Gå til innhold

Reklamasjon på Nokia...


JRF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En bedrift har ikke de samme rettighetene som en forbruker?

Hvis så har man endret regler de sist 24 timene.

 

Har faktisk hatt 2 saker hvor bedrift har kjøpt telefonen og så solgt til meg.

Hadde det vært forbruker ville jeg hatt mine rettigheter uansett, men siden det var bedrift som solgte til meg kunne ikke jeg få forbrukerettigheter.

 

Velger å ikke si noe om tilvirkningskjøp ettersom jeg har fått to tolkninger av det nå, så får se nærmere på det etterpå :D

 

Når det gjelder tvist utvalget så er det stoppet før domstolene og avgjørelsene der må ankes til domstolene så voidt jeg har fått med meg. har snakket med forhandlere og forbrukerrådet.

 

 

§ 1. Alminnelig virkeområde

 

       Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.

 

       Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.

 

       Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

 

       Representant som opptrer i næringsvirksomhet er solidarisk ansvarlig med selgeren for dennes forpliktelser dersom ikke forbrukeren blir gjort uttrykkelig oppmerksom på at representanten bare opptrer som mellommann og ikke er solidarisk ansvarlig med selgeren. Ansvaret gjelder ikke når selgeren selv opptrer i næringsvirksomhet.

 

       Loven gjelder bytte av ting så langt den passer.

 

§1 viser at loven gjelder for forbrukere. Og står det at en bedrift har kjøpt mobilen så er jo ikke det en forbruker?

 

 

 

Det finnes sak hvor det er fastslått at mobiler kan ha levetid på 5 år

 

nedfelt i §27 står dette

§ 27. Reklamasjon

 

       Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

       Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

       Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

 

       Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

 

Eneste som kan bestridige det er hvor grensen skal gå. Om 2000 for en mobil er nok for å kreve det eller mer.

PS! Nokia nekter for 2 år, mens Siemens reparerer i 2 år.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
De kan nok ikke kalles myndigheter da det er tvister dem prøver å løse opp i...neste step er retten,og det finnes ingen plass i loven der det står at det er 5 år....så det vil nok ikke funke i retten heller

Ikke bland sammen forbrukerrådet og forbrukertvistutvalget.

Forbrukertvistutvalget er et offentlig organ som har myndighet til å avgjøre tvister som gjelder forbrukeres kjøp av løsøre.

De er nok myndigheter, hva du kaller dem er en annen sak. :-)

 

Forbrukertvistutvalgets vedtak er bindende for partene og får samme virkning som en dom.Men man kan anke dommen som alle andre steder.

 

Angående disse 5 årene så la meg henvise til i forbrukerkjøpsloven § 27 Reklamsjonsrett.

"Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år."

 

Hvis dette ikke er lovtekts så vet ikke jeg. Det er den siste setningen man ikke er enig om.(les:tolke) Du trodde ikke at mobiltelefoner var spesiellt nevt....hahahahaha

 

Der lærte du noe nytt i dag også.

 

Habla

Lenke til kommentar

Ja det er sant at problemet er hvor lenge varen kan vare...men statisitsk så varer ikke en mobil i 5 år og ærlig talt er det virkelig noen som tror at en mobil varer i 5 år da folk flest ikke engang vet hvordan man skal behandle produktet,for da er det opp til forbrukeren og ta vare på den slkik som det står i bruksanvisningen og det er ett forsvinnende mindre tall som er så forsiktig med telefonen sin,og dessuten så kan selger legge seg bak paragraf 34 der det står at det ikke skal volde selger urimelig kostnad eller ulempe....

Lenke til kommentar

Dette er §34

 

§ 34. Produktskader

 

       Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

 

       For andre produktskader enn dem som er nevnt i første ledd, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre selgeren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på selgerens side.

 

       Når selgeren betaler erstatning for skade på annet enn salgstingen selv, trer selgeren inn i forbrukerens eventuelle krav mot produsenten etter lov 23. desember 1988 nr. 104 om produktansvar.

 

Syns ikke en selger kan gjemme seg bak en slik uttalelse, så fremt han faktisk kan vise til tall osv som stadfester at det er realitet.

 

Uansett så forventer ikke jeg 5 år på mobilen min, men i hvert fall 2 år.

På en Tv eller kjøleskap så forventer jeg nok det. Så fremt jeg ikke er å laste

Har bedt om slik dokumentasjon før samt dokumentasjon på at en slik lov eksisterer som gir lv til å trekke av penger ved reklamsjon pga fall i priser osv.

 

Begge ganger har butikken gitt seg

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Ja det er sant at problemet er hvor lenge varen kan vare...men statisitsk så varer ikke en mobil i 5 år og ærlig talt er det virkelig noen som tror at en mobil varer i 5 år da folk flest ikke engang vet hvordan man skal behandle produktet,for da er det opp til forbrukeren og ta vare på den slkik som det står i bruksanvisningen og det er ett forsvinnende mindre tall som er så forsiktig med telefonen sin,og dessuten så kan selger legge seg bak paragraf 34 der det står at det ikke skal volde selger urimelig kostnad eller ulempe....

Jeg må le.

Du er nok litt for rask når du leser loven.

Hvis du har lest hele § 34, så ser du at det du sier bare blir tull.

 

§ 34. Krav på retting og omlevering (avhjelp).

 

"(1) Kjøperen kan kreve at selgeren for egen rekning retter mangel dersom dette kan skje uten å volde selgeren urimelig kostnad eller ulempe. Selgeren kan isteden foreta omlevering etter § 36."

 

Alternativt så kan dem gi forbrukeren en ny telefon...det hadde nok forbruken satt pris på......

 

 

edit:Tror jeg brukte kjøpsloven her...sorry..i am idiot (men det må du også ha gjort)

Hablaøks

Endret av Habla
Lenke til kommentar
Reklamsjonsretten er forbehold forbeukere.

 

Med AS menes at et firma kjøpte telefonen og det faller under tilvirkningskjøp

 

Har allerde hatt to slike saker så husker det=)

Hva mener du med at reklamasjonsrett er forbeholdt forbrukeren??

Dette er riktig når du ser på forbrukerkjøpsloven, men hva hvis vi ser på kjøpsloven?

Bedrifter har også reklamsjonsrett.

 

Habla§§§

Lenke til kommentar

Dette er jaggu ikke lett nei,derfor trengs det opprydding av de lovene for man kan jo nesten lese dem som man vil..nesten ja...ved næringskjøp så er det andre garanti\reklamasjons betingelser..Og dessuten så står det stort sett det samme i forbrukerkjøpsloven med hensyn til retting og omlevering paragraf29

Endret av Mobildude
Lenke til kommentar

Nei det er ikke lett men så lenge produsentene lager produkter som dem nekter å garantere for i mere enn 2 år så sitter forbrukeren og forhandleren i klemma,det jobbes med det nå for å rette opp i men det vil jo gjenstå å se om og når det skjer

og hva som vil skje,inntil videre blir det mye synsing og egene tolkinger....uansett så er det 2 år som gjelder for bransjen og vil være det så lenge forbrukerkjøpsloven er som den er,ingen kommer til å fire på det kravet som jeg veit om....

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven er stort sett loven vi vanlige forbruker skal forholde oss til dersom det oppstår feil utover garanti-perioden. Den er ufravikelig og gir forbrukeren minimum 2 års reklamasjonsrett. Dersom varen er ment å vare vesentlig lenger har man 5 års reklamasjonsrett.

Kjøpsloven gjelder fortsatt for bedrifter, dvs. de har også minimum 2 års reklamasjonsrett. Det er egentlig ikke så store forskjeller på disse to lovene, men enkelte ting som feks. lånegjenstand dersom rep. tar mer enn 7 dager etc.

 

Slik situasjonen ser ut for øyeblikket så mener Forbrukerrådet at mobiltelefoner skal ha 5 års reklamasjonsrett, mens mobilbransjen mener den skal være 2 år. Dvs. dersom en forbruker kommer opp i en slik situasjon må han vurdere om han vil godta leverandørens svar eller ta saken videre. Siden mobiltelefoner synker voldsomt i verdi på 2-3 år, er det svært få som faktisk gidder bry seg når telefonen er så gammel, og leverandør nekter reklamasjon. Siden vi ennå ikke har fått noen rettskraftig avgjørelse i lignende saker så vil dette fortsatt være en gråsone hvor det blir stort sett forskjellige meninger og oppgitte forbrukere. :p

 

Jeg mener imidlertid forbrukerrådet har bommet litt da mange nå får den oppfatningen at mobiltelefonen skal holde i 5 år. Dette er som dere sikkert alle vet ikke en realitet, og situasjoner oppstår mellom forbruker/forhandler/leverandør.

Lenke til kommentar

Dessuten her det uttalelser frå Forburkerrådet sjølv som utholer deira eigne argument.

Blant anna at sjølv om loven seier anten 2 eller 5 år så betyr det ikkje at varen skal ha ei forventa levetid i anten 2 eller 5 år, viss det er 3 år forvanta levetid så kan ikkje produktet ha 5 års rekalamasjon

 

Men eg finn ikkje igjen den artikkelen (har nok blitt fjerna)

 

Det andre punktet er argumentsjonen mot 18 mnd bindingstid, der dei meiner at dette ikkje er "lovlig" ut frå ein del punkt blant anna at telefoner ikkje varer lengre enn 1 år. Dermed innrømmer dei at telefoner ikkje har ei lengre levetid enn 1 år.

 

Litt rart nå dei argumenterer for 5 års reklamasjonsrett.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...