taulen Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Eg skal laga meg ei viftestyring og lureer på hvor stor resistansen skal vere i "sånn du snur rundt så forandrer resitansen seg."(et eller annet meter til slutt...) Hva skal resistansen ligge mellom? Går grunnkurs og har tilgjengelig det meste. Lenke til kommentar
razer Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Det er sikkert et Potmeter du tenker på... 100-300 Ohm ca. Er ikke så vanskelig å regne ut selv... Lenke til kommentar
zyp Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Et vanlig potmeter kan ikke brukes til å regulere en vifte, det tåler ikke all strømmen som går gjennom... Lenke til kommentar
taulen Skrevet 3. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2004 å?? Går det så masse strøm gjennom der da? Kor mykje tåler et pormeter da? Lenke til kommentar
taulen Skrevet 3. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2004 (endret) eg ser de tåler ca 0,25 og oppover på elfa sine sider... Er det noen andre slike enkle løsninger som kan brukes? Denne vil jo funke da http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=TFD2008L12S Endret 3. februar 2004 av _haha_ Lenke til kommentar
zyp Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Rheostat heter de du må ha... De er ganske enkelt bare potmetre som er mye kraftigere... Og dyrere... Hvis en vifte bruker 0.13A på 12V blir det 1.56W Lenke til kommentar
taulen Skrevet 3. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2004 Rheostater var jo ganske mye dyrere ja... BIlligste på elfa : 316 stk viss du kjøper en og 237 stk viss du kjøper 5 Uff Lenke til kommentar
taulen Skrevet 3. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2004 Vet det skal ligge en viftestyrin til ute på overkloikking.no, men fann den ikke. Eg fann bare denne: http://www.overklokking.no/cooling/diverse/viftestyring/ Lenke til kommentar
taulen Skrevet 3. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2004 Ingen som hvet? Skulle vist det til imorga,siden me får 4 timer der me kan drive på med det vi vil.... Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Jeg mailer deg et kretsskjema nå... Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Rheostat heter de du må ha...Hvis en vifte bruker 0.13A på 12V blir det 1.56W 1.56W är effekten i hela kretsen, inte i rheostaten. En potentiometer fungerar utmärkt för fläktstyrning! Maximal effekt som den utsätts för är bara (fläktens märkeffekt)/4. En potentiometer till en 10W fläkt (kraftig, i sammanhanget) behöver alltså tåla max de 2,5W den utsätts för när fläkten går på 6V. En ordinär 8cm fläkt är på 2W eller mindre, så en potentiometer som klarar 0,5W räcker då. Lämplig maxresistans är något över fläkten resistans (= U/I = U^2/P = P/I^2 ). Ett konkret exempel: Jag har plockat en fläkt från min PSU, eftersom den väsnades för mycket. Antag att jag vill använda denna för kylning av kabinettet, och kunna variera den mellan 5V och 12V. Märkning: Xinruilian DC12V 0.17A Beräkningar: R(fläkt) = 12/0,17 ohm = 70,6 ohm. R(pot,max) = R(fläkt)*7/5 = 98,8 ohm ~ 100 ohm. (7/5 kommer av att jag med potentiometern i botten skall ha 7V över poten och 5V på fläkten (spänningsdelning).) P(fläkt) = 12*0,17 W = 2,04 W P(pot,max) = P(fläkt)/4 = 0,5 W Slutsats: Jag väljer en potentiometer på 0-100 ohm som tål 0,2 A och 0,5 W belastning. /Olle Lenke til kommentar
taulen Skrevet 4. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2004 Litt uenighet altså, men slik det hø4res ut har du oeiling på dette Olle P. SÅ da prøver jeg det ut idag på skulen... Takker alle for hjelpa. Rask og brukendes hjelp. Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Potentiometer (P) eller rheostat ®, här är de praktiska skillnaderna som jag förstått dem: Varje R fungerar likadant för godtycklig fläkt upp till en viss märkeffekt. P bör dimensioneras individuellt för varje fläkt. R har högre effektförbrukning än P (för att kunna stabilisera utspänningen). P är således snällare mot PSU och elräkning. R kräver fler komponenter och är därför dyrare att tillverka/köpa än P. R är troligtvis något driftsäkrare än P, om man inte vrider på reglaget då och då. /Olle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå