geralf Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 (endret) Hei! Jeg har problemer med å få start på mitt hovedkort (ABIT NF7). CPU, Ram og andre tilkoblinger mener jeg er korrekte. Jeg har prøvd med Corsair XMS og Apacer 3200. Når maskinen settes på så kommer en litt lengre lydsignal enn 'vanlig', (ca ett sekund, så stilt i ett par sekund og så lydsignal i ca ett sekund igjen. Slik fortsetter det til maskinen slås av. Skjermen er svart hele tiden. Har prøvd clearing CMOS'en men uten noe mer suksesas av den grunn. Har noen tips til meg hva som kan være galt, eller om det er noe jeg kan gjøre for å finne feilen? På forhånd takk GeirA Endret 3. februar 2004 av geralf Lenke til kommentar
rlz Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Har du bygd PC'en nå, eller ville den plutselig ikke starte? Lenke til kommentar
diss Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Når jeg hadde et lignende problem, så viste det seg at cpu'en min var gåen. Jeg har samme hk, og når jeg byttet cpu, så funket alt som det skulle. Kryss sjekk cpu'en din for å være sikker på at det ikke er den. Lenke til kommentar
geralf Skrevet 3. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2004 Takker for svarene. Dette er en ny PC som ikke har vært i drift før. Jeg skal prøve å bytte prosessor, og se hvordan det går. mvh GeirA Lenke til kommentar
RolloThomasi Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 (endret) Hvis det pipet er litt lengre enn vanlig, og fortsetter i all evighet til du manuelt skrur av maskina, skal dette være at den ikke finner noe RAM. Prøv å dytt RAM'en ordentlig nedi sporet. (Den er ikke på plass før de hvite "låsene" står like langt inn som de gjør når du ikke har noe RAM i sporet.) Evt. ta de ut og sjekk at det det ikke mangler noen pinner i DIMM-sokkelen eller på selve RAM'en. edit: Hvis RAM'en din står helt nedi sporet, og du ikke finner noen fysiske eksterne feil, kan det jo også være at den er bad. Men nå ser jeg at du har prøvd med flere minnebrikker. Har du brukt alle i samme spor, eller har du prøvd å rotere på de? Jeg setter nå en knapp på at du ikke har hatt de helt nede i sporet. Sjansen for at en RAM-sokkel er ødelagt fra fabrikk, er vel liten. Da må man nok gjøre som meg og klare det selv. (Litt uforskyldt, men allikevel.) Hvis du da har hatt RAM'en ordentlig på plass, og det ikke er noe galt med DIMM-soklene, kan det nok være hovedkortet som er litt krølla. Kilde til beepcodes. Anbefaler alle å ha denne i Bookmarks. Det enkleste ville vært om du hadde hatt mulighet til å prøve komponenter på en annen maskin. Endret 3. februar 2004 av RolloThomasi Lenke til kommentar
geralf Skrevet 3. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2004 Takk for svaret RolloTomasi! Har nå byttet prosessor, men har samme resultat. Jeg skal prøve de kanskje tvilsomme komponentene på en annen maskin. Jeg er 99% sikker på at RAN'en er skikkelig satt i, men en vet jo aldri. Kommer tilbake med resultatet av swappen... Takk så langt mvh GeirA Lenke til kommentar
geralf Skrevet 4. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2004 Ja nå har jeg fått bekreftet at både RAM og CPU er OK. Prøvde disse på et EPOX EP8RDA3G hovedkort, og det funka bra. Da er det nok temmelig sikkert hovedkortet da? Hvor godt fungerer garantien i slike tilfeller? Noen erfaringer? mvh GeirA Lenke til kommentar
jivac Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Går utifra at etter du har resetta CMOS at du gikk inn i BIOS oppsettet og stilte inn det korrekt igjen......??? Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Jeg har samme hovedkort som deg, men v. 1.0. - Har du satt i både 20-pins pluggen og 4-pins pluggen fra PSU? - Kobl bare på CPU, CPU kjøler, en minnebrikke, skjermkort , PSU og tastatur. - I tillegg så må power-on knappen fra kabinettet tilkobles. - Alt annet lar du være frakoblet, men det kan selvsagt stå montert i kabinettet. - Påse at skjermkortet og minnebrikken er godt montert. På noen skjermkort trenger man en egen strømkabel. Du har ikke sagt noe om hva slags komponenter du "forer" hovedkortet med: CPU? Skjermkort? Det kan jo være noe galt med grafikkortet. Lenke til kommentar
da Gauss Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Det er jo en kjent(?) sak at Abit-kortet har hatt problemer med høyhastighets-brikker. Løsningen på dette er å skaffe en tregere brikke, gjerne pc2700, slik at du kan komme deg inn i bios. Der endrer du settingene for minne til manuell, og setter hastighet lavt og latency ganske høyt. Så kan du bytte brikker igjen, og det skal funke. Lykke til Lenke til kommentar
geralf Skrevet 4. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2004 Takker alle for bidragene til dette emnet. For å nøste opp noen spørsmål, så er alle tips og triks blitt prøvd, bortsett fra å sette i en 'tregere ram', da jeg ikke har tilgjengelig lavere enn ddr3200. Jeg har ikke sagt noe om prosessor eller skjermkort, da samme feil oppstår med ulike skjermkort/CPU'er. CPU'en er en XP2500+ Barton, og skjermkortet et i ATI 9x00 serien (er ikke sikker på hvilket- betyr egentlig lite). Er egentlig kommet fram til at det er en overveiende sannsynlighet at feilen er på hovedkortet. Skal imidlertid se om det lar seg gjøre å teste det med en tregere RAM-brikke. Hvis det blir suksess med det skal jeg poste tilbake. Takk for alle bidragene. mvh GeirA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå