Gå til innhold

Takk for gode råd og tips, forumites!

Anbefalte innlegg

Jeg har, som noen vet, vært litt uheldig i det siste. Skulle gjenoppbygge PC'en min, og kjøpte først et brukt hovedkort jeg kortsluttet helt på egen hånd. Så fikk jeg tips om et ABIT IS7 kort som Komplett solgte som demovare, og sendte i vei en bestilling sporenstreks.

Jeg hentet kortet i dag, og det ser ut som absolutt alt var med i pakken, og chipset viften hadde ikke antydning av skitt på seg, så det så helt ubrukt ut.

Etter alle tipsene om Isopropanol, skaffet jeg en flaske kondensfjerner, og hadde q-tips for hånden. Jeg var småredd da jeg skulle fjerne den store MIST Frostbite kjøleren fra P4 2.8 PC800 CPU'en som fremdeles satt i hovedkortet som var grilla, men den kom av tvert uten antydning til problem. Så helte jeg litt kondensfjerner i et sånn syltetøyglass lokk i metall og dyppet en q-tips i stoffet og begynte å gnu.. Det tok ikke lange tiden før både Frostbite kjølerens underside og CPU dien var skinnende rene, knalltøft!

Så oppdaget jeg at jeg hadde rotet bort tuben med Artic 3.. så jeg brukte pastaen (eller er det termisk lim?) som fulgte med boxed kjøleren, som en imiderltidig løsning.

Så smatt alt på plass sammen med 1Gb dual channel DDR RAM, og jeg bootet.. inn i BIOS og sjekke litt, reboot, død. Reboot, død. Ingen panikk ennå, men litt frustrasjon. Sjekket manualen (som man alltid gjør ETTER at noe går galt), og lette meg vei gjennom villnisset av kabler inni kabinettet, og resatte CMOS, så reboot. Hm, HD var slave 2.. sjekket bak og pirket ut den klossen som satte på pinnene så den skulle bli master som default, reboot igjen.

Alt i skjønneste orden!! Nå har jeg en styggrask PC og gleder meg stor til å begynne med musikken igjen og å spille Star Wars Galaxies !!

Det neste på ønskelisten nå er en oppgradering fra Geforce 4 Ti4200 til Radeon 9800 Pro eller FX 5900 .. snart.. snaart..

:green:

Takk igjen for alle gode tips, det er så bra å lese diverse tråder og finne ut ting man ikke visste fra før, sparer en masse trøbbel.

PC'en min er veldig stillegående nå, PSU og CPU viftene går på minimum, og nå overdøver chipset vifta dem.. så DET blir neste skritt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...