Gå til innhold

Tips til hovedkort og ram

Fjelldal83

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å oppgradere pc'en min og da har jeg bestemt meg på forhånd at jeg skal gå for en AMD 64 3200+ prosessor. Men er veldig usikker på hvilket hovedkort og hvilken ram. Selve prosessoren blir ikke mer enn 2595 kr og hadde tenkt alt tilsammen ikke skulle bli mer enn 6000 kroner.

-Christoffer-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler deg først og fremst å lese denne testen DigitLife`s K8T800 MoBo Roundup legg spesielt legge merke til deler av konklusjonen:

First of all I should say that it actually makes no sense to compare boards based on the chipsets for AMD64 a traditional way. There can be some slight difference between different chipsets in some critical modes, but boards based on the same chipset do look like twins.

Dette er en test av kun K8T800 basserte kort, men TomsHardware har allerede konkludert med at K8T800 er det mest modne chipsettet for A64 inntil nvidida får fart på sitt nforce3, slik at jeg foreslår at du kikker etter en via K8T800 bassert kort (lettest å få tak i også)

Legg også merke til følgende:

Secondly, as performance isn't a determining factor anymore, there are some other vital factors that influence the demand: features, accessories, oveclockability, stability etc. and certainly price! The companies have different approaches to conquering the market: most of them offer only one or two expensive models (according to positioning of the Athlon 64), others deliver performance of this CPU at a relatively low price without offering extra bonuses. Do read descriptions of the boards as they can bring you much more information than the diagrams.

Altså, trenger du ikke veldig mye ekstra kan du spare mange penger på å gå for et av kortene som har det du trenger og ikke mere.

MSi kort til under 1000-lappen er jo en god idè i så måte. Da kan du også bruke pengene på en god kjøler og bra minne med passende latency.

Anbefaler pc3200LL 2x512mb til rundt 2700,- eller pc3200LL 2x256mb til rundt 1400,-. Bruk selvfølgelig prisguiden til å finne billigste plass.

Du har da:

cpu til 2500,-

hk til 1000,-

minne til 1400,-

...og er dermed godt under 6k. evt kan du gå for 1Gb minne og akkurat overstige 6k.

DrE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...