Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Webhotell uten bindingstid?

Anbefalte innlegg

Jeg leter for tiden etter et bra webhotell tilbud til rundt 30-50 kr/mnd. Har funnet mye bra gjennom qxl, men når man undersøker nærmere har de alle 12 mnd bindingstid! :mad:

Er det noen som vet om et sted dette ikke er et krav? For det er vel sånn at så lenge man har ingått en avtale for 12 mnd kan man ikke flytte domene-navnet til en annen leverandør/server?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo flytte det fritt, men må fortsette å betale for perioden.

Grunnen til dette er at det ofte er beregnet en startpris samt en måneds pris hos webhotellet, og for å gjøre det enkelt for deg så har de fordelt denne prisen over 12 måneder slik at du skal slippe en større oppstart pris. Bindingstid er derfor i slike tilfeller en løsning som er laget for å gi deg webhotell fra under hundrelappen pr måned.

PS: Jeg jobber ikke i et webhotell, men har kjennskap til dette og har tidligere jobbet med det

Lenke til kommentar

OK, takk skal du ha.

Så selv om jeg registrerer et domene hos fex get-one.net så kan jeg etter noen måneder flytte det samme domenenavnet til en annen leverandør fex servetheworld.com?

Taper jo litt på det, men det kan være vanskelig å se for en nybegynner hvilke funksjonaliteter man trenger og hvilke som inngår i avtalen.

Jeg ser at de fleste ikke tilbyr muligheten til å ha streaming på hjemmesider. Dette kommer vel kanskje om noen måneder. Men man kan vel allikevel bruke flash-animajsoner på sidene sine?

Enda et spørsmål når jeg først er i gang: Har det noenting å si for meg som bruker om sidene mine ligger på en server som kjører UNIX eller Windows?

Alle svar og tips mottas med takk.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke svare altfor bastant på det med flash, for det kan jeg ikke. Men jeg vil tro at om flash-filen bare lastes ned fra serveren, for så å vises i nettleseren, så skal ikke serveren ha noe å si. Det kan selvsagt tenkes at noen typer filer krever støtte i serveren. Noen andre som vet?

Om serveren ligger på Windows eller Unix/Linux kan få betydning for hvilke teknologier du kan ta i bruk. Windows er typisk ASP-land, Linux er typisk PHP-land. Men det er ikke nødvendigvis slik. På denne maskinen jeg sitter på nå kjører jeg Apache, MySQL og PHP på Windows XP.

Mitt tips: Se på hvilke teknologier de tilbyr. Om du kan, eller planlegger å lære deg, PHP, og dette ikke er støttet på Windows-serveren, så velg den andre.

MVH Audun

Lenke til kommentar

Generelt hold deg UNNA Windows på hosting. Alt blir så mye bedre og enklere med Linux/Unix, og for ikke å si stabilt!

Mitt tips!

Vil forøvrig anbefale deg å registrere domene hos domeneshop og så bestille webplass hos noen andre. Da er du fri til selv å flytte rundt på domenet så mye du orker. Hvis du registrere med din host så må du gjennom en flytte prosess som ofte tar et par dager ekstra og kan bli litt rotete hvis hosten din er uvillig.

Til hosting har jeg i lang tid anbefalt xmac.no. Servetheworld.no er jo også en brukbar løsning :)

Eller hvis du skal virkelig få det billig så går du til utlandet (les USA). Hold deg unna b-one, web10 etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...