Gå til innhold

Minne-Timinger: Guide?


maestr0

Anbefalte innlegg

Det virker på meg som at timingene på minnet så å si er viktigere enn frekvensen på det. Ved overklokking av minne er timingene man kan oppnå like sentralt som antall MHz.

 

Personlig er jeg ganske grønn på hva timingene faktisk er / gjør, så det hadde vært kjekt å ha en guide jeg kan lese gjennom når jeg skal modifisere mitt fremtidlige, nye minne, Corsair TwinX512 PC3200LL, på mitt fremtidlige, nye hovedkort, Abit NF7. Da snakker jeg om timinger, strømstyrke, MHz/FSB.

 

Jeg er ganske sikker på at flere deler meningen min, og foreslår for hardware.no eller overklokking.no at en slik guide kanskje ikke hadde vært så dumt. Det finnes helt sikkert tilsvarende guider der ute, men jeg tviler på at man finner like gode og norske som de guidene/artiklene her på hardware.no. Hadde ikke trengt å være verdens største guide, men en "basic" èn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det virker på meg som at timingene på minnet så å si er viktigere enn frekvensen på det. Ved overklokking av minne er timingene man kan oppnå like sentralt som antall MHz.

 

AMD: Timings viktigst

Intel: MHz viktigst

 

Spes. CAS Latancy er viktig (CL) ... LL står for Low Latency btw

 

mer info:

http://www.extremetech.com/article2/0,3973,1152412,00.asp

http://www.tomshardware.com/motherboard/19970101/index.html

http://www.tomshardware.com/motherboard/20040119/index.html

http://www.rme-audio.com/english/techinfo/...2_tweaks_02.htm

http://www.techwarelabs.com/reviews/memory/memory_timings/

 

Hadde en annen god link, men husker ikke hvor den er

 

Enjoy ...

Lenke til kommentar

En slik guide på norsk hadde vært utrolig greit! Personlig så har jeg 0 kompetanse eller kunnskap på dette området.

 

Kan jeg vente meg stor ytelsesforskjell vis jeg klokker minnet? Tenker da på slike ytelsesforskjeller man kan oppnå ved å overklokke en CPU.

 

Jeg vet mange mener det er "frekt" å stille spørsmål i tråder du ikke selv har startet, men måtte bare få svar på dette. Beklager så mye :blush:

 

EDIT: Skriveleif

Endret av TJ
Lenke til kommentar
En slik guide på norsk hadde vært utrolig greit! Personlig så har jeg 0 kompetanse eller kunnskap på dette området.

 

Kan jeg vente meg stor ytelsesforskjell vis jeg klokker minnet? Tenker da på slike ytelsesforskjeller man kan oppnå ved å overklokke en CPU.

 

Jeg vet mange mener det er "frekt" å stille spørsmål i tråder du ikke selv har startet, men måtte bare få svar på dette. Beklager så mye :blush:

 

EDIT: Skriveleif

Hvis du følger linken til v0id (denne) så finner du nærmere forklaring på norsk.

Lenke til kommentar
Timings er vel så viktig som MHz på Intel også. Se bare på denne artikkelen.

Den artikkelen er bra, men se hva de sammenligner , en BH-5 mot en 4000 brikke med dårlige timings . Om du setter ned timingene på4000 brikken litt så er forskjellen utjevnet og hva om du skall høyere enn 250 fsb og hvor mange har BH-5 brikker?

Sier ikke dette for å kritisere testen da den er svært bra men den viser kunn til et gitt forhold.

Lenke til kommentar

Synes ikke noe om artikkelen til ocshoot.no, kan ikke sammenligne direkte, skulle vist med samme klokkefrekvens også. Eneste testen som ser noenlunde oppdatert ut er den på tomshardware.com, og den viser veldig liten forskjell om en bruker slappe eller aggressive timings :/

Lenke til kommentar
Den artikkelen er bra, men se hva de sammenligner , en BH-5 mot en 4000 brikke med dårlige timings . Om du setter ned timingene på4000 brikken litt så er forskjellen utjevnet og hva om du skall høyere enn 250 fsb og hvor mange har BH-5 brikker?

Sier ikke dette for å kritisere testen da den er svært bra men den viser kunn til et gitt forhold.

Jeg vil bare få presisere dette enda en gang: Poenget med artikkelen er IKKE å teste/sammenligne 2 forskjellige merker av minnebrikker, men å belyse hvor stor betydning minneinnstillingene har på ytelsen til et system. Artikkelen viser at minnebrikker som sviver på 200MHz med stramme minneinnstillinger kan gi tilsvarende eller bedre systemytelse enn minnebrikker som sviver på 250MHz med slakke innstillinger, når systemet ellers er identisk.

 

Samtidig ser vi også av artikkelen at "buffered" minneytelse i Sisoft Sandra på ingen måte representerer reel systemytelse, men at "unbuffered" minneytelse faktisk gir en mye bedre indikasjon på systemytelsen.

 

Jeg kunne faktisk like greit ha slettet informasjonen om hvilke minnebrikker som er brukt da det ikke er relevant for artikkelen, men dette er informasjon som er nyttig å ha med dersom noen skulle ønske å reprodusere/verifisere resultatene. Jeg kunne også tweaket og overklokket minnenbrikkene, men det har overhode ingenting med artikkelen å gjøre. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Synes ikke noe om artikkelen til ocshoot.no, kan ikke sammenligne direkte, skulle vist med samme klokkefrekvens også. Eneste testen som ser noenlunde oppdatert ut er den på tomshardware.com, og den viser veldig liten forskjell om en bruker slappe eller aggressive timings :/

Det der er helt riktig . F.eks på 512MB brikker betyr ikke timingen like mye som på 256MB brikker og mindre .

 

Når jeg kjører 2*512MB med så slappe timinger jeg trenger for å oppnå høyest

frekvens på minnet gir det best utnyttelse/performance .

Benytter Crutial/micron 3200 minne på AMD/Nforce.

(ikke verdens beste til oc men de klarer 440mhz)

 

Dette vil sikkert variere fra brikker til brikker .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Det der er helt riktig . F.eks på 512MB brikker betyr ikke timingen like mye som på 256MB brikker og mindre .

 

Når jeg kjører 2*512MB med så slappe timinger jeg trenger for å oppnå høyest

frekvens på minnet gir det best utnyttelse/performance .

Interessant! Bygde PC i helgen for en kamerat, en P3.0 med 2x512 TwinMOS brikker (SPD dvs. slappe timings) som vi overklokket til 220MHz 1:1 FSB:RAM. Jeg sperret øynene opp da memtest86 viste ca. 2500MB/s.

 

Min egen maskin, en P2.8 på samme hovedkort (P4P800 Deluxe), BIOS og FSB:RAM med de samme (eller litt bedre) timings med 2x256 TwinMOS/Winbond viser memtest86 2200MB/s.

 

Stusset en del over dette, litt (!) av forskjellen kan jo tilskrives den (7%) raskere prosessoren, men her fikk vi jo neste dobbelt så stor forskjell. Som du skriver: 512MB brikker er altså raskere enn 256MB brikker!

 

Andre som kan bekrefte/avkrefte dette?

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...