jeg er heller ingen vb-guru akkurat, men jeg kan prøve.. Kan hjelpe deg med noe i alle fall: NB. Dette er sånn jeg gjør det i VB6, har aldri prøvd vb.net så jeg vet ikke om det er forskjellig.. Du må først ha en datakontroll ("data"). I properties for datakontrollen setter du Connect til verdien Access. Hvis databasen din ligger i samme mappe som vb-programmet tror jeg du skal skrive \database.mdb i feltet DataBaseName. Du kan jo browse også. I feltet RecordSource velger du den tabellen i databasen din denne datakontrollen skal koble til. (du trenger 1 datakontroll for hver tabell) For at programmet skal vise informasjon fra databasen: Hvis du har et felt i en tabell som heter "medlemsnummer", og du vil vise medlemsnr-et, så lager du en textbox, og i properties setter du: DataSource til datakontrollen din, og DataField til feltet medlemsnr som du ville vise. Tilsvarende lager du flere textboxer og kobler dem til andre felt. Jeg kan eventuelt skrive noen koder for å bla, slette lagre osv også Lenke til kommentar
DevN Skrevet 4. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2004 Skal prøve det etter jeg har fiksa en knapp. Skal liksom ha (meny) 'Hjelp - Om' til å åpne "frmAbout". Men får ikke til i VB.Net, noen som vet? Private Sub MenuItem4_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MenuItem4.Click End Sub Send koden i retur med riktig verdi for å åpne frmAbout. Lenke til kommentar
DevN Skrevet 4. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2004 Skal prøve det etter jeg har fiksa en knapp. Skal liksom ha (meny) 'Hjelp - Om' til å åpne "frmAbout". Men får ikke til i VB.Net, noen som vet? Private Sub MenuItem4_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MenuItem4.Click End Sub Send koden i retur med riktig verdi for å åpne frmAbout. Quote meg selv. Uansett, problemet løst, gikk bare tilbake til VB6 og mekka det. Sitter fortsatt å jobber med databasen. :/ Var ikke sånn at den ville virke med en gang, akkurat... Lenke til kommentar
DevN Skrevet 4. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2004 Sier bare CRAP! Plages så jæv** mye med uflaks. Så noen løsning? Har prøvd både som JET og OCDB (eller hva f*** det het), med den OCDB-greia fikk jeg noen andre feiler. Løsning til en stakkars ulykkesgutt? Er bare en ting som hjelper i slike tilfeller.... nemlig SYTE. Lenke til kommentar
svamp Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Hvis du har laga databasen din i Access må du sette Connect til verdien Access. Ellers vet jeg at VB6 ikke skjønner access 2000 eller nyere format, da må du laste ned service pack 5 for VB6, eller konvertere databasen din til access 97 format. Lenke til kommentar
DevN Skrevet 4. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2004 Hvis du har laga databasen din i Access må du sette Connect til verdien Access. Ellers vet jeg at VB6 ikke skjønner access 2000 eller nyere format, da må du laste ned service pack 5 for VB6, eller konvertere databasen din til access 97 format. Aha, derfor... Greit, skal gjøre det om en stund, så får vi teste da. Lenke til kommentar
DevN Skrevet 4. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2004 (endret) Ja, så glemte jeg selvfølgelig det. Hvordan konverterer jeg til Access 97? Trenger jeg Access 97 eller holder det med 2000? Så litt på "Export", men var bare et "Access"-valg der, sto ikke noe om hvilken det var. EDIT Nå fant jeg det ut, alt som trengs er å tro på at man har over 10 i IQ. Endret 4. februar 2004 av zalo Lenke til kommentar
DevN Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 Så trenger jeg altså hjelp til å få en knapp til å lagre det i databasen. Har plassert alle feltene på "data feltet", og satt alle til "Add new", elns. Så er liksom kun knappen "Save" jeg trenger å stille inn nå tror jeg. Lenke til kommentar
svamp Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. -Datakontrollen vi har nevnt trenger du ikke i brukergrensesnittet. Bare sett visible=false på den ( i properties). Feltene, er det tekstboksene du mener da? Hva er det du har satt til addnew? "data feltet", er det datakontrollen? Du trenger ikke å ha tekstboksene i datakontrollen. Lenke til kommentar
DevN Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 Skrev litt feil... Visible=False har jeg hatt lenge. Jeg har satt "data-feltet" til "Add New", og lagt TEKSTboksene inni. Altså verdier og sånt vises når man åpner programmet, der ligger det et "data-felt", men ikke noe inni... Må jeg legge inn sånne tekst-ruter inni som leser informasjonen? Uansett, man velger "File" - "Add" og får opp et nytt vindu med masse "fyll-ut-felter". Disse skal da legge til i databasen når jeg velger "Lagre" på det nye vinduet. Nå ligger alle "fyll-ut-feltene" i et "data-felt" som kobler mot akkurat samme sted som det på main-vindu... Ehh, ble litt komplisert det der. Main-vindu = Vinduet som kommer opp når programmet startes. Blabla. Bare forklar hvordan oppsettet skal være på "Add-vinduet". Lenke til kommentar
svamp Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 (endret) Må innrømme at jeg ikke skjønner hvordan du har satt datafeltet til addnew. Datakontrollen - i både main og add vinduer - setter du til visible=false, og lager de så små du greier, så er de ikke i veien. Er litt vanskelig å forklare når jeg ikke ser prosjektet i vb, men: I koden for Save-knappen i Add-vindu skriver du datakontroll.recordset.update form.hide/close/end eller hva det nå er som får formen til å lukke seg datakontroll erstatter du med navnet på din datakontroll. Feltene du har i main-vindu kan du evt. sette til enabled=false hvis de bare er til å vise data. Kode for å bla mellom poster: knapp_click osv datakontroll.recordset.movenext end sub Dette var koden for å gå til neste post. Du får sikkert til forrige, første osv selv. Endret 5. februar 2004 av svamp Lenke til kommentar
svamp Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Hvordan har det gått med databasen? Gikk det, eller har du gitt opp? Lenke til kommentar
DevN Skrevet 9. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2004 Gitt opp og gitt opp... Sourcene ligger på maskinen tror jeg. Har vært borte i helga, så har ikke fått jobbet noe med det. Men har forøvrig jobbet litt med et annet prosjekt. Bare se etter en annen tråd i "Visual Basic/Qbasic" av meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå