DiJayQ Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 Hvordan starter jeg i DOS med Windows XP? Ikke MS-DOS som du kan kjøre fra Windows, men helt ut i DOS, hvis du kjønner hva jeg mener. I Windows 98 så kan du velge om du vil ha normal oppstart eller sikkerhetsmodus eller DOS.. den er den DOS'en der jeg vil starte i. Går det ann i Windows XP? Lenke til kommentar
BBC Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 Quote: On 2002-03-14 20:34, DiJayQ skrev:Hvordan starter jeg i DOS med Windows XP?Ikke MS-DOS som du kan kjøre fra Windows, men helt ut i DOS, hvis du kjønner hva jeg mener. Tror du blander "begrepene" litt. Tror "MS-DOS" er det du vil ha. Det du kjører under XP er command prompt/dos ledetekst. Hvis du vil ha ekte MS-DOS må du innstallere det på en egen partisjon. Quote: I Windows 98 så kan du velge om du vil ha normal oppstart eller sikkerhetsmodus eller DOS.. den er den DOS'en der jeg vil starte i.Går det ann i Windows XP? Det enkleste er vel bare å boote med en diskett (finner det på http://www.bootdisk.com) hva skal du egentlig med "ekte" dos? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Det går ikke an å restarte til MS-DOS ellernoe slikt, men du kan jo lage en MS-DOS bootdisk i XP. hiv inn en diskett og klikk format-> create ms-dos boot disk. Du kan ikke bruke CD-ROM i dos med den disketten. Ellers så finner du jo bootdisks på internett. Det smarteste er å lage boot-CD - da sparer du masse tid. (diskett=treg vet du) Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Antar at du vil ut i dos'n for å formater - en ting du MÅ huske på hvis du kjører XP. Har du partisjonert C: din til NTFS format da du la inn Xp, må du huske at disker med NTFS filsystem ikke vises (les kan ikke aksesseres) hvis du booter opp med en vanlig (a la win98, ms-dos, etc) boot-disk. Ja, du vil kunne boote og få command-promt'n hvis det er bare det du skal. Jeg var skikkelig tosk og tenkte ikke på dette da jeg skulle formatere C: til en kompis. Det som jeg da trodde var C: viste seg å være D: (D: ble flyttet ned til C: pga D: var Fat32) med det resultat at etter C:> Format C: var utført så restartet jeg maskinen og hva skjer? Jo, xp starter som vanlig..og d er D: som er formatert.. veldig surt - og veldig min egen feil.. mvh karl kristian Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 MS-DOS er nå så avlegs at Microsoft bestemte seg for å lage Win XP uten MS-DOS. Tidligere Windows versjoner kjørte på en måte under DOS, og da ble disse programmene ustabile. Microsoft bestemte seg for å lage Win XP med helt ny kode, og for å få det mest mulig stabilt, utelot de MS-DOS. Derfor finnes ikke ren MS-DOS i Win XP. Den ledeteksten du finner er kun en emulering. Men som sagt tidligere her, kan du installere MS-DOS på en egen partisjon, men pass på så du ikke overskriver oppstartssektoren. Vet ikke så mye om det, men installer den på en egen fysisk harddisk for å være helt sikker. Jeg vet f.eks at hvis du vil ha dualboot med Win98 og WinXP MÅ Win98 installeres først, deretter WinXP. Kanskje det samme med MS-DOS? Sikkert noen som vet mer om dette ennn meg. Lenke til kommentar
Papirpose Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Quote: Det som jeg da trodde var C: viste seg å være D: (D: ble flyttet ned til C: pga D: var Fat32) med det resultat at etter C:> Format C: var utført så restartet jeg maskinen og hva skjer? Jo, xp starter som vanlig..og d er D: som er formatert Har brent meg på samme tingen. Formaterte mp3-partisjonen min :sad: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå