Gå til innhold

Hvordan overklokker jeg?

Anders81

Anbefalte innlegg

Har en Athlon XP+ 2200 (ja, den som blir så fort varm ;) ). Ifølge futuremark er "Internal Clock"'en på 933Mhz, noe som virker ganske patetisk, står også at "internal clock maximum" er på 1,5ghz.

Spørsmålet mitt er hvordan kan jeg få denne stakkarslige prosessoren over 933mhz? Helst uten å hardmodde det, jeg vil ikke risikere det.. (Den blyant metoden hadde vært grei, men siden amd kuttet L1 bridgene med laser tør jeg ikke begynne å fylle igjen etc.)

Har aldri overklokket noe, og i alle guidene jeg finner står det bare om hardmodding, ingenting om hvordan man faktisk endrer klokkefrekvensen (og hva som er forsvarlig klokkefrekvens), eller om dette er mulig uten hardmodding.

En annen ting, hva er det forsvarlig å overklokke et Geforce4 Ti 4800 kort til? "Defaulten" er 300mhz engine clock og 650 mhz memory clock, bruker et program kalt "powerstrip".

Håper noen kan svare meg! :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er for moro skyld, kan du klokke. Men ut fra det som står om XP2200, er dette en råtten overklokker.

Har en slik selv, men etter å ha lest hva folk får uten hardmodding(noen få skarve mhz), har jeg kjøpt meg en XP2500 i stedet.

Lenke til kommentar

Overklokke? Du har ju underklokket din CPU så det holder. Prosessoren skal gå på 1.8GHz, ikke 933MHz.

Det er sikkert Front Side Bus-en som står feil. Den skal stå på 133MHz. Dette setter du opp i bios. Si ifra hvordan det går da. Multiplieren er sikkert låst, men den skal være 13.5 (133MHz * 13.5 = 1800MHz).

XP2200 blir da ikke så varm, jeg har en selv. Det er verre med XP2100 Palmino (har en av den også).

Lenke til kommentar

Jeg hadde også XP2200 (standard mhz = 1800 og noe)

Max jeg klarte var 2ghz ( 10*200 med nForce2Ultra 400)

Tror jeg brukte 1,85v .Lå litt i underkant av 50 C idle

med thermaltake volcano vifte.

Ja den gikk faktisk med fsb=200 når jeg bytta til Nf7-s .

Har Barton xp2500 @ xp3200 nå .

Lenke til kommentar

Oops, tok feil, har XP+ 2400.

Gikk inn på biosen og forandret innstillingene fra "normal" til "Ultra" så spratt raten opp fra 933mhz til 2000mhz :D

Dette var det mer sus over! kan jeg få den enda høyere?

Er det "farlig" å overklokke skjermkortet, og hva er det verste som kan skje?

Kan performancen til skjermkortet bli dårligere av over-overklokking eller blir systemet kun ustabilt? (med det mener jeg crasher, restarter, fargede dotter på skjermen etc.)

Btw, takk for svar :thumbs:

Lenke til kommentar

Det var glimrende at du fikk satt hastigheten rett til slutt. Nå kan overklokkingen begynne.

XP2400 kjører som du sier på 2.0GHz, det er 133MHZ FSB * 15 (multiplier). Sannsynligvis så er multiplieren låst, så da må du endre FSB.

Jeg vet ikke hvilket hovedkort du har, men det er en fordel om det har en PCI/AGP lås, slik at dette ikke økes når du øker FSB. Uansett, så må du øke i små steg og deretter teste stabiliteten. Det er mange gode tester, e.g. Sisoft Sandra Burn in Wizard, Prime95, 3Dmark2003 etc. Etter hver oppjustering, så kjøres testen.

Ang. justering av ssenningen på prosessoren, så les guidene som andre har henvist til.

Justering av grafikkort er tilsvarende, men her justerer du GPU hastighet og minnet hver for seg i små steg og så kjører test.

Noter alt du tester og hva som fungerer. Hvis du ikke tar i for mye slik at temperaturer blir skyhøye, så er det minimal risiko for å ødelegge noe.

Lenke til kommentar

Av en eller annen merkelig grunn har Epox valgt å kun la meg forandre FSB hasigheten ved hjelp av jumpere.. lette inne på Biosen, da jeg fryktet at FSB'en var satt til 100mhz. Fant ingenting. Sjekket manualen, der sto det at FSB'en ble bestemt ved hjelp av en jumper.

Den er nå på 133mhz, og annet enn en litt skremmende advarsel når jeg restartet maskinen, ser den ut til å gå bra.

Skal jeg sette den på 166mhz? Det er bare tre valg, 100, 133 og 166..

Virker litt mye å overklokke den til 2,5ghz.. hvis det bare står på varmen kan jeg vel kanskje ta av kabinettet å sette på en litt kraftig bordvifte? :yes:

Guidene virker bra, skal prøve med litt overklokking av skjermkortet nå. Dette var jo faktisk ganske gøy :D (selv om alt jeg har gjort til nå er å sette på "standard" innstillingene ;) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...